LiFePO

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fiskesjo
Inlägg: 18
Blev medlem: 4 december 2020, 14:07:08

LiFePO

Inlägg av Fiskesjo »

Jag har skaffat 4 st LiFePO4 (4x3,2V=12,8 V).Kan jag ladda med CETEK 12V laddare? Om inte, hur laddar jag? ( Sv text eller tal, pratmakare på YouTube klarar jag inte.)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: LiFePO

Inlägg av Henry »

Om du menar cetec laddare som i laddare för bilbatterier så absolut inte under några som helst omständigheter, om det däremot är en just för litiumbatterier så absolut om den klarar även LiFePO vilket inte alltid är fallet.

De för bilbatterier laddar efter en annan algoritm som kan totalförstöra ett litiumbatteri med ev tom även brand som följd. Lithiumbatterier skall laddas med dedikerad laddare för dess kemi och inget annat så i ditt fall en laddare för LiFePO, ett reglerbart strömaggregat med ställbar ström och spänning funkar i brist på annat.
Fiskesjo
Inlägg: 18
Blev medlem: 4 december 2020, 14:07:08

Re: LiFePO

Inlägg av Fiskesjo »

Då kommer givetvis följdfrågan, Hur laddar jag med en 12 V laddare? BMS? Biltema säljer LiOn till gräsklippare . Fungerar Briggs&Strattons laddning?
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: LiFePO

Inlägg av metric »

Vilka batterier har du?
Modell och fabrikat?
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: LiFePO

Inlägg av NULL »

Gärna en bild annars...
Fiskesjo
Inlägg: 18
Blev medlem: 4 december 2020, 14:07:08

Re: LiFePO

Inlägg av Fiskesjo »

Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: LiFePO

Inlägg av NULL »

Ok, det batteriet kan du inte ladda med 12V, du ska ha en "BMS" kopplad till batterierna och sen en 12V Li-laddare på det.
Eller
Varje batteri laddas var för sig i en Li-laddare för runda celler(ofta är de för en storlek som heter 18650, men på bilden är det en tjockare som heter 32650). Men då kan batterierna inte vara inbyggda, eftersom du måste ta ur dem för att ladda.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: LiFePO

Inlägg av Biker »

LiFePo4 är iaf kompitabellt att sätta i fordon och kan ersätta en blyacc rakt av fast man inte får fullt upp med den lämpligaste cellkopplingen

LiFePo4 saknar samma haveririsk som Lipo

Hur det är med separat laddare som Ctek vet jag inte dock
Skriv svar