Litet badkar med värme?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Jag var hos en kompis igår och badade i en pool med 5 sittplatser. Det hade alltså klorerat vatten, filter och uppvärmning inbyggt samt div. bubblor och lyse. Detta har han ståendes ute och har ett isolerat lock som läggs över, det är alltid uppvärmt.

Jag har tänkt skaffa ett vanligt badkar men insåg igår att jag nog hellre skulle vilja ha något liknande det min kompis har fast mycket mindre. Alltså ett enmans-badkar med egen uppvärmning och filteranläggning. Fast jag skulle nog vilja ha det inne i badrummet och inte ute.

Det är såhär:
Jag älskar att bada och skulle nog göra det 3-4 gånger i veckan om jag hade ett badkar.
Jag gillar att bada länge.
Jag har för tillfället en för liten varmvattenberedare för att kunna fylla ett badkar.
Jag delar vattenbrunn med grannen och vissa perioder är det ganska låg nivå så vi brukar hushålla lite med vatten.

Känns som ett badkar med rening och värme skulle vara lösningen, dock hittar jag inte så mycket på nätet som är konstruerat på det sättet, de mindre verkar vara byggda för att fylla med varmt vatten och sen bara ha underhållsvärme medan man badar för att till sist släppa ur vattnet(baserat på att dom har inbyggd kran, ingen rening, svag värme, ingen exakt temperaturreglering och inget lock).

Någon som har förslag på lämpligt badkar?
Eller kanske någon renings/värme-enhet som går att koppla på ett vanligt badkar?

Köper helst något färdigt men skulle nog kunna bygga lite DIY om det krävs :)

Lite övriga tankar om vattenmängder, värmeeffekter, hygien och driftkostnader för små badkar/spa/pooler är också varmt välkommet! :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av hcb »

Jag aldrig sett det i verkligheten men jag har för mig att det finns (säkerligen japanska) "ståbadkar" för placering inomhus. Nu föredrar _jag_ att ligga i badet, men det kanske är en utgångspunkt?

Inte riktigt det här, men ändå. Hon ser ju glad ut i alla fall :)
https://www.amazon.se/GNEGNIS-Bärbart-u ... 6776&psc=1
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av mcrj »

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av helmut »

Vågar inte ens tänka tanken att dra fram 230 volt och värma vattnet med el. Min erfarenhet säger mig att om jag med häcksaxen klipper av kabeln och jag går in för att hämta lite skarvdon samt passar på att slå till säkringen och jordfelsbrytaren så kan man få en skaplig stöt utan att jordfelsbrytaren löser ut när man står barfota på den regnblöta gräsmattan och försöker skarva kabeln. Skulle aldrig lita på jordfelsbrytaren i ett hemmabygge.
Alltså föreslår skogspinnar och tändstickor till uppvärmningen av vattnet
Annars finns det ett duschmunstycke men en elektrisk värmeslinga. Vattnet rinner över den oisolerade kantaltråden. Funderar bara över vad som händer om tråden går av? Eller om bara ena fasen är inkopplad utan nollan och jorden?

Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

När jag skrev DIY så menade jag t.ex. om det finns små fristående spavärmare eller liknande som man kan koppla till vanligt badkar.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Denna tex för ett badkar/jacuzzi med ca 100 liter. Sen behöver du klorera vattnet och byta vatten lite då och då.
Spavärmare El 3 kW (ev behöver du 6kW)
https://duab.se/hem-fritid/pooltillbeho ... re-el-3-kw
IMG_1258.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Palle500: Det där är ju kanon om man vill bygga :)

Hur skulle det vara att köpa ett Lay-Z Spa och sen bara ta aggregatet och koppla det med två slangar till ett vanligt badkar? https://layzspa.se/product/paris-airjet/
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av larky »

Det verkar inte ingå någon pump.
Sen tror jag på isolering av botten av badkaret, stor yta som släpper ut värme. Kommer att bli väldigt varmt i badrummet. Fogskum kanske.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av lond »

Ett problem som kan uppstå är att filteranläggningen från ett spa-bad/badtunna inte tycker om tvål, schampo och andra tillsatser, utan bara är designat att man skall sitta i det och låta det varma vattnet lösa upp all skit...?

/// Marcus
Bug_x
Inlägg: 407
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Bug_x »

Fukten måste också tas hand om. Ett vanlig badrum tål nog inte den konstanta fuktbelastningen av ett öppet varmt badkar.

Så badkaret måste nog förslutas när den inte används.

Isoleras för att minska förlusterna.

Ska du tvätta dig i badkaret så krävs nog en bra filteranläggning. Kan du ta en snabbdusch innan o hantera tvålen / schampon i den så skulle det nog underlätta.

Men jag säger kör! Skönt o bada ju 😃
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Köp ett färdigt bubbelbad med värmare. Bara att lägga på en frigolitskiva som lock. Köp den hårda frigoliten med täta celler så smular det inte.
https://outl1.se/bubbelbadkar-bk002-varmare
IMG_1261.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sm7tix
Inlägg: 283
Blev medlem: 19 september 2013, 10:47:03
Ort: Kristianstad

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av sm7tix »

I Japan finns massor av olika typer av badkar som du önskar. De jag har provat värms dock av fotogen. Jag har inga länkar och att importera blir nog dyrt, men kanske kan du googla och få idéer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Palle500: Som jag förstår det så har den där typen av badkar bara underhållsvärmning när man kör jet-munstyckena och har inte heller filtrering. Så det blir ganska lite kvar om man ska bygga om det.

Jag ska inte tvätta mig i badkaret utan det ska vara enbart för relax, jag har dusch också. Det skulle förmodligen räcka med en liten cirkulations-pump med filter och en liten värmare(kanske 0.5-1 kW). Jag tror inte att ånga från karet kommer orsaka besvär om man har lock för det finns ju stora bad som funkar så och även används inomhus. Om locket i princip sluter tätt så är det ju bara som en stor varmvattenberedare, som dessutom håller vatten som bara är ca 15 grader varmare än omgivningen.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Jag tänkte mer på att du fick lite anslutningar och värmare 1kW. Kanske även pumpen kan köras ibland via ett tidrelä för att cirkulera vattnet, samt att det kan vara enklare att isolera.
Men på den modellen jag bifogade så sticker det upp div skräp som måste bort.
När jag badar blir det hög fuktighet i badrummet och kondensutfällning på fönster och speglar.
Du får göra en test med befintligt badkar som du vattenfyller och har frigolitlock så får du löpande toppa med kokande vatten för att hålla upp temperaturen.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag beställt ett skadat Outlet hörnbadkar 140x90cm att ha som utgångspunkt :) Jag tänkte montera vissa genomföringar och kanske plasta igen vissa hål för att sedan isolera det innan jag monterar det på plats i bastun. Sen återstår ju då att bygga ett isolerat lock, jag tänkte eventuellt göra så att locket är en bastulav som går att sitta på också så man kan basta som vanligt också, om det inte blir för trångt för att ha kvar bastu-aggregatet.

Sen är det ju uppvärmning och filtrering som ska lösas. Jag kom på att ev. kanske man skulle kunna göra en slinga rör ovanför bastuaggregatet att värma vattnet med? Kanske väldigt ineffektivt men det var en tanke som ful-lösning som man skulle kunna testa till att börja med :roll:
Skriv svar