Bränd manöverspole kontaktor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hamsun
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 december 2020, 08:17:15

Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Hamsun »

Hej!
Jag har ett Iskra KMPL16 kontaktormotorskydd som skyddar min djupvattenpump. Manöverspolen drivs med 380V (står 380-415V på den), så den är kopplat mellan L1 och L2.
I serie framför denna kontaktor har jag monterat en enfaskontaktor som drivs av L3. På så sätt är det tänkt att jag skulle va skyddat mot fasbrott.
När jag här om dagen laddade min elbil och det gick mkt ström annars, så gick en av huvudsäkringarna(L2).
Efter ett tag märkte jag att vattnet var borta. Jag kollade då kontaktormotorskyddet, och det visade sig att manöverspolen hade brunnit. Dessutom hade det hänt något med pumpmotorn: normalt ska det va 15.9 ohm mellan alla faser mätt där pumpkabelen går in i kontaktorn. Nu va det 15.9/11/8 ohm.
Från mitt säkringskåp till transformatorn är det ca 200m.
När jag plockade isär L1/L2 kontaktormotorskyddet, visade det sig att två av brytarspetsarna va kraftigt brända/smälta.
Vad har hänt här?
Mvh
Isak Hamsun
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Palle500 »

Kan det inte varit felet på vattenpumpen som drog huvudsäkringen? Men du trodde att det var billaddaren?
Saknades det motorskydd, vilket borde ha löst ut om en fas försvann.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av StureS »

Vilken/vilka faser används för elbilsladdaren?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av grym »

gissar att det som hände var

en säkring gick

två faser kvar, kontaktorn fortfarande dragen, men motorn gick på två faser och eldade upp sig

spolen är på 400v men fick beroende på koppling bara 230v kontaktorn orkade inte dra fysiskt och då går det för stor ström igenom spolen och den eldades upp med

skillnaden mellan ett normal likströmsrelä och en kontaktor för växelström är att på likströms spolenså är det samma ström hela tiden

på en kontaktor med växelström så när kontaktorn är öppen så går det en stor ström igenom öppen magnetkrets ger låg impendans, när kontaktorn drar fysiskt så ökar impendansen och man har en ström som spolen klarar konternuerligt

hadde man inte utnyttjat dom här egenskaperna hadde kontaktorerna dragit väldigt mycket effekt hela tiden
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av mrfrenzy »

Vad står det för märkström på pumpen och hur är motorskyddet inställt?
Det skulle ju som sagt löst ut om en fas fattas eftersom då strömmen ökar i de andra två.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Mindmapper »

Motorn var dubbelskyddad.

Motorskydd skulle normalt räcka.
Dessutom
L1, L2 kopplad till kontaktorspolen. L3 till annan kontaktor som styrde kontaktorspolen.
Bortfall på vilken som helst av av faserna skulle kunna ske och dessa två skydd skulle skydda motorn.

Om kontakterna i kontaktorn brunnit ihop på två faser och den tredje fasen försvann, samtidigt som motorskyddet är felaktigt inställt (felaktigt) skulle motorn vara oskyddad. Långsökt men inte omöjligt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av mrfrenzy »

Nej, kopplingen med manöverspolar genom olika faser ger tyvärr inget extra skydd.
Om kontaktorn redan är dragen när fasbortfall sker så får spolen bakmatning genom motorns lindningar. Det behövs bara en låg spänning för att hålla kvar spolen i draget läge.
Hamsun
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 december 2020, 08:17:15

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Hamsun »

Motorskyddet va inställt på motorns märkström(3.25A)
Bilen laddades på alla 3 faser genom en smartladdare(easee).
Säkringen som gick, va en av dom som matade manöverspolen, och då borde den väl ha släppt?
Kan et problem va att när det gick så mycket ström totalt på hela anläggningen, så sjönk spänningen pga långt avstånd till transformatorn.
Tydligen har det gått mycket ström genom den tunna koppartråd som är i spolen, så att kopparen har smält till pärlor ( bilder kommer)
Något jag inte förstår är varför motståndet mellan faserna i motorn nu är lägre- borde inte det istället vara brott och stort/ oändligt motstånd?
Som det är nu är det ju en partiell kortslutning i två av tre faser.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom säkringen gick har manöverspolen fått ca 200V genom motorns lindning till en annan fas.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av säter »

Var det en huvudsäkring som gick?
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Borre »

Ja, det står i första inlägget.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av säter »

Då är det nog som "mrfrenzy" skriver.
Det har bakmatat helt enkelt.
Hamsun
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 december 2020, 08:17:15

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Hamsun »

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hamsun
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 december 2020, 08:17:15

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Hamsun »

20201231_112147.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av säter »

Den där kontakten som är bränd, är det verkligen manövern?
Skriv svar