lödstation storlek?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: lödstation storlek?

Inlägg av TomasL »

Har en Weller 40W, en Weller 80W samt en Weller 200W.
Samtliga är för WXD.
40Wattaren är uppe i arbetstemperatur på mindre än 10s, från helt avsvalnad.
Inbyggda rörelsesensorer, så de vaknar till liv så fort man tar dem från stället.

80-Wattaren är väl den jag använder mest, 40-wattaren till smått ytmonterat, och 200Wattaren när det behövs rejält med värme, exempelvis stora jordplan i flera lager.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: lödstation storlek?

Inlägg av agehall »

Kör nästan samma uppsättning som TomasL. Man kan aldrig ha för mycket effekt i sin lödstation - det blir bara varmt fortare. Och man blir sjukt fort beroende av att kolven är uppe i full temp på nolltid.

Jag hamnade på Weller-spåret eftersom det var nära till Elfa som hade spetsar på lager. Idag när deras butik är borta hade jag gått på antingen Weller eller JBC om jag börjat om. Dock alltid så kraftiga stationer som jag anser mig ha råd med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: lödstation storlek?

Inlägg av TomasL »

Dock, om budgeten är begränsad, börja med en 80W-station, Försök hitta en Beg Weller eller liknande, istället för en från jula/biltema.
kenneth1212
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
Ort: Göteborg

Re: lödstation storlek?

Inlägg av kenneth1212 »

För hobby så duger en "KSGER T12 soldering station" alldeles utmärkt.
Finns med olika handtag och plasthandtaget 9501 (blå-svart) ger kort avstånd mellan lödspets och hand.
Priset ligger på c:a $60 från tex Banggood.

Finns massor info om dessa på nätet.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: lödstation storlek?

Inlägg av E Kafeman »

Grejen med moderna lödpennor är att både värmeelementet och termometern är en och samma sak och utgör en del av yttersta spetsen.
Uppvärmningstid och temperaturreglering blir på en helt annan nivå än om spetsen ska värmas indirekt av en gammaldags värmespiral högre upp i lödpennan. Då fungerar det inte att vräka på massa effekt för snabb uppvärmning då värmespiralen riskerar överhettas så den brinner av och spets-temperaturen kommer åka jojo när temperaturen känns av för hela lödspetsens massa. På dessa äldre lödpennor blev det då en begränsning för max effekt för att inte riskera att värmeelementet skulle brinna upp.

JBC är det märke som tidigt började med sensor och värmeelement som en del av yttersta spetsen i lödspetsen. Tål massor av effekt och temperaturen mäts mycket nära spetsen vilket underlättar stabil temperaturhållning, ingen risk för att något bränns oavsett effekt.
De är fortfarande ledande inom detta segmentet och de tar bra betalt för detta. En lödstation kan lätt kosta 5000-15.000 kr och spetsar stora som tandpetare kan kan matas med effekter uppåt 150W.
Det finns numera prisbilligare alternativ som bygger på liknande princip.
Etty sådant alternativ är Quicko som är snarlik Ksger med mindre skillnader. Man får en hel lödstation med 5 lödspetsar till priset av vad en enda lödspets kan kosta till JBC.
För 350 kr får man denna lödstationen: https://www.aliexpress.com/item/32994824865.html
Jag rekommenderar starkt att man köper med 5 spetsar. Som nybörjare vet man inte alltid att olika spetsar passar olika bra att överföra värme beroende på typ av lödning och efterköpa lödspetsar blir som till en regel betydligt dyrare.
Just dessa lödstationer levereras inte med hållare för lödpenna. Jag återanvänder gamla hållare men det finns gott om alternativ att köpa.
Något som inte heller följer med är en dosa med mässingsludd för rengöring av spetsen. Det är närmast en nödvändighet för att slipppa löda med tenn-slagg. Däremot ser ingen användning för blöt svamp som temperaturchockar lödspetsen. Den kunde hjälpa när sot brunnit fast på övervarma lödspetsar men det problemet finns knappt på nyare lödpennor.

Att temperaturregleringen är stabil och rätt mängd värme alltid finns oavsett lödobjektets storlek gör att man inte behöver köra med övertemperatur som man ibland gjorde på äldre lödstationer för att ha termisk reservkapacitet eftersom regleringen inte hann med.
Övertemperatur kortar livslängden på lödspetsar drastiskt och få saker är så tråkigt som att arbeta med slitna lödspetsar som väter dåligt.
Det gör att lödspetsarna numera får en helt annan livslängd om man sköter dom väl. Jag har min JBC lödtation igång dygnet runt. Den är uppvärmd när jag tar den ur stället och kommer fram till lödpunkten. Äldsta spetsen är mer än 10 år gammal men fortfarande i helt duglig.

Lågprisvarianten från Quicko är inte lika snabb i uppvärmningen som en JBC men lägg på ytterligare 2 sekunder och den är uppvärmd. Den har inbyggd skaksensor i handtaget som aktiverar pennan och ett antal inställbara standby-funktioner där pennan kan bli lika snabb som JBC.
En viktig aspekt är att en billig noname lödpenna, den finns det kanske inte ens en eftermarknad för lödspetsar i olika storlekar och kanske är spetsen knappt ens tänkt att var utbytbar.
Byter man spets på en JBC eller Quicko så byter man samtidigt till fräscht värmeelement och temperatursensor. Lödspetsar samt alla andra delar i lödstationen kommer finnas köpa under många år framöver som reservdelar.
Sortimentet spetsar är sämre till Quicko. Inte i antalet men sett till antal spetsar med användbar utformning. Nätaggregat och rreglering begränsar lödeffekten till 70-80W för Quicko så de stora jordplanen kan ta märkbart längre tid att värma jämfört med JBC.
Dessa lödpennor ger värmen längst ute i spetsen så det blir förhållandevis svalt vid handtaget som medger kort avstånd till spets. Det är bra då man blir mindre darrig. Det finns flera handtag att välja på men det är det blå/svarta som ger kortast överhäng.
Oavsett så är det fantastiskt mycket lödpenna man får för ett par hundralappar.

Det bör finnas ett par andra här på EF som köpt sådan lödstation och kan peka på evt. för och nackdelar som jag missat?
Skriv svar