Litet badkar med värme?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Kanon!

Men det finns inga risker med att jorda in och utlopp? Jag tänker att om allt är plast och det inte finns annat som är jordat i rummet, introducerar man inte då samtidigt en väg för strömmen om man jordar vattnet?
Om vi tänker oss ett scenario där JFB inte funkar av någon anledning, är det då inte farligare att det är jordat jämfört med om det inte är det?
Eller tänker jag fel där kanske? Jag har nämligen inte sett den typen av jordning på badkar som jag tittat på.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av mrfrenzy »

Självfallet är alla elinstallationer i badrummet jordade redan eller dubbelisolerade. Badkaret ska stå så långt ifrån övriga elinstallationer att du inte kan tappa ner något i det.

Här kan man läsa lite vad som gäller om potentialutjämning: https://elrond.se/fakta/potentialutjamning/

Även om du inte ansluter det till jord kan du koppla ihop in- och utlopp med varandra elektriskt, då kan det inte bli någon spänningspotential i vattnet så länge man inte vidrör golvet.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Okej, ja jordning borde ju vara logiskt. Blev lite osäker för att det verkar råda delade meningar om detta när det gäller akvarium, vilket mitt bad kommer likna mer än ett badkar.
Men efter att ha läst lite så verkar det som att dom som förespråkar jordning av akvarie-vatten har mer på fötterna än dom som förespråkar icke-jordning.

Jag vill bara förtydliga lite att badet inte ska vara i badrummet utan i bastun, som är skiljt från badrummet med en dörr. Rummen delar dock samma klinkergolv och golvvärme. Men jag kommer förmodligen att behöva plocka bort bastuaggregatet och då är det bara 12V-led belysning kvar i rummet i elväg. Finns inget vatten draget till bastun och inga uttag.

Jag har skaffat genomföringar i mässing nu och ska svarva om dom lite samt göra ett M3 hål nånstans för jordkabel :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Sådär, nu har jag modifierat genomföringarna så att det går att sätta på slang och även M3 hål i muttern för jordning :)
2 (5).jpg
4 (2).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Jag måste fråga om någon kan förklara hur denna värmare fungerar :oops:
Det är alltså ett glasrör som går rakt igenom, det verkar inte finnas någonting som går in i glasröret på något vis utan det ser ut som slätt glas på insidan hela vägen igenom.
Dom svarta kablarna ser ut att gå till tre stycken små givare som ligger mot glaset(fördelade runt om) under "värmestrumpan". Röda kablarna är den lilla tempgivaren som sticks in i ett hål på ena plas-kopplingen i änden på glasröret. Vita kablarna verkar vara fas och nolla varav ena går igenom reläet.
2 (6).jpg
Men det som jag inte förstår är hur den genererar värme, jag tittar jättenoga och det ser verkligen ut som att fas och nolla bara sitter på en varsin metallklämma i var ände runt glasröret. Det ligger någon typ av kontakt-/värmelednings-pasta under klämmorna men inget mer som går att se. Hur funkar detta?
Strömmen måste ju ledas mellan fas och nolla, för att detta ska ske måste ju glasröret leda ström, antingen så att röret blir varmt av det eller för att leda strömmen genom röret och in i vattnet. Är detta någon typ av specialglas som leder ström? Har detta någon säkerhetsmässig betydelse?
Sen ser ju inte skruvningen av klämman så imponerande ut, bör man göra något för att förbättra?
4 (3).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av AndLi »

Ligger inte bara värmetråden "målad" på glasröret då? Man kan ju ha värme i framrutan på bilar, jag antar att trådarna i den är rätt jäkla tunna, hade ju varit jobbigt att köra runt med en elbakruta framför ögonen hela tiden..
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Ja kanske det är nått sånt :humm:
Jag hade en Ford förut med eluppvärmd framruta men när man tittade nära och noga så såg man el-slingorna i den.

Men absolut, det skulle ju kunna vara ett ledande material på utsidan av glasröret.
Jag ska se om det möjligen är mätbart med multimetern :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Hur borde vi göra med inkopplingen av elen? Min kompis(som är elektriker) sa att vi kan sätta en kopplingsdosa bakom badkarsfronten och koppla in pump, värmare samt jordning i den, sen dra en treledare från dosan och genom väggen in till en 10mA jordfelsbrytare inne vid el-centralen(som är i rummet bredvid bastun). Det är i princip så baden man köper är kopplade.

Det skulle innebära att man måste klippa av stickkontakten från värmaren för att koppla in den i kopplingsdosan, är det ens tillåtet när det är en dubbelisolerad produkt/kontakt?

Man har ju möjlighet att sätta pumpen och värmaren var som helst och dra slangarna dit, dock har ju i princip alla bad dessa prylar monterade under karet. Jag tycker det verkar lite riskabelt att ha all el under men det kanske ändå är bästa lösningen?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Idag hämtade jag badkaret på DSV! :D

Jag provade att ställa in det i bastun och det passar ju bra! Det kommer att stå högre sen för det ska skruvas på fötter på karet.
Bastuväggen till höger är vägg emot ett förråd där el-centralen är. Man kan dra en kabel genom väggen där.
4 (4).jpg
Faktum är att det är ganska gott om plats så bastuaggregatet är inte i vägen så mycket för karet, men kanske hamnar karet för nära framför aggregatet ändå för att det ska gå att basta :humm: Kan ju vara bästa att plocka bort agreggatet kanske.
6 (1).jpg
Som synes är karet lite kantstött och har en spricka i kanten, därav var priset lägre. Det blir faktiskt väldigt mycket plats mellan väggen och karet under badkarskanten, så jag reviderar nog mina tankar om att det skulle vara riskabelt att placera värmare och pump där. Det är ju en plats som kommer förbli väldigt torr eftersom det blir som ett "tak" med droppkant så att det är nog inte så dumt ändå :humm:
Hade en snabb tanke att man skulle kunna borra två hål i väggen och dra slangarna igenom för att ha värmare och pump i förrådet, men det bygger ju in en risk för vattenskada om det blir läckage så den iden är nog sämre än att dra en kabel genom väggen :humm: Alla mina golv i hela huset är nya efter en vattenskada förra året :oops:
2 (7).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Helt ok att klippa sladden och montera i en dosa (av behörig elektriker) blir bättre än ett vägguttag under badkaret vilket är förbjudet då det hamnar i fel el-zon 1.
https://www.smarthem.se/blogg/hjalp-med ... -ip-zoner/
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

IMG_1318.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av mrfrenzy »

Om bastuaggregatet ska användas kan nog inte din värmare vara i samma rum, läs specen om max omgivningstemperatur.

Du skulle ju kunna sätta ett vanligt skåp för golvvärmefördelare på andra sidan väggen i förrådet, och ha din värmare därinne med slang och dränering till bastun.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Jonaz »

Har du pumpen på andra sidan väggen kan du ju ha en "sump" där med vattenreserv så inte pumpen går torr.

Inspirations bild.
IMG_3471.JPG.039175a142ab99811f7d75818ecaabfb.jpeg
Och då kan du ha automatiskt vatten påfyllning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Lite väl avancerat med sump kanske :)

Jag gillar förslaget med golvvärmeskåp eller liknande. Egentligen skulle man kunna göra ett skåp själv som är tätt nertill och har ett rör som går genom väggen lite snett neråt. Så drar man slangar igenom röret och det funkar även som dränering för skåpet.

Jag har isolerat och monterat in badet nu. Det hade varit intressant att koppla in prylarna lite temporärt för att testa innan man bygger allt för mycket :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Jonaz skrev: 9 januari 2021, 01:17:36 Jag hade planerat att kunna sätta in en liknande i ditt rör för avrinningen. Det kommer bli skitigt på ytan och runt kanterna förr eller senare.
Gäller bara att pumpen inte suger luft.

Bara en tanke.
unnamed (1).jpg
Jag har nu gjort så att utloppet för cirkulationen är monterat där utloppet för avtappning normalt sitter. Jag tackar för bilden :) Jag tänkte bygga en liknande pryl som man stoppar ner i utloppet med ett rör upp till en skimmer av liknande den på bilden :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar