Elektriskt istället för Låsolja?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18359
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av 4kTRB »

Vill minnas att det fanns en typ av batteridriven mojäng med tråd som man stack in i nyckelhålet och värmde med.
Finns de fortfarande på marknaden?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av ajje »

Verkar borta från svenska marknaden, men går att få tag på utrikes.
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_fro ... r&_sacat=0
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18359
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av 4kTRB »

Synd att låssprejerna fått 5 stjärnor och den elektriska sämre.
Det är väl att de smörjer samtidigt.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av hummel »

Häll varmt vatten i en plastpåse och håll mot låset i några sekunder så tinar låset upp.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av Klas-Kenny »

Den elektriska är väl okej ifall låset är fullt med is så att man inte fysiskt får i nyckel eller något medel. Men utöver det lär ju något sånt här vara betydligt effektivare:
https://verktygsboden.se/lasoljor-lists ... -icer-ptfe

Löser upp isen och tränger bort kvarstående vatten, och smörjer låset för framtiden.

Att bara värma låset kanske hjälper till för att öppna just nu. Men sen kommer det ju vara fruset igen nästa gång.


Att den typen utav produkt försvinner från svenska marknaden men finns kvar på Ebay är ett gott tecken på att det kanske låter bra, men i praktiken är det skräp så ingen svensk säljare vill stå bakom produkten.


Edit: Själv har jag alltid en tändare i jackfickan vintertid. Bra till mycket, och någon gång har den räddat mig just vid ett fruset lås genom att helt enkelt värma nyckeln och där igenom tina låset.
Ingen optimal lösning, men går att göra så om man måste.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33768
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av Glenn »

Hade alltid tändare i fickan av den anledningen förr, men de senaste ~20 åren har jag haft fjärrlås på bilen så då behöver man ju inte det :)


På ett tidigare jobb brukade en "tant" (tyckte man då, hon var nog 45) komma ner till oss på verkstan och låna flaskan med isopropanol när hennes lås hade fryst.

Hon stack alltså in pipen mot låset och tryckte in den rumstempererade isopropanolen i låset tills det tinade.

Det funkade ju, men hon måste ju ha sköljt bort all form av smörjning på det sättet tycker man.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18359
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av 4kTRB »

Verkstadshandboken till min bil rekommenderar paraffin olja till låsen. Biltema säljer sånt.
cinc
Inlägg: 410
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:13:48
Ort: Bromma

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av cinc »

Jag har en sån här( https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000040527 ) som
jag brukar värma nyckeln med om det är is i låset.
Fungerar utmärkt!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av prototypen »

Glenn, det där med fjärrlås är ju lite farligt, fruns bil fick efter ca 12 år slut på batteriet och nyckeln gick knappt in och än mindre vrida runt.....
Med mycket tålamod och grafitolja så gick det till slut att få upp dörren.

Protte
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av Palle500 »

Håller med Glenn frysta dörrlås är ett ickeproblem idag.
Men var big business förr och alla tidningar hade husmorstips hur man fixade dörrlåsen, med hårnålar till grafitolja.
Volvo 140 bytte man ju låskolv endast genom att lossa en skruv i dörr sidan. Super enkelt att ta loss och rengöra/byta.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av AndLi »

Min gamla S80 hade batterierna tagit slut i fjärrkontrollerna och jag inte orkat byta, så jag låste upp med nyckel.
En dag frös förardörren, jag fick till slut in nyckeln och började lirka i rotationsriktning...
Tog väl i lite hårt, för helt plötsligt släppte det bara och allt roterade runt, antar att jag brutit av något inbrottskyddet på något sätt...

Tur nog satt det också ett väl skyddat lås på bakluckan, och efter lite ålande och hasande kom jag in i passagerarutrymmet via bakluckan...(det är ju en sedan..) och kunde låsa upp bilen.

Låset roterade även efter det hade tinat, men när jag skulle demonstrera problemet för en hugad köpare nått halvår senare,funkade låset perfekt! Det hade väl bekat igen lagom mycket då igen..)
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av hummel »

Klas-Kenny skrev: 19 januari 2021, 09:40:11
Att bara värma låset kanske hjälper till för att öppna just nu. Men sen kommer det ju vara fruset igen nästa gång.
Det brukar gå att åtgärda med någon form av smörjning i låset när det är tinat.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av Klas-Kenny »

Hummel: Jo, men det får man ju på köpet om man kör med de-icer istället..
05fd189c73
Inlägg: 54
Blev medlem: 28 september 2018, 10:10:13

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av 05fd189c73 »

Nu har jag aldrig haft problem med dörrlåsen på bilen. Men gör service på några större assa hänglås på jobbet ett par gånger om året.

Då dom sitter helt oskyddat så brukar dom frysa . I början använde jag alltid Assas produkter men i regel så klarade dom sig inte värst länge .

Så började använda någon norsk tillverkad de-icer och den har fungerat klockrent. En dusch så håller det sig i ca 2 veckor.

På ASSAS aerosoler så står det så fint att det driver ut fukten samt smörjer , men det har jag aldrig märkt att det gör för när man väl plockar isär låscylindern och rycker ut alla stiften så brukar det vara väldigt mycket vatten innuti.

Annars håller jag med prototypen det enda rätta är grafit om man nu måste smörja lås.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33768
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Elektriskt istället för Låsolja?

Inlägg av Glenn »

prototypen skrev: 19 januari 2021, 17:22:12 Glenn, det där med fjärrlås är ju lite farligt, fruns bil fick efter ca 12 år slut på batteriet och nyckeln gick knappt in och än mindre vrida runt.....
Med mycket tålamod och grafitolja så gick det till slut att få upp dörren.
Jo, det är ju en klassiker :) men många bilar har ju numera en plugg i låset som man måste pilla bort innan man kan använda den fysiska nyckeln.

Jag pilalde bort den pluggen troligen frö första gången någonsin på min äldsta saab för några år sen när den stått länge och laddat ur batteriet,
och till min stora förvåning fungerade låset helt perfekt då, trots att det inte var använt på åtminstonde 10 år när jag haft bilen, troligen inte sen
den tillverkades 18 år innan.

På en annan bil modell Ä så var bakluckelåset helt igenbeckat när jag köpte den, det var en bil som på klassiskt japanskt 90-talsmaner inte hade fjärröppning
på bakluckan men likväl en spak brevid förardörren.

Detta störde mej oerhört för när man kom och hade handlat och skulle lägga varorna i bagaget var man tvungen att låsa upp förardörren (med fjärr), ställa ifrån sej kassarna
på marken, öppna dörren, böja sej ner och dra i spaken och sen gå bak och lassa in.

Så jag köpte nån bra låsolja och varje dag när jag parkerade sprutade jag in en massa i låset, efter X antal evckor kunde man föra in nyckeln men inte vrida om,
efter X antal evckor till gick det att vrida om :)

(Sen köpte jag en solenoid för att kunna koppla in bakluckan på extraknappen på larmfjärren, men det blev aldrig av, ligger fortfarande i garaget)
Skriv svar