Litet badkar med värme?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Okej tackar :)

Jag pratade med en kompis som är elektriker och han sa att han kan koppla in en 10mA jordfelsbrytare också som bara går till badet, så det ska han få göra :) Dock ska ju 30mA vara standard även för bad om jag förstått det rätt :humm:
Men det är sant som du säger Palle500 att folk är ju inte rädda för att deras akvarium ska vara potentiella(punintended) livsfaror utan man pillar ju med dom och stoppar händerna i dom utan vidare.

500W borde värma upp vattnet(170liter) på ca 5-6 timmar enligt denna kalkylator: https://24volt.eu/vattenvarmning.php
Jag tänker mig då att det är från rumstemp 20 grader upp till 34 grader. Tanken är ju att inte byta vatten varje gång så det borde inte bli kallare än rumstemp om jag stänger av värmen helt. Förhoppningen är att om jag vågar ha den igång när jag badar så ska inte vattentempen behöva sjunka så mycket under badets gång, när jag badar hos mina föräldrar(som har vanligt badkar) så brukar jag ligga i tills det blir för kallt att ligga kvar :)
Med isolering och lock så tror jag ju absolut att det blir billigast att låta det vara uppvärmt hela tiden, om det är så att jag badar varannan dag och om det ändå är uppvärmt kanske man badar oftare än så :humm:
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Borre »

Det finns ju portabla 10mA JFB tex https://www.eldirekt.se/elmaterial/cent ... r-10ma-16a (finns med färdig kabel och stickpropp också)
Billigare och enklare än att göra om installationen.
Nästan alla uppblåsbara pooler har en sån 10mA JFB.

För jämförelse så värmer ett sånt där uppblåsbart bad på 800 liter vattnet med 1500W och vid utetemperatur på 5-6 grader ökar temperaturen med ungefär 1 grad per timme. Isoleringen i ett sånt är inte annat än ett luftlager i själva poolen.
Så det går utan tvekan att värma ett sånt litet och bättre isolerat bad inomhus med 500W.

Däremot skulle jag säga 34 grader är för kallt. Utomhus är lägre än 37 inte alls så skönt en längre stund, men då är det ju kallare luft omkring en, men även inomhus skulle inte jag tycka 34 grader var ett varmt bad att krypa ner i.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Bra info Borre Tackar för det :)

Ja det med temperaturen är ju nått som jag inte vet riktigt ännu. Badade nu i Jul hos en kompis(han som är elektriker) som hade 34 grader i sin pool och vi var ju tvungna att sätta oss lite högre upp för att komma ur vattnet ibland då det blev för varmt :humm: Man vet ju inte riktigt heller hur hans temp-mätare fungerade, kan ju ha visat fel också. Hans bad stod ute och det var ca -10 ute så temperaturen i vattnet gick ner successivt till 30,5 grader när vi gick upp, trots att värmaren gick hela tiden men det var ett lite större bad och utan lock i den temperaturen så försvinner nog mycket värme.

Värmaren som jag beställt kan ju max ställas in på 35 grader, hoppas att det räcker :oops:
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag fått lite prylar och vi kan ju börja med värmaren :)
7.jpg
Man skruvar förstås upp den för att kolla, själva höljet är inte vattentätt i skarven så om man har läckage på nån slang så det rinner mot värmaren så kommer det nog rinna in vatten i den, vilket känns lite skumt för det verkar inte finnas några dräneringshål i höljet :humm: Vad tror ni om detta?
5.jpg
Det tycks vara temperatursensor vid utloppet och något typ av lindat värmeelement som värmer
2.jpg
Intressant är att det är ett glasrör som går rakt igenom värmaren, i ändarna på glasröret sitter plastkopplingar där man skruvar nipplarna för in/ut-slangarna. Detta borde väl innebära att det inte finns någon elektrisk koppling mellan elektriciteten och vattnet?
6.jpg
4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av nifelheim »

390 pix, för 800 Watt, bara hänga på badkarskanten och ställa in önskad temperatur
56 grader för medium rare :D





https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... -v2-p48915



Bild
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Ja tusan! Det var ju en fin grej :)

Hur säker är en sån och klarar den kontinuerlig drift?
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Det var smartaste lösningen hittills.
Men denna text ”Efter vattenbadet bryns ytan snabbt till önskad yta” sa inte jag att det kokta fläsket är stekt :-) Men den är ju IPx7, fast omröraren håller nog inte att gå 24/7?

Akvarievärmaren är ju för torra utrymmen. Så det kanske inte är så bra i en bastu?

Svårt det här att leka S-märkningskontrollant.
Hur är det strömmen går igenom kroppen (hjärtat) i vattenbad? Måste ju vara att man tar i något som är relativt bra jordat när man sitter i badet? Allt måste alltså minst vara dubbel isolerat och inga skyddsjordade prylar, men sådana finns ju runt omkring tex bastuaggregatet, vattenrör.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Det finns inga vattenrör och bastuaggregatet kanske jag ändå måste ta bort pga platsbrist, i så fall skulle det bara bli träväggar, klinkergolv och ett par led-lister kvar i rummet där badet ska stå. Det kommer ju inte finnas någon vattenkran vid badet utan jag tänkte ta en slang från andra rummet när jag ska fylla vatten.

Även om värmaren är till för torra utrymmen så borde ju spill eller läckage av vatten kunna rinna längs slangen och vidare in i höljet, det är ju en akvariepump. Man skulle ju dock kunna böja slangen så att vatten som rinner längs den droppar av innan det når värmaren(dåligt för luftningen), alternativt sätta en "hätta" på slangen ovanför värmaren så att eventuellt dropp inte kan hamna på själva värmaren.

Om man tar en titt på cirkulationspumpen så är den IPX8 och helt igen-gjuten. Den går på 24V från en eliminator.
2 (1).jpg
4 (1).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Jonaz »

Kul projekt!
Kanske jag missade det men hur tänkte du göra med avrinningen till pumpen? Ytavrinning kanske? Eller varför inte ett overflowbadkar? Sistnämda blir lite krångligare dock.
f5284352786feaa5ffa2f6678e3fc9f2.jpg
Bild från nätet.

Jag hade som regel att alltid stänga av all 230V matning när jag pillade i mitt saltvattensakvarium.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Jag tänkte bara ha två genomföringar under vattnet, en in och en ut. Och försöka rikta den som går in i karet upp emot vattenytan så att ytan rör sig hela tiden. Att stänga av systemet när man badar är nog en bra ide så länge man inte känner sig 100% säker på att systemet är säkert

Jag provkörde systemet lite(monterat väldigt provisoriskt) för att se hur det funkar och jag blev lite imponerad av hur bra det verkade fungera. Cirkulationspumpen är ju knäpptyst och har bra drag till och med på lägsta farten. Värmaren verkar fungera perfekt, värmde ca 2 liter vatten från 20 till 35 grader på ca 4 min(borde bli 4x170/2=340min att värma 170 liter, vilket stämmer mycket bra med tidigare beräkningar). Vad som är bra är att varken pumpen eller värmaren verkar bli varma utan dom känns bara ljumna när man håller handen på dom.
2 (3).jpg
MEN...det kan vara så som vissa påpekat att 35 grader inte är så himla varmt, man känner ju med handen att det är varmt men det är ju inte ett hett bad så att säga. Konstigt att 34 grader kändes så bra hos min kompis. Jag tänkte nog ändå testa med denna värmare till att börja med. Det känns som att cirkulationspump och filter är väldigt väl anpassade för detta så man borde kunna bygga seriöst med detta i alla fall. Dock står det max 35 grader på pumpen så egentligen blir det lite utanför specifikation om man kör med varmare vatten, kanske inte är något större problem att köra några grader över spec men värt att notera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av mrfrenzy »

Vill man vara 100% säker kan man ju utföra potentialutjämning, det vill säga både inlopp och utlopp går genom varsitt metallrör som båda är jordade, likaså golvbrunnen och duschkranen.
Det i kombination med en 10mA JFB skulle jag anse tämligen idiotsäkert oavsett vad som händer i värmaren kan ingen spänningsskillnad uppstå mellan vatten och övriga åtkomliga saker.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Jonaz »

Jag hade planerat att kunna sätta in en liknande i ditt rör för avrinningen. Det kommer bli skitigt på ytan och runt kanterna förr eller senare.
Gäller bara att pumpen inte suger luft.

Bara en tanke.
unnamed (1).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

mrfrenzy: Aha, ja det är ju ett sätt. Eftersom det inte finns några vattenledningar i rummet så borde det räcka med att jorda in och utlopp. Skulle man kunna ha genomföringar i brons och jorda dom? :humm:

Jonaz: Jag förstår inte riktigt det där med avrinning, kan du förklara. Om jag har en genomföring där vatten går ut till filter, pump och värmare och en genomföring där det går tillbaka in i karet, då behövs väl ingen avrinning? Eller vad fyller den för funktion? :oops:

Edit: Aha du menar att smuts som flyter måste kunna rinna iväg. Det har du rätt i, jag tänkte att det skulle räcka att rikta tilloppet mot ytan så det rör sig men det är ju klart att det inte räcker :? Jag får fundera på detta lite känner jag :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här med temperaturen är intressant.
Kan det vara så att när du badade hos din kompis
så var det större skillnad på temperaturen mellan luften och vattnet, och därför tyckte ni att vattnet var varmare?

För det är ju lite kul att man kan bada i havet/sjön i 23 grader utan problem, men att ha 23 grader i badkaret skulle ju få en att hacka tänder... :eek2:

(Och man kan ju vänja sig.)

Edit: ha! Rättstavningskontrollen bytte ”grader” mot ”frasigt” :lol:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av grym »

för den effekten kan man ju ha en isolationstransförmator med

all värme som läcker ut badkaret kommer värma rummet det står i, så sommartid är isolering inte så dumt annars kan det bli varmt

tänk på att vatten varmare än luften i rummet kommer innebära att det blir rejäl avdunstning
men det löser man vettigt med flytande poltäcke, som dessutom isolerar bra
Skriv svar