Felkonstruerad bastu?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bastu123
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 januari 2021, 17:22:33

Felkonstruerad bastu?

Inlägg av bastu123 »

elskåp.jpg
Jag har vart med om följande: Efter att bad i en bastuförenings bastu lämnades dörren mellan omklädningsrum och bastu öppen. Timern glömde jag bort att stänga av vilket innebar att bastuaggregatet stod på i X-antal timmar efter jag lämnat bastun. (Bastun finns i ett fristående hus som enbart rymmer den bastu samt omklädningsrum)

När jag kom tillbaka dagen efter möttes jag av det i ser i den bifogade bilden.

Som ni ser på bilden har både styrenheten och elskåpet, som båda sitter högt upp på väggen i omklädningsrummet blivit deformerade av värmen. Elskåpet till den milda grad att det trillat av väggen och hänger i kablarna.

Jag har blivit väldigt fundersam gällande detta då jag misstänker att installationen/konstruktionen av bastun inte utförts korrekt. Efter lite egna efterforskningar har jag hittat denna källa https://www.dinbyggare.se/9-kontrollfra ... ker-bastu/ som anger att det skall finnas en värmebrytare som slår av strömmen om värmen överstiger 110 grader. Enligt en snabb googling smälter plast inte förens vid ca 300 grader. Alltså misstänker jag att denna värmebrytare inte vart installerad korrekt eller inte ens funnits. Vidare ska frånluften i bastun mynna ut till samma utrymme som inluften tas från enligt denna källa: https://www.isover.se/bygga-bastu här är detta inte fallet. Inluften kommer från utomhus medans frånluftsventilen är i omklädningsrummet. Jag har även läst att elinstallationer i samband med bastu skall klara temperaturer på upp till 125 grader.

Slutligen har jag kikat på lite lagar då jag misstänker att detta är olagligt utfört på grund av dessa två citat:
"Av gällande elsäkerhetsföreskrifter för hur elektriska starkströmsanläggningar ska vara utförda, ELSÄK-FS 2008:1, framgår att en starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada på grund av el. Dessutom föreskriver ELSÄK-FS 2008:3 hur innehavarens kontroll av elektriska starkströmsanläggningar och elektriska anordningar ska utföras."

Samt i PBL 8 kap 4 §:
4 § Ett byggnadsverk ska ha de tekniska egenskaper som är vä- sentliga i fråga om
1. bärförmåga, stadga och beständighet,
2. säkerhet i händelse av brand,
3. skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljön,
4. säkerhet vid användning,
5. skydd mot buller,
6. energihushållning och värmeisolering,
7. lämplighet för det avsedda ändamålet,
8. tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga,
9. hushållning med vatten och avfall,
10. bredbandsanslutning, och
11. laddning av elfordon.

Vad som krävs för att ett byggnadsverk ska anses uppfylla första stycket framgår av föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 2 §. Lag (2020:239).


Nu sist till min fråga: Är det någon här som kan utala sig om hurvida detta är korrekt utfört eller rentav olagligt utfört? Min spontana tanke är att denna olycka aldrig borde kunnat ske med hänvisning till att det skall finnas en värmebrytare som slår av strömmen när värmen överstiger 110 grader.

Tar tacksamt emot hänvisningar till gällande praxis gällande hur installationer skall ske i en bastu och om man från den bifogade bilden kan avgöra om detta är fackmannamässigt utfört.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av StureS »

Om du glömde timern vilket troligen samtliga bastuanvändare skulle göra, är det då fackmannamässigt att inte installera en automatisk timer?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av AndLi »

Är det inte så att du fått varmgång i centralen? Värmen som missformat centralen kommer alltså innefrån centralen och inte bastuaggregatet i sig.
bastu123
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 januari 2021, 17:22:33

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av bastu123 »

StureS skrev: 3 januari 2021, 18:05:26 Om du glömde timern vilket troligen samtliga bastuanvändare skulle göra, är det då fackmannamässigt att inte installera en automatisk timer?
Det finns en automatisk timer på kontrollpanelen. Den maxar på 4 eller 6 timmar, så det är maxtiden som bastun kunnat gå varm för att åstakomma denna skada.
AndLi skrev: 3 januari 2021, 18:05:57 Är det inte så att du fått varmgång i centralen? Värmen som missformat centralen kommer alltså innefrån centralen och inte bastuaggregatet i sig.
Det vet jag tyvärr inget om. Som jag förstått saken skall det sitta en värmebrytare över aggregatet, det är alltså den givaren som skall slå av strömmen då värmen överstiger 110 grader.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av Palle500 »

Vad visar termometern till höger i bild som max temp?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av mrfrenzy »

Även om ventilationen är felbyggd har det ju inte påverkat denna händelse eftersom dörren var öppen. Värmen hade ändå hamnat i omklädningsrummet.
Däremot blir det dålig ventilation när dörren är stängd.

Eftersom både elcentralen och styrenheten smält tror jag också det blivit väldigt varmt i utrymmet pga värmen i bastuaggregatet. Hade det varit varmgång i elcentralen skulle enbart den blivit påverkad.
Någon elkunnig behöver komma på plats och undersöka alla termostater och värmesäkringar för att se vad som fungerar och hur det är kopplat.
bastu123
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 januari 2021, 17:22:33

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av bastu123 »

Palle500 skrev: 3 januari 2021, 18:14:26 Vad visar termometern till höger i bild som max temp?
Jag är osäker. Tyvärr har jag inte tillgång till bastun i dagsläget men skulle gissa på att det är 110 grader.
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av peo007 »

värmebrytare som slår av strömmen om värmen överstiger 110 grader.

Det är väl överhettningsskyddet som sitter på bastuaggregatet.
Lämnar man dörren öppen till omklädningsrummet så får ju bastuaggregatet jobba ordentligt.
Omklädningsrummet räknas inte som bastu och behöver inte tåla 125 grader,
centralen och manöverpanelen sitter ju nästan uppe vid taket där det blir som varmast.

Det får nog ses som ett handhavandefel att lämna dörren öppen med bastun påslagen.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5801
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av rvl »

Med dörren öppen har väl temperaturen inne i bastun blivit mindre (än med dörren stängd), så att termostaten inte gett aggregatet någon vila. Samtidigt har temperaturen i omklädningsrummet blivit bastulik, som get elskåpet mindre kylnining. (Det var bättre för när elskåp och centraler var i metall...)

Tur i alla fall att det inte slog eld!
bastu123
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 januari 2021, 17:22:33

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av bastu123 »

peo007 skrev: 3 januari 2021, 18:20:05 värmebrytare som slår av strömmen om värmen överstiger 110 grader.

Det är väl överhettningsskyddet som sitter på bastuaggregatet...
Finns en spärr på bastuaggregatet som hindrar luften från att komma högre än 110 grader? Om inte bör det finnas en separat värmebrytare.
(https://www.dinbyggare.se/9-kontrollfra ... ker-bastu/)

Som jag tolkar denna sida är det luften som skall vara 110 grader för att strömmen skall slås av. Så har ju inte skett i detta fall som vi ser på bilden.

Vet du vad det finns för krav på elinstallationer som är utanför själva basturummet?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av säter »

Vad hade du för temperatur i omklädningsrummet?
bastu123
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 januari 2021, 17:22:33

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av bastu123 »

säter skrev: 3 januari 2021, 18:34:39 Vad hade du för temperatur i omklädningsrummet?
Det går tyvärr inte att säga. Såvitt jag vet stod timern och bastun på obevakad tills timern löpte ut. Bastun var på maxtemp så skulle gissa på strax över hundra grader.
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av peo007 »

" Som jag tolkar denna sida är det luften som skall vara 110 grader för att strömmen skall slås av. Så har ju inte skett i detta fall som vi ser på bilden. "

Har det varit varmare än 110 grader då ??
Några timmar med 100 gradig luft så smälter nog plast så den blir deformerad.


" Vet du vad det finns för krav på elinstallationer som är utanför själva basturummet? "

Det beror på rummets beskaffenhet, finns det dusch eller inte, finns fler faktorer som spelar in.
bastu123
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 januari 2021, 17:22:33

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av bastu123 »

"Har det varit varmare än 110 grader då ??
Några timmar med 100 gradig luft så smälter nog plast så den blir deformerad."

Ja det har du helt rätt i, som sagt väldigt svårt att säga hur varmt det var därinne & hur länge.

"Det beror på rummets beskaffenhet, finns det dusch eller inte, finns fler faktorer som spelar in."

Rummet är enbart ett omklädningsrum. Det finns varken dusch eller rinnande vatten indraget till huset.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Felkonstruerad bastu?

Inlägg av säter »

Vilken maxtemperatur är plastcentralerna specifierade för?
Skriv svar