Perilexuttag eller CEE 416

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av ralvejd »

God jul.

Sitter och funderar över elinstallationen jag skall ha i min snickebo/elektronikhörna/kontor som skall byggas i vår.

Tanken är att redan från start fylla på med onödigt många uttag så man har stor flexibilitet.

Då CEE 416 är ganska klumpiga och fula jag jag börjat att fundera på infällda perilexuttag istället för mina 3 fas snickerimaskiner.

Läst lite och hittar inget som tyder på att de inte får användas till detta. Hittar väl inget som tyder på att de är bättre eller sämre heller.


Någon som har input att delge i denna fråga?

Edit: Snavffel
Senast redigerad av ralvejd 24 december 2020, 20:29:16, redigerad totalt 1 gång.
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av peo007 »

Finns ju infällda cee-uttag också
https://www.elbutik.se/product.html/pce ... gJFrvD_BwE
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av rikkitikkitavi »

Hur många i och urdragningar håller kontaktblecken på ett Perilex?
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av ralvejd »

peo007 skrev: 24 december 2020, 13:55:26 Finns ju infällda cee-uttag också
https://www.elbutik.se/product.html/pce ... gJFrvD_BwE
Det där skulle funka.

Om man även får tag i en vinklad stickkontakt så skulle det vara smutt.
Hittade denna men är är inte säker på om den passar?

https://www.elbutik.se/product.html/sti ... ry_id=2136
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av bit96 »

Du pratar om snickerimaskiner och då gäller utanpåliggande el och inget infällt, allt med hög kapslingsklass.
Detta p.g.a. av trädamm som är brandfarligt och explosivt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är det inte IP21 eller vilka krav gäller?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är väl inget krav, men jag vill gärna ha IP56. Den trevliga bonusen är att det varken blir damm eller insekter i grejerna även efter många år, så man ser lätt eventuella skador.

Funkar det i duschen så funkar det i verkstaden.. :D
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av ralvejd »

Min Kombimaskin SCM MiniMax LAB300 höll IP00 :tumner: innan jag byggde om kontrollpanelen.
Den var helt öppen in mot sågklingan så allt som spånsugen missade hamnade i kontrollpanelen.

Kanske bör nämna tillverkningsland, "Viva l'Italia" eller nja det kanske inte behövs :rofl

Förövrigt så är det mesta i maskinväg öppet för spån så om uttagen inte är täta så är det väl bara en piss i ån.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av bit96 »

Det är naturligtvis inte bra att en maskin är otät och släpper in spån och damm i kopplingsutrymmet.

Men det blir ändå en skillnad jämfört med ett fast monterat uttag eller en kopplingsdosa där det ständigt är ström.
Kopplingsdosor kanske försörjer lampor och element m.m. under lång tid så litet värme hinner utvecklas.
Även lampor bör/skall naturligtvis vara väl skyddade och täta mot damm i en snickeriverkstad.

Men kolla med nåt försäkringsbolag vad som gäller, t.ex. gav Länsförsäkringar ut en broschyr om el på lantbruk med många bra tips kring kabeldragning, gnagare, värme, maskinpåkörning av kablar m.m.

Men för att försöka svara på ursprungsfrågan om Perilex vs CEE så verkar inte Perilex vara gjorda för att kopplas i och ur många gånger.
Ett CEE-don är betydligt enklare, smidigare och mera greppvänligt.
Men skall det fastmonteras så spelar det kanske ingen roll.

Väljer du utanpåliggande installation är det ganska enkelt att dra en horisontell 5G2.5 högt upp längs väggen och sätta kopplingsdosor med jämna mellanrum.
Från dosorna drar du en ny kabel rakt ner och avslutar i et CEE-uttag.
Man kan lätt lägga till flera kopplingsdosor och endast behöva byta nån kort sträcka av den horisontella kabeln.

Men det tar ju lite plats och är inte lika 'fint' som dold dragning.
Å andra sidan är det mindre brandfarligt och lätt att dra om och komplettera.
Och ska man vara riktigt ordentlig så gäller metalldosor och ingen plast. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av JimmyAndersson »

Det finns ju även plastlådor som är mer tåliga än de vanliga och anpassade för just mer krävande utrymmen. (Slag, temperaturskiftningar, uv och sånt.)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av Palle500 »

Tror TS är ute efter CEE-don fast infällda och dold kabeldragning för att få en slät och snygg vägg. Maskin CCE-stiftkontakten skall vara vinklad för att inte sticka rakt ut från väggen i de infällda uttagen.
De don som länkades till anges ju ingen IP-klassning vilket är konstigt men dom är ju lockförsedda åtminstone. Spisuttag har nog TS övergett får vi hoppas för dom är ju direkt olämpliga.
Men vore bra om TS förklarar varför inte vanliga utanpåliggande CEE-don är önskade?
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av ralvejd »

Uttag som inte används önskar jag vara urvägen för att kunna använda utrymmet flexbelt.

Utanpåliggande CEE 416 uttag sticker ut störande mycke när de inte används.
Vill förövrigt även hålla kablar i väggen då de också begränsar, samt att de samlar spån och damm.

Men finns det inga vettiga lösningar så gör det inte det.

Canalisskena har varit en tanke tidigare som jag inte riktigt tänkt färdigt på ännu. Den är om än ännu mer ivägen och lär sammla mycke mer spån och damm än utanpåliggande el.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av Palle500 »

Jo det finns det du vill ha enligt tidigare länkar.
Jag hittade dessa PCE CEE 416-6 Uttag på en annan säljsida och där sägs dom vara IP44 vilket verkar vettigt för det är vad "alla" dessa uttag är klassade som inkl utanpåliggande standard modell.
Du för skriva till Elbutiken.se och fråga om dessa produkter
Edit länkar
https://www.elbutik.se/product.html/pce ... d-lock-vit

https://www.elbutik.se/product.html/sti ... j-16a-ip34
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av ralvejd »

Stickpropp är iallafall angiven till IP34 https://www.elbutik.se/product.html/sti ... j-16a-ip34

Ska man bry sig så är IP5X eller 6X det enda som skulle tillföra något i en snickebo. "Dammskyddat"
Mao kan man lika gärna köra IP3X om man inte hittar IP5X eller 6X då damm alltid kommer att leta sig in i IP<5X.

Lägger till IP förklaring så slipper jag leta mer idag. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning

IP3X Diameter högst 2,5 mm
IP4X Diameter högst 1 mm
IP5X Dammskyddat
IP6X Dammtätt

IPX4 Striltätt
IPX5 Spolsäkert
IPX6 Spoltätt
IPX7 Vattentålig
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Perilexuttag eller CEE 416

Inlägg av Palle500 »

Du måste bestämma dig för om du skall uppfylla samtliga krav för att uppnå "korrekt" snickerikrav.
Vet inte om det är hobbysnickerier du planerar för eller om det är företagsmässigt?
För att uppnå IP5x så är det i princip fast installation som gäller.
Vanliga CEE-16 "stickproppar" är IP44, men är klart bättre än IP34.
Men med lite sunt förnuft , hur mycket damm letar sig in i en stickpropp som sitter lodrätt monterat? det är ju avsaknaden av tätning runt kabelinföringen som ger den lägre IP klassningen.

I mitt tycke är det viktigare att du har nödstopp, underspäningsskydd, motorskydd, jordfelsbrytare, rätt kapslad gruppcentral, beröringsskydd, gott om utrymme så man inte riskerar att snubbla in i en påslagen maskin, lågtemperaturs element, brandfaran, bra städrutiner osv...
Här kan du läsa om kraven i slöjdsalar.
https://www.sernbrandt.se/wp-content/up ... 3%B6jd.pdf
Senast redigerad av Palle500 27 december 2020, 08:39:20, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar