Litet badkar med värme?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag kört värmaren ca 7,5 h och vattnet har gått från ca 20 till 35 grader. Jag tillverkade ett provisoriskt lock efter typ 5 h för det började bli varmt i rummet, ett tätt och välisolerat lock är nog nyckeln till att få detta att fungera för temperaturen i rummet sjönk och vattnet värmdes snabbare med locket på. Jag har även en energimätare inkopplad och kostnaden för uppvärmningen hittills är 4kr. Får väl se om det blir badning ikväll, vill nog ha 38 grader typ :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18282
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av 4kTRB »

På tal om el och badkar.
En klubbmedlem i radioklubben var ofta hemma hos en lokal tv-reparatör och allt som oftast satt han med näsan i en tv och reparerade när han kom på besök.
En gång vid ett besök hade han dock lämnat arbetsbänken och
när klubbkompisen skulle prata med han och tittade in i badrummet
satt han i badkaret med en skiva över badkaret och en inkopplad tv med bakstycket demonterat
och trimmade!
8)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Då är man ganska vågad :shock:

Jag sitter själv just nu i mitt bad och premiärbadar :D Detta var nice, det är 38 grader i vattnet och jag skulle säga att det är lagom för långbad men vill man bada varmt en kort stund så är nog 40 grader lämpligt :)
När jag badat klart ska jag slänga på locket och sen se hur mycket ström det drar tills imorn kväll :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Och detta var det sista vi hörde från Glattnos.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Biker »

:news:
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Det är lugnt, jag hade inte systemet igång när jag badade :)
Dock har jag jordat mässing-genomföringarna och testat jordfelsbrytaren i huset. Jag har ju beställt en 10mA jordfelsbrytare som vi ska sätta på matningen till badet. Efter det så borde det egentligen inte vara någon större fara att bada med det igång, men vi får väl se om man vågar :) Det är ju i princip ett akvarium jag byggt, som iofs ligger lite utanför spec temperaturmässigt :humm:

Det tog 11 h och kostade 6 kr att värma upp badet till 38 grader, efter att jag hade badat så nollställde jag energi-mätaren och la på locket, så ikväll kan man ju få ett hum om hur mycket ström det drar på underhållsvärme.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Skönt att höra att du överlevde!
Kul att det fungerar och jag tror inte det finns några risker.
Du har inte löst hur värmaren skapar värmen i glasröret?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Nä, jag fattar fortfarande inte hur glasröret kan värma, måste nog kolla noga med lupp och se om det finns några slingor som knappt syns. Jag kom på att jag skulle ju ha mätt resistansen mellan klämmorna på röret och jag kunde ju även ha mätt på själva glaset för att se om utsidan av röret kan vara belagt med nått som leder ström, men nu är ju värmaren monterad så det får nog bli lite senare :humm: Jag googlade på om det finns glas som leder ström och det blev lite olika träffar så kanske det är nått sånt.

Riskerna med att bada med värmaren igång är ju egentligen inte större än att stoppa handen i ett akvarium.
Intressant är att jag mätte lite när värmaren var igång och om genomföringarna är ojordade så får man omkring 40-50 volt spänning mellan genomföringen och jord, även när man mätte mellan jord och vattnet så fick man ca 40 volt. När man jordar genomföringarna så dras ju deras och vattnets potential mot jord så potentialskillnaden försvinner.

Jag såg att Coop hade satt säljstopp på två stycken spa-pooler och återköp från dom som köpt dessa pooler. Dom skrev:

"Detta som en försiktighetsåtgärd då vi fått en reklamation från en kund som upplevt att vattnet i poolen Silvercloud blivit strömförande.
Det finns i dagsläget inget konstaterat tillverkningsfel på någon av de pooler Coop säljstoppar och de uppfyller alla säkerhetskrav från både EU och svenska myndigheter. På grund av den uppkomna situationen vill Coop ändå genomföra egna tester av produkterna och säljstoppar dem därför tills vidare.
Kunder som köpt någon av poolerna kan återlämna dem i butik om de så önskar och får då pengarna tillbaka."

https://www.coop.se/butiker-erbjudanden ... huspooler/

Undrar lite hur det generellt är med pooler och vad som egentligen är säkrats, jordat vatten eller inte :humm: Med fungerande jordfelsbrytare borde jordat vara bäst men om inte jordfelsbrytaren fungerar så kan väl ojordat vatten bli räddningen :humm:
Senast redigerad av Glattnos 14 januari 2021, 19:06:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av mrfrenzy »

Så länge värmaren är korrekt monterad, dvs så du inte kan vidröra den när du badar så är det väl ingen fara utan jordfelsbrytare.
Även om värmaren gått sönder och det leder 10A från värmeslingan till jord så kommer inget märkas av den som badar.
Ingen ström går ju genom vattnet i badkaret.

I badrum där man inte har el nära badet så kan man ju istället välja att isolera allt från jord, intressant diskussion här:
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... utjamning/

Tror inte det skulle funka i ditt fall, även om man sätter värmaren i förrådet och drar plaströr så kan det ju bli salthaltigt vatten (av smuts eller för att någon häller i badsalt).
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Biker »

Kloret bryts ju hela tiden ned till salt så vattnet kommer definitvt leda ström ganska fort


Många som har pooler har vattnet i kanske 10 år och tillsätter bara avdunstningen.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av lond »

Men det är ju inte förrän man får kontakt med en potential som du får stöten..
Det är som att ta i ett elstängsel när man står på en bit frigolit, händer ingenting förrän du kliver av utan att släppa taget om elstängslet :kortis:

Därför är det bäst med anslutningar i plast i karet och jordade röranslutningar till värmaren och kranen..

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av lond »

Vill du reglera effekten värmare är det bara att montera en sådan här i karet:



:shock: :roll: :doubt:

/// Marcus

Disclaimer: Det är ett skämt om någon inte förstår ironi....
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Nu har jag lite data.
Att hålla lite drygt 39 grader med lock(XPS 50mm markskiva) i 16 timmar drog 1,67 kWh och kostade 1,75 kr
1,75 kr / 16 timmar * 24 timmar = 2,625 kr per dygn
2,625 x 365 = ca 960 kr/år + (6kr x antal vattenbyten per år)

Att värma upp vattnet från kallt till varmt går på ca 6 kr så 960 / 6 = 160 Detta innebär att 160 badningar per år är gränsen där det blir billigare att inte stänga av värmen, det är lite mer sällan än varannan dag.

Det man ska tänka på också är att all värme som läcker ut faktiskt värmer badrummet, så som det är ju(vinter och -12 grader ute) så behövs ju värme i badrummet, vilket innebär att man egentligen inte förlorar något på att ha badet igång(när man endast har el-värme i huset). På sommaren så blir det ju lite annat och att ta varma bad kanske inte kommer ske lika frekvent, kanske man till och med bara stänger av värmen och har det som en kall pool för att svalka sig istället :)

Jag kommer tills vidare att ha badet igång :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av mrfrenzy »

Om energikostnaden är densamma så är ju en fördel (stor enligt mig) att man får bada i rent vatten utan klor varje gång och slipper klabba med filter och pumpar.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Finns både för och nackdelar såklart. Att några gånger i veckan fylla 170 liter varmt vatten och efter nån timme släppa ut det passar mig dåligt om jag inte gör ny brunn/borrhål och skaffar större varmvattenberedare.

"Klabba med filter och pumpar" är ju att tömma en behållare på filterbollar och lägga i nya(dom går att tvätta i maskin) lite då och då t.ex. när man byter vatten :)

Trots nya filter på inkommande till huset(25my filter och ett kolfilter) så ser vattnet ut såhär när man spolar i det i karet
2 (8).jpg
Efter lätt klorering och det har snurrat i filtersystemet ett dygn så ser det ut såhär(okej jag har ingen bättre bild nu men vattnet är i princip glasklart)
4 (5).jpg
Nu när jag vet att detta fungerar så bra så ska bastu-aggregatet bort och en front till badkaret ska tillverkas :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar