Lysdioder och sånt som blinkar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Xyzzy »

Precis, det är en quad OP (fyra st) i en IC (klart onödigt då bara 2 OP används).
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av opampen »

Ja, precis! Det hade varit bättre då att dom använt en op med endast två föratärkare i en 8-pinnars kapsel.

Men jag tror att dom har kopplat ihop dom andra två så, ingången till utgång kan bero på att dessa två som inte anväds skulle kunna börja oscillera om dom ligger helt öppet?
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Xyzzy »

Ja precis (som jag också skrev :wink: )
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av opampen »

Tack!

Såg inte det förut!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

Kul att det är mer än jag som gillar gammeldags ljusorglar, ska försöka få hem en sån 2021.

Det blir en kort forumdag här idag, med en hel del vila.

Spelar lite, vilar lite, spelar igen, sover en stund, loggar in, läser lite, skriver lite, loggar ut.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av matsadona »

Haha, morsan sa en gång till mig -"Det är lätt att köpa presenter till dig, bara det blinkar så blir du glad".
Och så rätt hon har :)
Jag gillar blinkande lampor i alla dess former. En av anledningarna till att jag blev DJ (så att man kunde köpa ljuseffekter).

Det hela började någon gång under andra halvan av 80-talet. Försökte bygga en sådan där LED stapel VU-mätare, genom att koppla ett par lysdioder direkt på högtalarutgången. Det gick naturligtvis inte så bra :oops:

Sedan såg jag ljuset (i dubbel bemärkelse). På ett klassdisko i mellanstadiet hade någon med sig en ljusorgel. Den var inbyggd i en låda med olika färgade lampor bakom en mjölkvit plexiskiva. Lådan var naturligtvis i träfaner :)
Jag var såld och det blev snart en 1-kanals ljusorgel från Svebry, som ganska snart uppgraderades till en 3-kanals med deras svart/grå plåtlåda. Har fortfarande den kvar någonstans.

Numera finns det en uppsjö av alternativ och tekniker och det går göra skithäftiga saker med Arduino och adresserbara lysdioder m.m.
Men, det finns inget som slår den mjuka känslan som bara glödljus kan ge i interaktion mellan ljud och ljus. Det är nästan en religös upplevelse med rätt musik och visuell feedback.
Numera använder jag en Pulsar 4-channel modulator för detta. Den är magisk och kan rekomenderas om ni springer på någon.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@matsadona

Det låter ju nästan som om du varit i himlen, och ändå fick stanna kvar här på jorden.
Förmodligen för att berätta för oss forlorade hur fantastiskt ljuet var, det blinkande..
Kul att läsa, man får ju lite vilda fantasier om hur fint det kan vara där på andra sidan.

Stanna nu kvar här och berätta lite mer 8)
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av matsadona »

Haha... ja, när jag inte kan matcha er andra på forumet med djupa kunskaper får jag bidra med en spirituell vinkel istället :D
Jag ser det som mitt uppdrag att missionera för kommande generationer som aldrig har haft möjligheten att få uppleva en analog ljusorgel med glödljus :mrgreen:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@matsadona

Tror jag behöver anlita dig för att få mer ljus i arbetsrummet, musikstyrt som förr i tiden.
Det enda jag hittar ser ut så här: https://www.electrokit.com/produkt/ljus ... f0QAvD_BwE
Det är verkligen en speciell känsla, och man måste inte ens spela högt för att uppleva det.

Funkar även med hörlurar.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av matsadona »

Tycker definitivt du skall köpa en sådan. Och ett gäng förgade 60 eller 80W glödlampor :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@matsadona

Tack för vägledningen, byggsatsen och en lämplig låda är nu beställd och betald.

Ljusorgel beställd.JPG

Det här blir ett spännande projekt, :kortis: och en bra lödövning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Palle500 »

En ljusorgel drömde man om i unga dagar...
Men se upp 230VAC dödar. Köpte du en låda att bygga in den i?
Var hittar du riktiga glödlampor (svamp modellen) som är färgade?
Edit
Missade att du köpt en låda. Bra att inte snåla på säkerheten.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Ja, en sån har jag nog drömt att hela livet, men dom finns ju inte att få tag på som jag vill ha dom.
Därför började jag fundera på att bygga den på egen hand, @matsadona gav byggsatsen tumme upp.
Så det var bara att beställa. Vet att det är starkström (om den nu kallas så) så jag tar det lugnt där.

Bygger först kortet, sen mäter jag upp allt.

Sen måste jag komplettera med gamla lamphållare, tänker mig då dom i keramik, dom riktigt gamla.
Men vi får se vart detta leder, det viktigaste blir att bygga klart ljusorgeln efter konstens alla regler.
Räknar med att överleva, eftersom jag tar god tid på mig i detta fall, kommer att posta bilderna här.

Då kan fler ögon än mitt enda kolla så allt ser rätt ut.

När den biten är avklarad går jag vidare med det andra, med kablarna som krävs för ett säkert bygge.

Det kommer att bli spännande att uppfylla min gamla dröm.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av matsadona »

Kom just på några saker som kan vara bra att ha. Först och främst skulle jag komplettera med någon form av mikron+förstärkare.
Denna borde duga, och kan matas med samma PSU som ljusorgeln: https://www.electrokit.com/produkt/forf ... tmikrofon/

Sedan skulle jag byta ut potentiometrarna på moderkortet mot några som kan monteras i lådan.

Lampor kan man köpa tex här:
https://www.promixsweden.se/ljusteknik- ... etorlampor
https://www.promixsweden.se/ljusteknik- ... r-38-lamps
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Lysdioder och sånt som blinkar

Inlägg av Klickmans »

@matsadona

Får hålla i Retrohatten så den inte blåser av skallen när man beställer i blindo, dom här (ska) det vara.

Klassiska Omnilux spots.JPG
Men det rusar fort upp i kostnad, tror du att dom här finns kvar över tid?

Ringde även Electrokit om mikrofonförstärkaren, men dom kunde inte lägga till den till ordern.
Tänte faktiskt löda dit chassiemonterade pots istället, så det ser rätt ut när den är färdigbyggd.
Dock så visste dom inte vilket värde dom tre har, så det får jag mäta på när jag få hem paketet.

Tack för hjälpen förresten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar