Litet badkar med värme?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Biker skrev: 3 januari 2021, 14:51:02Pooler töms aldrig väldigt ofta för man fyller bara på för avdunstning så du kan strunta i poolkemet helt utan du byter bara vatten varje gång - blir billigare så
Om du med "varje gång" menar "varje bad" så ämnar jag inte byta varje gång utan ca var 15:e bad eller varje månad. Anledningarna till detta är att vi ibland har låg vattennivå i brunnen som vi delar med grannen så ibland blir någon av oss utan vatten, det skulle inte vara så bra om jag plötsligt började göra av med mycket mer vatten regelbundet.
Det går såklart att diskutera om inte det problemet borde lösas istället med t.ex. ett eget borrhål eller liknande, dock är det större pengar och nått som jag behöver planera lite mer för.

Sen ska jag vara ärlig och säga att om det på vettigt vis till överkomlig kostnad går att ha ett konstant uppvärmt och badfärdigt kar i huset så känns det väldigt lockande :) Man behöver då inte planera att man ska bada utan bara hopa i. Tänk på morgonen när man vaknar tidigt och kanske fryser lite eller när man varit ute i kylan eller när man tränat osv Så himla lyxigt att bara kunna sjunka ner i ett perfekt tempererat bad bara när som helst :mrgreen:

Jag kan till och med tänka mig att montera en datorskärm där för att se på film och liknande :humm:
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Biker »

Då e de bara o bygga med filter , scysst reningsrad som fan - vattnet blir helt renoverat och kan drickas.

Hålla låg klorhalt och då och då hälla i flockmedel och låta pumpen dra genom filtret i långsamt konstant.

Det fina med lite förhöjd klorhalt i vattnet är du du kan skita i tvål till 90% helt vilket är bra för huden
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Okej, jag har beställt ett filter där man kan ha två olika filtermedia, har dock bara beställt såna filterbollar för pooler(som verkar anses vara bättre än sandfilter) och har då möjlighet att lägga till ett annat filtermedia också om jag skulle vilja. Tänkte testa med enbart filterbollar till att börja med om ingen har något annat förslag :) Finns mängder av olika filtermedia för akvarium tydligen och kanske är fiskar och människor inte så olika när det gäller smuts i vatten :humm:

Hur mycket är förhöjd klorhalt? På mätstickorna för pooler så verkar 0,5-1,0 ppm vara riktvärdet. Dock verkar det vara lite mer komplicerat än så. När man läser om det så finns det fritt klor och bundet klor, bundet klor ger starkare klorlukt så man kan tro att det är hög klornivå trots att nivån på fritt klor kan vara för låg :humm:
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av maDa »

Kul projekt :)

Att utgå ifrån ett befintligt bubbelbad låter vettigt. Däremot så får det ju kompletteras med en rejäl filter-anläggning och kanske kraftigare pump (som klarar gå 24/7, vilket inte bubbelbads-pumparna är gjorda för skulle jag tro) Ett lock på låter också vettigt.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Under tiden jag väntar på att få prylarna så leker jag lite.
Jag tog 1,7 liter vatten i en skål och la i lite klor(ca 1/20 tesked), det var tydligen alldeles för mycket för mätstickan visade mer än 5 ppm. Dessutom visar PH alldeles för högt nu också, det var ju bra innan jag hade i klor :humm:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av AndLi »

Fogskum hamnar per definition alltid där det inte ska vara... och expanderar alltid mycket mer där man inte vill.. så var försiktig och skydda rejält om du är ovan!
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Okej, jag ska ta det försiktigt med fogskummet :)

Var i karet tror ni det är bäst att sätta genomföringarna för vatten in och ut till cirkulation och värme? Högt lågt?
Det kommer ju inte cirkulera så fort men det kanske är viktigt hur man placerar dom för att få så bra cirkulation som möjligt :humm:

Jag tänkte sätta båda på ena långsidan, utlopp från karet nere till höger och inlopp till karet uppe till vänster, men det kanske inte är det bästa. Finns det någon fördel med att istället sätta utloppet i botten, där man normalt har urtappningsproppen?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1107
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av ecenier »

I vårt bubbelbad är avrinningen och utloppet för cirkulation samma och det sitter i botten.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av AndLi »

Jag skulle fundera en eller två gånger på hur det blir med siktningen, det går att få vatten att skita sig rätt ordentligt om man gör rätt (vi kunde ha 20 grader i botten av acc tanken och 80-90 i toppen). Det vill man nog inte ha i ett badkar... ska du ha cirkpumpen på hela tiden?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Tanken är att ha cirkulationspumpen på hela tiden. Med utlopp och cirkulation i botten och inlopp en bit upp åt ena sidan borde ju bli ganska bra då :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Hur säkra skulle ni bedöma att en sådan här värmare är? Skulle ni våga ha den igång när ni badar eller är det bäst att dra ur kontakten?
Vi utgår ifrån att den är installerad korrekt och med dropploopar på slangar och kablar.
jbl-protemp-e500-extern-varmare.jpeg
https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.4 ... rn-varmare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Per S
Inlägg: 89
Blev medlem: 2 augusti 2009, 20:44:00
Ort: Tomelilla-Brösarp

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Per S »

Jag skulle inte tveka om jordfelsbrytare finns. Ev en 10mA variant. Men räcker 35 grader, det verkar vara ett par grader för lite ?
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Glattnos »

Jag har badat hos en kompis som har 34 grader i sin pool och det var ganska lagom så jag tänkte att det borde räcka :humm: Hade förstås varit bättre om den gick upp till 40 grader men jag har inte hittat någon sådan :oops:

Jordfelsbrytaren är från 2007 och verkar vara på 30mA dock :humm: Borde jag byta till 10mA?
Per S
Inlägg: 89
Blev medlem: 2 augusti 2009, 20:44:00
Ort: Tomelilla-Brösarp

Re: Litet badkar med värme?

Inlägg av Per S »

Jag kan inte säga hur du ska göra, men jag hade satt en 10mA till badkaret, inte till resten av huset.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Litet badkar med värme?

Inlägg av Palle500 »

Det är en Personskyddsautomat som både är säkring och jordfelsbrytare i samma modul. Den bryter bara sin grupp om ett jordfel inträffar. Men 10mA är svåra att hitta, vanligast är 30mA vilket är de facto standard.
Jag skulle våga bada med den värmaren du länkar till. Är ju lika farligt i ett akvarium som i ett badkar. Skillnaden är väl att i ett akvarium får du dina fiskar varma, i badkaret är det kokta fläsket stekt :-)
Men 500W orkar nog endast underhålla temperaturen, inte höja speciellt fort om du fyller på med kallt vatten.
Skriv svar