Unifi US-8-switch med tidvisa PoE-problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Unifi US-8-switch med tidvisa PoE-problem

Inlägg av hcb »

Detta gäller Unifi US-8 med PoE Passthrough, inte den med inbyggd 150W nätdel.
https://www.dustinhome.se/product/50110 ... witch-us-8
Switchen matas me PoE från en annan Unifi-switch.

Jag klantade igår till det och råkade ansluta "Secondary" i stället för ingående nät/poE på en Unifi-AP till den passiva PoE-porten på switchen. Switchen slocknade, och efter att ha kopplat ur AP och PoE-matningen och bara anslutit PoE-matningen igen var switchen död och det hördes ett tickande från den, som en switchad nätdel i "hickup"-mod.

Några försök senare kom US-8 igång igen. Jag kopplade ur och i igen, och då var den död igen med tickandet från inbyggda strömförsörjningen. Litet senare kom den igång igen och har rullat på hela natten.

Det finns inga synligt svullna elektrolyter i den. Jag är inte säker på om (fel)inkopplingen av APn är orsaken till beteendet eller om det bara var en tillfällighet som utlöste ett inneboende problem i strömförsörjningen.

Har någon sett något liknande eller har några andra erfarenheter? Google var inte till mycket hjälp, det gav bara en massa problem med nätdelen i US-8-150W.

Edit: switchen är några år gammal och har gått 24/7 med ganska låg PoE-last i form av en bordstelefon. De sista månaderna har den inte haft någon PoE-last över huvud taget utan gått som ren switch.

OBS att utgående PoE är passiv PoE (om jag förstått det rätt), det finns i alla fall indikering om det är 24 V eller 48 V på utgående matning. (Med inkommande PoEn är det 48 V ut.)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Unifi US-8-switch med tidvisa PoE-problem

Inlägg av hcb »

Tydligen inte :)

Switchen strömförsörjer enheter (både en AP och en RBPi3) genom "pass-through" när den väl startat. Drar jag ur PoE-försörjningen tar det några försök innan den hopar igång igen. Jag lutar åt att min felkoppling inte har något att göra med felet utan att det är dåliga kondensatorer i den interna nätdelen. En eventuell reparation får dock vänta tills jag fått ihop hemmalabbet efter flytten, d.v.s. antagligen någon gång under H2 2021.
Skriv svar