Fråga: Enkel timer / delay på 12v, någon som har bra tips?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
elektrofreak
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 februari 2011, 15:33:32
Ort: Norge

Fråga: Enkel timer / delay på 12v, någon som har bra tips?

Inlägg av elektrofreak »

Halloj!

Jag har precis byggt om dieselvärmaren i en VW som beskrivet i denna tråd:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre ... post257364

En sak som sänker användarvärdet av denna i övrigt fantastiska omkoppling av elsystemet är att fläkten drar in friskluft när kylarvätskan kommer över 40gr, och avgasröret från denna webasto är nära friskluftintaget. Man drar därför in avgaser i kupen om det är vindstilla runt bilen.

Min tanke var här, för att både öka effektiviteten på uppvärmningen och samtidig eliminera att man drar in avgaser så kan man aktivera omluftspjället.

Jag demonterade därför spjället och spjällmotorn och kikade närmare på detta, och det är väldigt enkelt byggt.

En liten spjällmotor får ström i ca 5-10 sekunder när man trycker på recirkuleringsknappen. Om man trycker en gång till så polvändes samma signal, och motorn backar för att åter släppa in friskluft. Det är en enkel uppbyggnad med kugghjul, motor och ett spjäll.

Varje gång man startar bilen så "backar" den spjället, för att säkerställa att man har friskluft om man stannade bilen med omluft/återcirkulering aktiverat.

Min tanke är då följande:
Genom att helt enkelt koppla en signal vidare från fläktstyrningen till spjällmotorn - via relä, (med två relän för att förhindra att strömmen går någon annan väg än man önskar när bilen är igång).

Då önskar jag en liten delay på något vis, så att detta relä endast får ström i ca 5-10 sekunder och sedan deaktiverar sig igen. (så att spjällmotorn inte skall stå och gå mot endläget på spjället en längre period).

Hur löser man detta?

Tänk följande:

- Ett vanligt 12v relä matas med 12v från fläktmotorn när denna startar, men efter 5-10 sekunder skall styrströmmen till relä brytas, även om fläktmotorn fortsatt går.

Kan man uppnå detta med en kondensator i serie eller liknande?
Hur skall man få kretsen att "nollställa sig" till nästa gång man använder dieselvärmaren? (kanske några timmar senare?)
Kan man då lägga en resistor över polerna på kondensatorn?

Min tanke var då bara att använda kondensatorn som en typ av strömbrytare, att när den är laddad så stannar strömmen. Och om man då sedan har ett motstånd mellan benen på den så laddar den automatiskt sakta ur sig (genom kortslutning) så fort spänningen upphör?


Finns säkert flera av er som har mer sofistikerade ideer, så kom gärna med förslag!
Jag undviker gärna avancerade upplägg, jag vill ha det relativt enkelt. Hittils har jag bara använt vanliga 12V relän och säkringar i hela bilen för att styra allt.

Mycket tacksam för förslag här!

//EF
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Fråga: Enkel timer / delay på 12v, någon som har bra tips?

Inlägg av Klickmans »

Lösningen ser ut att finnas bland dessa: https://pchbutik.se/search?controller=s ... it_search=
elektrofreak
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 februari 2011, 15:33:32
Ort: Norge

Re: Fråga: Enkel timer / delay på 12v, någon som har bra tips?

Inlägg av elektrofreak »

Finns det inte ett enkelt sätt att använda en kondensator och en resistor så som jag tänkte?

Jag undviker gärna en komplicerad manick som kanske stryker med efter temperatursvängningar och fukt i bilen om jag kan.

Jag hittade också en sånhär:
https://www.aliexpress.com/item/4000189439950.html?spm

Och en sånhär:
https://www.aliexpress.com/item/3306135 ... web201603_

Men är osäker om den gör vad jag önskar.

Grejen är att den kommer att vara helt strömlös, sedan helt plötsligt få +12 och då vill jag att strömmen skall flöda 5-10 sek och sedan brytas. Den skall då förbli bruten helt till nästa gång den startas upp igen och då upprepa samma sak.

Alltså, varje gång den får ström skall den öppna ett relä ca 5-10 sekunder, och sedan bryta direkt, oavsett om den själv fortfarande får ström.

//EF
elektrofreak
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 februari 2011, 15:33:32
Ort: Norge

Re: Fråga: Enkel timer / delay på 12v, någon som har bra tips?

Inlägg av elektrofreak »

Hittade nu en liknande den du länkade till liggandes i mina lådor, och efter ett visst experimenterande och brännade av någon bana på PCBn lcyckades jag få till precis det jag önskade.

Om du inte hade skrivit hade jag aldrig kommit på tanken att använda en såndär, hade gömt vad det var som låg i dessa påsar men kände igen knapparna och displayen.

Tusen tack för hälpen, nu skall jag försöka löda dit en ny bana och montera skiten i bilen och se om jag får styr på den där återcirkulationen. Då är ombyggningen komplett och en rejäl uppgradering från VW original som inte använder återcirkuleringen i sina bilar.

//EF
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Fråga: Enkel timer / delay på 12v, någon som har bra tips?

Inlägg av Klickmans »

Vassego, anade väl att jag var nära en lösning som skulle kunna funka i din applikation.

Det är ju därför vi är här, :tumupp: för att hjälpa varann.
Skriv svar