Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
herber3
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 januari 2021, 17:56:10

Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av herber3 »

Hejsan! Håller på att laga en trasig Electrolux Köksassistent, och har kanske lokaliserat problemet. Misstänker att det är potentiometern till reglaget för hastighet som har gett upp. Tänker försöka byta ut potentiometern, men har för lite kunskap för vad som skulle fungera istället, för jag lyckas inte hitta den komponenten hos Electrolux reservdelar eller annanstans. Allt jag kan avläsa från potentiometern är "RADIOHM 47 KA".

Det jag behöver hjälp med är att hitta något som fungerar som ersättning, bifogar bilder för att visa vad det är jag söker. Har för dålig koll på resistens och sånt för att veta vad som fungerar. Alternativt, kan jag löda dit någon annan potentiometer bara för att kolla om det är de som problemet? Tror nämligen jag kan ha någon liggande från ett gitarr-projekt. Kanske en dum fråga, är lite av en nybörjare. Som det fungerar nu är potentiometern utan pinne, den kommer från ratten på utsidan som går in i potentiometern. För min skulle skulle det inte göra något om det skulle ersättas med en potentiometer med egen ratt, huvudsaken är att det fungerar.
IMG_20210118_175232.jpg
Det är alltså den svarta potentiometern en bit ner i mitten som jag misstänker är trasig.
IMG_20210118_1752321.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av Bjaellerud »

Börja med att försöka mäta fram om den är trasig eller ej.
Är denna pot förbunden med en axel som du med en ratt kan reglera hastigheten med?
47KA betyder nog 47 kohm, (varför man skriver K som i Kelvin är en bra fråga)
A brukar står för logaritmisk kurva, dvs den används oftast som volymkontroll.
Motståndsmät mellan ytterändarna så skall du se omkring 47 000 Ohm.
Mäter du mellan en ytterände och löparen skall det bli ett med vridningsvinkeln varierande motstånd.
Potentiometrar finns med 50 kohm, och det duger bra. Toleranserna är rätt stora här.
Är den trasig så kan det bero på något som kommer att förstöra även en ny.
Finner du ingen ny kan du ersätta potten med två motstånd, exvis 2 st 22 kohm, som då gör att den står i mittenläge.

Roysan
herber3
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 januari 2021, 17:56:10

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av herber3 »

Bjaellerud skrev: 20 januari 2021, 11:17:31 Är denna pot förbunden med en axel som du med en ratt kan reglera hastigheten med?
Ja precis! På framsidan av assistenten sitter det en ratt för hastighet, från den går det en pinne som kommer in i potten.
Bjaellerud skrev: 20 januari 2021, 11:17:31 47KA betyder nog 47 kohm, (varför man skriver K som i Kelvin är en bra fråga)
A brukar står för logaritmisk kurva, dvs den används oftast som volymkontroll.
Motståndsmät mellan ytterändarna så skall du se omkring 47 000 Ohm.
Mäter du mellan en ytterände och löparen skall det bli ett med vridningsvinkeln varierande motstånd.
Okej! Ska mäta så fort jag kommer hem!

Skulle denna fungera som ersättning?:
https://www.electrokit.com/produkt/trim ... -liggande/
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av Marta »

Absolut inte. Den skall vara på 47k eller nära detta. Den Du länkat till är 470 ohm == 0.47k.

Den bör även vara ungefär minst lika stor rent fysiskt med tanke på effekttålighet. Utan mera uppgifter är det omöjligt att veta om den utsätts för effekt.

Regleringen kommer att bli annorlunda med linjär pot. Inställningen blir känslig på låga varv och trög på högre.

Tänk dessutom på att kortet är nätspänningsförande. Det är en köksmaskin som används nära jordade föremål. Dessutom i samband med vatten och fuktiga händer. En felaktigt utförd lagning kan vara dödsfarlig.
herber3
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 januari 2021, 17:56:10

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av herber3 »

Marta skrev: 20 januari 2021, 12:27:24 Absolut inte. Den skall vara på 47k eller nära detta. Den Du länkat till är 470 ohm == 0.47k.

Den bör även vara ungefär minst lika stor rent fysiskt med tanke på effekttålighet. Utan mera uppgifter är det omöjligt att veta om den utsätts för effekt.

Regleringen kommer att bli annorlunda med linjär pot. Inställningen blir känslig på låga varv och trög på högre.

Tänk dessutom på att kortet är nätspänningsförande. Det är en köksmaskin som används nära jordade föremål. Dessutom i samband med vatten och fuktiga händer. En felaktigt utförd lagning kan vara dödsfarlig.
Okej, tack för det! Återkommer när jag mät effekten!
herber3
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 januari 2021, 17:56:10

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av herber3 »

Marta skrev: 20 januari 2021, 12:27:24 Absolut inte. Den skall vara på 47k eller nära detta. Den Du länkat till är 470 ohm == 0.47k.

Den bör även vara ungefär minst lika stor rent fysiskt med tanke på effekttålighet. Utan mera uppgifter är det omöjligt att veta om den utsätts för effekt.

Regleringen kommer att bli annorlunda med linjär pot. Inställningen blir känslig på låga varv och trög på högre.

Tänk dessutom på att kortet är nätspänningsförande. Det är en köksmaskin som används nära jordade föremål. Dessutom i samband med vatten och fuktiga händer. En felaktigt utförd lagning kan vara dödsfarlig.
Bara för att fråga, skulle denna fungera rent resistansmässigt?
https://www.electrokit.com/produkt/pot- ... 0kn-a500k/
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av säter »

Är det så svårt att förstå en enkel beteckning?

Börja med att verifiera om den befintliga är trasig.
herber3
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 januari 2021, 17:56:10

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av herber3 »

säter skrev: 20 januari 2021, 13:02:42 Är det så svårt att förstå en enkel beteckning?

Börja med att verifiera om den befintliga är trasig.
Oj, förlåt för att vara nybörjare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Be inte om förlåtelse; vi har alla varit nybörjare.

Kan du lösa loss poten? Grejen är att om du mäter på den där den sitter mäter du också komponenter som sitter runtikring, om det är dioder, kondingar, triacar ... och du får inget riktigt värde på poten.

OM du kan få loss den, mät mellan ytterlägena - där kan du ha CIRKA 47KΩ. Jag skrev CIRKA, för det variera från 43 - 50KΩ. Sådana potentiometrar är inga precisionsgrejer.
Nästa steg är att försöka vrida poten halvvägs och mäta vad du har mellan löpare och endera ändläget. Har du runt 22-25KΩ är poten linjär. Är motståndet runt 5K eller runt 40K är potentiometern logaritmisk.

Effekten då?! Den kan du inte mäta utan måste veta. Men en vild gissning - hur stor är poten? Mina "vanliga potar är ca 20-25mm i diameter och de kan väl vara på max 1/2W.
Ska du vara på den säkra sidan skulle du kanske behöva plocka hem en 1-2W. Sådana växer inte på trän, speciellt inte om den ska vara logaritmisk. Tipset är www.bhiab.se och deras surpluslista.

Om det nu är en specialare, så som det verkar på dina bilder, får du nog vända dig till en affär som säljer reservdelar till Electrolux ELLER ta till något drastiskt som att sätta dit en standardpotentiometer och anpassa därefter.
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av ghu »

Varför tror TS att potentiometern är trasig?

Vissa av TS förslag till potentiometar kan vara rent livsfarliga eftersom de har metallaxel vilket är ytterst olämpligt då det är 230 V på kretskortet.

Om man som nybörjare ska byta denna potentiometer så är det lämpligt att använda en originalreservdel.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av säter »

Det vore ju bra om TS beskrev symtomen på apparaten.
Då kanske det blir bättre svar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av Glenn »

fast electrofusk vill nog sälja hela kortet ?

Men man kan säkert hitta en likadan pot om man letar, jag känner ju igen modellen..

Men att löda loss och mäta är ju första testet.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av Pucco »

Bjaellerud skrev: 20 januari 2021, 11:17:31 .......
A brukar står för logaritmisk kurva, dvs den används oftast som volymkontroll.
.......
A står för linjär kurva. B, C och F är olika logaritmiska eller omvänt logaritmisk.

Här finns en möjlig kandidat. https://www.conrad.com/o/trimmers-02416 ... _any=Piher
Den "dyra" är enligt databladet specad för 10000 vridningar och de andra bara 500. Viss modifiering av pinnen på ratten eller hålet på potten kan behövas.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av Bjaellerud »

Min erfarenhet är att A står för Audio, och därmed log.
B är linjär.
C för control exvis för styrning av elektronisk volymkontroll.

Sen finns det antilog dvs bakvänd som ena potten på en dubbelpot för balans.

Roy
herber3
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 januari 2021, 17:56:10

Re: Hjälp att hitta potentiometer RADIOHM 47 KA

Inlägg av herber3 »

HUGGBÄVERN skrev: 20 januari 2021, 14:58:15

Kan du lösa loss poten? Grejen är att om du mäter på den där den sitter mäter du också komponenter som sitter runtikring, om det är dioder, kondingar, triacar ... och du får inget riktigt värde på poten.

Om det nu är en specialare, så som det verkar på dina bilder, får du nog vända dig till en affär som säljer reservdelar till Electrolux ELLER ta till något drastiskt som att sätta dit en standardpotentiometer och anpassa därefter.
Stort tack för svar! Testade med multimeter nu och fick värden mellan 18 och 31K, men då mätte jag alltså när den satt på. Ska se om jan kan lyckas lösa loss den!
ghu skrev: 20 januari 2021, 15:20:44 Varför tror TS att potentiometern är trasig?

Vissa av TS förslag till potentiometar kan vara rent livsfarliga eftersom de har metallaxel vilket är ytterst olämpligt då det är 230 V på kretskortet.

Om man som nybörjare ska byta denna potentiometer så är det lämpligt att använda en originalreservdel.
Fick bara en misstanke att det var, har en vag känsla av att ratten inte känns som innan maskinen gick sönder, men vet inte om det bara är inbillning. Vad gäller din andra punkt var det ju bra att jag kom hit och frågade ändå då!
Glenn skrev: 20 januari 2021, 15:31:41 Men man kan säkert hitta en likadan pot om man letar, jag känner ju igen modellen..
Funderar på något liknande, har lite utkik på facebook marketplace och liknande för att se om jag kan hitta en med motorfel där jag kan ta hela kortet kanske.
Skriv svar