Snubber i induktions värmare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Snubber i induktions värmare

Inlägg av psynoise »

Nerdboy123 skrev: 12 januari 2021, 22:24:56 Har jag förstått det rätt så krävs den för att undvika strömspikar på igbt:erna. I guiden används en sån här
När jag bygger något helt nytt inom kraftelektronik brukar jag börja försiktigt med låg spänning och effekt. Då kontrollerar jag väldigt mycket, särskilt gate-drivning och spänning över switch-transistor. Ser allt bra ut ökar jag spänning och effekt. Men är det stora ringningar som kan tänkas gå över märkspänning för transistorerna dämpar jag med snubber innan jag går vidare. På så vis lyckas jag dämpa innan någon transistor går i sönder. Men jag gör inget om det inte behövs, som vanligt ska man mäta först och sedan ta slutsatser. Sedan när jag börjar komma upp i effekt blir verkningsgrad viktigt att kontrollera kontinuerligt, oftast med många multimetrar och miniräknare tillhands.

Vad som egentligen tar sönder transistorer är jag inte helt säker på. Någonstans över absolut maximum ratings från databladet börjar transistorer bete sig som zenerdioder. Gissningsvis är det då strömspik och värmeutveckling i en koncentrerad punkt som tar död på transistorn.
Skriv svar