mäta fläktmotor med multimeter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: mäta fläktmotor med multimeter

Inlägg av Bjaellerud »

Ett vanligt glidlager, men oftast är det i ett stycke.
Smörjningen måste vara olja inte fett.
Lagermetallen är som en sorts metallskum som håller olja.
I lagerfästet finns en solfjäder som håller lagret på plats och en filt som skall hålla oljan.
Om hela lagret sitter fast på axeln och roterar i lagerfästet blir livslängden väldigt kort.
Principen för ett glidlager är att axeln skall vara av härdat stål, (ythärdat) slipat till rätt mått och sen polerat till högglans.
Lagret är av mjukt lagermetall. På så vis kan det inte skära och det mjuka lagret slits inte om axeln är blank.

Lagertypen kallas för engångsmorda och oändlighetslivslängd. Men rostar axeln kommer den att slita ut lagret snabbt.
Eller fastna.

När lagermetallen är nedslitet kommer axeln att glappa och rotorn kommer att fastna i statormagneterna, den "fältar" sen är det bara att köpa nytt.

När den oändliga livslängden gått ut, eller när smörjan har tappat sin förmåga, kan man ta ut fläkten och smörja in ny olja så går den i hundra år ytterligare.
Passiv och man åker på att köpa nytt.

Glidlager har vi även i bilmotorn för vevaxeln. De är delbara då det ju inte går att trä på ett lager över vevarna.
Glidlager blir i den storleken glappfria, och med ständigt oljesmörjning går de länge och tål stor radiell kraft.

Roy
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: mäta fläktmotor med multimeter

Inlägg av robline »

Re Bjaellerud:
Bugar o tackar för informationen..
Jag får helt enkelt vidarebefordra informationen till min mor.. om hon hör någon tendens på märkligt ljud av fläkten, så får jag hjälpa henne och byta det lagret..
/Robban

Tråden löst..
Skriv svar