Bränd manöverspole kontaktor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av peo007 »

Nej
Det är kontakterna till pumpmotorn
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Marta »

Grym har antagligen helt rätt i vad som inträffat.

Spänningsfallet när motorn drog ström fick antagligen kontaktorn att börja lyfta så den stod och fräste/hackade så kontaktytan brändes.

Strömmen räckte dessvärre inte för att lösa motorskyddet, kanske p.g.a. för klen framledning till brunnen. Lindningshärvorna överhettas, isolationen förstörs och det blir kortis inne i härvan.

När en motor "bränner" är det isolationen som förstörs så det uppstår kortslutning inne i härvorna. Därmed sjunker resistansen.

Är det en elfiirma som installerat detta och kanske även underdimensionerat framledningen så kan de möjligtvis vara ersättningsskyldiga.
Hamsun
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 december 2020, 08:17:15

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Hamsun »

Tack för funderingar/svar om vad som kan ha hänt när motor/ manöverspole/kontaktor brände.

Framledninfen till pumpen va den som fanns med från tillverkaren, 4x1,5mm2.
Märkström och motorskydd på 3,25A.
Om händelseförloppet är som ni tror, hur skulle man isf kunna konstruera anläggningen så att något liknande inte kan inträffa igen?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av säter »

Du bör se till att huvudsäkringarna aldrig sticker.
Det som upplagt för problem om man har 3-faslaster igång.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Palle500 »

Har du kontrollerat pressostaten så att den har hysteres och inte är igensatt av rost m.m?
Drabbade mig en gång då stod den och fladdrade så att kontaktorn slog till och från. Men klarade sig för att motorskyddet slog ifrån om jag minns rätt. Visserligen en hydroforpump men samma princip. Kanske var felet att det saknades luftkudde i hydroforen så att pumpen gick med alldeles för hög start/stopp frekvens.
Bo.Siltberg
Inlägg: 363
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Bo.Siltberg »

Hamsun skrev: 31 december 2020, 10:34:21 Motorskyddet va inställt på motorns märkström(3.25A)
Bilen laddades på alla 3 faser genom en smartladdare(easee).
3.25 A låter en aning högt. Har du tillgång till märkdatat på pumpen och kan verifiera att det är rätt? Nu spelar det kanske ingen roll då motorn tyvärr verkar vara bränd.

Är du helt säker att att elbilsladdaren belastar alla tre faser jämnt? Vad jag förstår så beror det på bilen, inte laddaren. En snabb titt i Ease spec gav inga andra svar. Jag misstänker att laddaren kraftigt överbelastade L3, och endast L3. Hade du nån effektvakt?
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av peo007 »

" Jag misstänker att laddaren kraftigt överbelastade L3, och endast L3. "
Varför skulle då huvudsäkringen på L2 gå ??
Hamsun
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 december 2020, 08:17:15

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Hamsun »

Till Pelle 500:
Tryckströmbrytaren är ok med rena kontaktytor och hydropressen har intakt gummibåtar, så inget fel där.
Hamsun
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 december 2020, 08:17:15

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Hamsun »

Haha- inte gummibåtar, men gummiblåsa :lol:
Hamsun
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 december 2020, 08:17:15

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Hamsun »

Till Marta:
Om en fas försvinner i en trefas-motor, och motorskyddet eller annat skydd inte löser ut, så kommer det då efter vad jag förstår, att gå mer ström genom de två kvarvarande faserna/ lindingshärvorna, som då blir överhettade och smälter ned isoleringen mellan koppartrådarna, så att det blir partiell kortslutning = lägre resistans ( som jag kunde mäta).
Om strömmen i detta läge fortsätter å vara tillkopplad, borde inte då nästa stadium vara att koppartråden bränns av, så att det blir brott med oändligt stor resistans? Det va ju det som hände med tråden i manöverspolen
Hamsun
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 december 2020, 08:17:15

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Hamsun »

Till Bo Siltberg: Jag kan inte svära på att laddaren till bilen belastade alla tre faser lika mycket, men laddboxen va inställt på max 10 A pr fas för laddning. Säkringen som gick va på 20A ,så den belastning som fick L2 att ryka, kom från annan del av systemet här ( varmvattenberedare el. likn)
Hamsun
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 december 2020, 08:17:15

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Hamsun »

Till Säter:
Du säger att om man har 3fas-laster igång , så får man säkerställa att man aldrig får fasbortfall/ att huvudsäkring kan gå.
Tänker du då på effektvakt ?
Det finns ju fasbrottsskydd/ fasbrottreläer, som bryter alla faser om en lr flera faser går. Vore det inte bra å montera en sådan i systemet?
Har svårt å se hur det skall gå till å 100% säkerställa att en säkring inte går
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av Marta »

Vid stillastående motor blir det alltid för hög ström och motorskyddet skall lösa. Om inte så måste ju som Du säger något ge sig. Klart skadan kan utvecklas så strömmen blir så hög att lindningstråden avsmälter.

I Ditt fall kan det mycket väl vara så att arrangemanget med kontaktorerna höll nere strömmen så motorskyddet inte löste. Istället för extra skydd blev det haveri av det. Motorskyddet tillät 3A, vid 400V är det 1200W. Mycket värme... Även om det går in mer effekt totalt från alla tre faserna vid normal drift, så går det mesta ut igen genom axeln. Dessutom kyler vattenflödet, som nu saknades.

Se till att ha ett motorskydd som passar pumpen och inga hemmagjorda specialare så skall det nog fungera som avsett nästa gång huvudsäkringen råkar avsmälta. Det är bl.a. just sådant ett motorskydd skall hantera.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bränd manöverspole kontaktor

Inlägg av säter »

Hamsun skrev: 4 januari 2021, 05:38:30 Det finns ju fasbrottsskydd/ fasbrottreläer, som bryter alla faser om en lr flera faser går. Vore det inte bra å montera en sådan i systemet?
Jag har ingen erfarenhet av sådana, men jag tycker att det låter vettigt.
Monterad vid huvudsäkringarna i sådana fall.
Skriv svar