Varför har jag 50V mellan jord och skrivbord?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Varför har jag 50V mellan jord och skrivbord?

Inlägg av teljemo »

Hej,

Av en händelse la jag ner en spänningsprovare på bordet och den tändes.
Detta ledde till vidare utredning där jag drog in en jordad skarvsladd och mätte mellan jord och bord. Jag har alltså ca 50V i skrivbordet.

Jag har provat att ladda ur med last ifall det skulle va statisk elektricitet men det sjunker under last men går direkt upp igen när jag tar bort den.
Provade några olika lampor och en röd 5mm LED som brukar vilja ha 2V tändes med ett precis synbart litet sken när det anslöts mellan jord och bord.

Efter detta kopplade jag ut alla sladdar ur vägguttagen och för varje sladd sjönk spänningen en aning.
Med alla sladdar ute hade jag ca 6V mellan jord och bord.
Fick ner det till bara 2V efter att jag dragit ut några nätverkskablar ur switchen men sen kom jag inte lägre.

Är detta normalt när man kör utan jord? Det är det första jag tänker på eftersom att just kontoret är ojordat..
Läste nån annan stans att det inte har med jorden att göra utan det kan vara krypström ifrån någon apparat? Eftersom jag inte hittade någon specifik källa genom att dra ut sladdar en och en.. vad ska jag göra för att lösa detta?

Hade tänkt dra in jord men sedan blev jag rekommenderad av flera elektriker att inte göra de då jag ska labba med styrning här..
H.O
Inlägg: 5688
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Varför har jag 50V mellan jord och skrivbord?

Inlägg av H.O »

Det är normalt.
Switchade nätdelar, som ju finns inuti i princip allt idag, har (normalt sett i alla fall) små avstörningskondensatorer mellan inkommande ledare och jord. Om apparaten ansluts i ett icke jordat uttag så har strömmen de kondingarna normalt leder till jord liksom ingen stans att ta vägen utan leds ut i apparatens chassi.

Om du har ett elementrör i närheten kan du ju testa att dra en "jordkabel" till det så tror jag att ser att spänningen försvinner. Sätt din multimeter i serie med "jordkabeln" och mät hur mycket ström det blir.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Varför har jag 50V mellan jord och skrivbord?

Inlägg av teljemo »

Inget element men anslöt bordet till jorden i skarvsladden jag drog in ifrån de jordade uttaget i garaget vägg i vägg.
Det sjönk till 13V..

Så, det är normalt när man har ojordat. När jag drar in jord kommer det försvinna helt? Eller kommer jag då ha de 13V i bordet kvar som jag mätte upp ansluten mot jord i skarvsladden? Är då de normalt?
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Varför har jag 50V mellan jord och skrivbord?

Inlägg av StureS »

1. Vad på skrivbordet mäter du på?
2. Är skrivbordet i metall?
3. Hur jordar du skrivbordet?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Varför har jag 50V mellan jord och skrivbord?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Växelspänning kan ju dyka upp via kapacitiva (och induktiva) kopplingar. Det märker man om man tar på testsladdarna på en multimeter.
Storleken på spänningen beror på hur stor kapacitans man har och en stor bordsskiva av metall torde ge högre spänning.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Varför har jag 50V mellan jord och skrivbord?

Inlägg av Krille Krokodil »

Det kallas "ghost voltage" och Flukes LoZ-funktion som finns på vissa av deras multimetrar samt som lös adapter belastar
de svaga kapacitiva/induktiva kopplingarna så att dess spänning faller till 0 och man slipper få med dem i sin mätning.

Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Varför har jag 50V mellan jord och skrivbord?

Inlägg av Krille Krokodil »

Du jobbar ju i industrin Teljemo med 24V och ingångar på PLC och andra industriprylar har i regel låg impedans
likt Flukes LoZ-funktion så att strömmen ska vara > 1 mA för att ingången ska triggas. Sensorstandarden 4-20 mA
finns av en anledning och den ger en god tumregel på hur starka strömmar man vill ha på signaler i en smutsig miljö.

Mätarna på vår största lödugn går till 4000 A, en multimeter med oändlig ingångsimpedans kan mäta upp 100 V på
kaffekoppen i den smutsiga miljön.
Skriv svar