Spräckta högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
davvids
Inlägg: 37
Blev medlem: 6 juni 2011, 19:47:49

Spräckta högtalare

Inlägg av davvids »

Hej,

Jag har lyckats spräcka mina högtalare pga alldeles för hög volym på förstärkaren.

Nu låter högtalarna som prasslande papper och och på högtalarelementen finns en skumgummilist som är av.

Kan det vara så enkelt att det går att byta ut den eller laga elementet på annat sätt, eller är det bara köpa nya?

Går det att mäta högtalarna för att se ifall både bas och diskantdelen är trasiga?
20210103_151432.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Spräckta högtalare

Inlägg av breflabb »

Det går att fixa, om det lönar sig beror väl på hur bra dina högtalare är.
Här är ett ställe bland många fler. Klicka på service

https://www.hogtalarservice.se/
Användarvisningsbild
Guldancistrus
Inlägg: 412
Blev medlem: 17 april 2012, 16:31:47
Ort: Norrköping

Re: Spräckta högtalare

Inlägg av Guldancistrus »

På bilden ser det ut som att högtalarelementet har gått sönder på grund av att skumgummikanten har torkat ut snarare än att du har haft för hög volym på förstärkaren. Detta är ganska vanligt för högtalarelement med skumgummikant och kallas på engelska för "foam rot". Det går att reparera själv om man kan få tag på en ny kant och rätt sorts lim. Jag har dock inte provat att göra det själv, men har sett andra göra det på Youtube. En bekant har tidigare lämnat in sina högtalare till Hifikit i Stockholm för att byta skumgummikanter https://www.hifikit.se/verkstad/. Om högtalarelementen dessutom luktar bränt så kan det krävas att även talspolen byts. Jag tror att Hifikit kan fixa den typen av reparation också för vissa typer av högtalarelement, de kallar det för "omkoning" på sidan jag länkade till (jag antar att även en ny talspole ingår i en omkoning, men jag vet inte säkert).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Spräckta högtalare

Inlägg av Glenn »

omkoning är väl när man byter själva konen, här är det ju bara själva skumgummiringen, "omkantning" har jag hört det kallas.

Har ett par högtalare jag är lite sugen på att testa att byta på själv nån dag men tvekar lite.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spräckta högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ta rätt på modusjang och se om du kan hitta samma modell. Eljest kolla Thule/Small-parametrarna och försök hitta snarlika.
davvids
Inlägg: 37
Blev medlem: 6 juni 2011, 19:47:49

Re: Spräckta högtalare

Inlägg av davvids »

Kanonsvar!

Två frågor till. Kan det vara så att även diskanthögtalarna är skadade eller brukar dom klara sig? Det kan jag iförsig pröva enklast att köra bara dom eller går det om man kopplat från bashögtalaren utan att förstöra något?

Nästa fråga. Högtalarna är Paradigm Titan, vilka jag tyckte hade jättefint ljud, är det värt att köpa eget reperationskit/foam och limma själv eller ska jag lämna in dom?
Bjaellerud
Inlägg: 1437
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Spräckta högtalare

Inlägg av Bjaellerud »

Har du kört för hög effekt så är snarare risken att talspolarna är brända större.
De är lindade av lackad koppartråd. Blir spolarna för varma kan lacken smälta och koka varvid den sväller så att det tar i magneterna.
Det hörs som distorsion, och kan höras om du försiktigt med handen för membranen upp och ner.
Att den fjädrande kanten i detta fall, av lätt ruttnade skumplast, skulle låta skrapande ljud, är nog mindre troligt.

Diskanthögtalarna samma sak de kan ha överhettats och där är det förstås svårare att röra membranen med spolarna fram och tillbaka.
De har dessutom rätt små spolar som inte tål så mycket effekt. Även om de ofta är specade att tåla massor, så bränns de ändå upp lätt.
Specen gäller ofta musik som bara i topparna kommer upp i höga effekter, men beroende på musik och effekt så bränns de sönder .


Roy
davvids
Inlägg: 37
Blev medlem: 6 juni 2011, 19:47:49

Re: Spräckta högtalare

Inlägg av davvids »

Tack för alla svar. Det blev ett par nya element från Hifi-kit, dom visade sig vara helt brända.
Skriv svar