Funderingar kring recond av blyacc

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Funderingar kring recond av blyacc

Inlägg av StureS »

peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Funderingar kring recond av blyacc

Inlägg av peolah »

Tack StureS för en bra länk!

@Glenn

Överladdade och dåliga batterier suger åt sig syran i plattorna! Att urladda har jag för mig frigör en del av denna syra till syrablandningen!?

Vad jag vill se, hur plattorna ser ut på ett dåligt batteri - typ ! (Jag vet hur bra ser ut) ..
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Funderingar kring recond av blyacc

Inlägg av xxargs »

Gamla och välsulfaterade batterier så ser man en massa vita beläggningar av blysulfat på både bruna och gråa plattorna i sådan omfattning att de bruna plattorna tappat färgen och båda är gråvita med spår av brunt för plus-plattorna med så stora kristaller att de nästan syns som just kristaller - Vad det också gör är att det spränger sönder massan/pastan att vid laddning och det hela krymper igen (när blysulfat-kristaller under en viss storlek återgår till resp blysvamp och blypsuperoxider) så blir det hela löst och uppluckrat och bitar av pastan/massan helt enkelt kan ramla av och lägga sig på botten som slam - vilket det gör i våta batterier och kan blir så mycket med tiden att det kortsluter plattorna underifrån med så mycket ström att de inte längre kan hålla laddning.

Problemet med blybatterier att blysulfat som bildas när batteriet urladdas är mycket finkorning och med tiden - redan inom 24 timmar - försöker minska sin yta genom att större kristaller käkar upp mindre kristaller på samma sätt som nysnö omvandlas till issnö med jonvandring mellan kristallerna och när batteriet är urladdat kemiskt 50% och mer så är kristallerna så många och så nära varandra att sträckorna mellan kristallerna så korta att kannibalismen att stora kristaller äter små kristaller sätter full fart driven av ytspänningen på kristallerna att sulfateringen sätter god fart. Vad värre är att det är materialvandring som sker från jämt utspritt i mycket små kristaller till stora kristallkroppar som spränger sönder beläggning att även om man kunde reversera processen på de stora kristallerna så har man problemet att en del av beläggningen har flyttat plats och sitter löst och har dålig kontakt med strukturen. Är kristallerna över en viss storlek så leder det heller ingen ström i kristallkroppen för reversering skall ske med dom spänningarna som används vid laddning.

Andra orsaken till batterihaveri är överladdning att gallren i legerad bly (främst den bruna) som håller upp pastan/massa har blivit så tunn att det faller sönder i bitar och bränns av det lilla blyet som finns kvar höga strömmar vid tex. en motorstart. Detta händer bland annat med användningen av icke intelligenta laddare som är ansluten i flera dagar på blybatteri och kort sagt kokar sönder denna.
Skriv svar