Elektronikprojekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LinusA
Inlägg: 22
Blev medlem: 9 december 2020, 19:14:28

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av LinusA »

Okej! Såklart jag har många misstag framför mig som jag kommer lära mig av men jag uppskattar verkligen att du lägger din tid på att hjälpa mig!
Vad menar du med att jag har 9 volt enkelmatning, tror inte det har nämnts ännu i min kurs? Är det något fel på uppbyggnaden av min krets?

Edit: Sen vet jag som sagt inte riktigt hur jag ska få in den tempereraturstyrda spänningen till min op-förstärkare
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av prototypen »

Det följer bara med ett niovoltsbatteri, klassiskt har man matat alla OP förstärkare med en negativ och en positiv spänning relativt jord.
Det var det som gällde på 709 och 741 tiden då signalspänningen inte fick vara nära matningsspänningen.
Sedan utvecklades det hela och nu finns det OP som kallas rail to rail där in och utsignalerna tangerar drivspänningen vilket gör det lättare att konstruera med enbart positiv spänning.

Det finns de här på forumet som det slår fullständigt slint när man använder en negativ matning, det finns liksom bara plus i kretsarna......

Men om du kopplar din OP förstärkare som icke inverterande och använd spänningen från dioden som insignal så kanske det fungerar.

Protte
LinusA
Inlägg: 22
Blev medlem: 9 december 2020, 19:14:28

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av LinusA »

E962FEE7-2989-4C39-92AD-BD20BCE123DD.jpeg
Har byggt detta just nu men lampan tänds ej! Är det eftersom jag inte har någon Vcc+ eller Vcc- inkopplat till operationsförstärkaren?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4495
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av Palle500 »

Du behöver ett seriemotstånd på typ 1Kohm till din LED annars överbelastar du utgången på OP-förstärkaren.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32838
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vid vilken spänning/temperatur ska lampan tändas? Och hur fixar du den referensspänningen?

Hint: spänningsdelning.
LinusA
Inlägg: 22
Blev medlem: 9 december 2020, 19:14:28

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av LinusA »

Hänger inte riktigt med nu Bävern, i den kopplingen jag har just nu (där jag även har Vcc+ och Vcc- inkopplat) är lampan tänd konstant vilket innebär att jag antagligen inte har fått rätt på resistanserna, eller?
LinusA
Inlägg: 22
Blev medlem: 9 december 2020, 19:14:28

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av LinusA »

Formeln för spänningen genom lysdioden är jo Vo = Ad * (Vp-Vn) men kan jag beräkna Ad på något sätt?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av prototypen »

Spänningen går inte genom en lysdiod, det är strömmen som går genom.
För lysdioder är det strömmen som är viktig, spänningen blir vad den blir.
Du har fina formler men du måste förstå vad som händer.

Protte
LinusA
Inlägg: 22
Blev medlem: 9 december 2020, 19:14:28

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av LinusA »

Visst är det mättnadsströmmen på dioden som påverkas av temperaturen? Borde det inte finnas någon datasheet eller något som berättar hur den påverkas av temperaturen?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32838
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag gav dig massa länkar till ämnet, kollade du dem?
Kollade du min fusk-länk?

I din senaste skiss, vilken spänning förväntar du dig på plus-ingången på opampen/komparatorn? Och hur gör du för att kunna justera den spänningen där? Kan länken med dioden och motståndet du knåpade ihop förut ge dig nån hint?



Jag är en fruktansvärt dålig (nutida) pedagog, för jag kunde ju ge dig svaren, men tycker det vore osjysst mot dig, för jag vill att du ska tänka. Så, mina och andras frågor och kommentarer är till för att styra dig och dina tankar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av prototypen »

LinusA skrev: 10 december 2020, 21:40:04 Visst är det mättnadsströmmen på dioden som påverkas av temperaturen? Borde det inte finnas någon datasheet eller något som berättar hur den påverkas av temperaturen?
Vad är ”mättnadsström”?

Protte
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32838
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av prototypen »

Synd, jag har reklam från Texas liggandes över den sidan som inte går att få bort.

Protte
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32838
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Till Linus: Du ska jämföra två spänningar, den temperaturberoende från dioden och så någon sorts inställbar (potentiometer) spänning. Vilken spänning kan vi förvänta oss från dioden i grova slängar? Frågan är ytterligare en hint.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4107
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Elektronikprojekt

Inlägg av adent »

Här får du ytterligare några ledtrådar av mig.

Opförstärkaren är väldigt enkel att förstå när den används som komparator.

1. Ingen ström smiter in på varken minus eller plusingången, d.v.s en krets uppför sig lika oavsett om OP:en är ansluten eller inte (gäller ingångarna och utan återkoppling, men återkoppling har du inte när den används som komparator).

2. Om spänningen på plusingången överstiger spänningen på minusingången får utgången positiv matningsspänning. (I ditt fall 9V kanske)

3. Om spänningen på minusingången överstiger spänningen på plusingången får utgången "negativ" matningsspänning. (I ditt fall 0V kanske).

Kolla huggbäverns koppling med 9V - ganska högt motstånd - dioden - 0V.
Prova att mäta spänningen över dioden när du kyler/värmer upp densamma.

Nu behöver du bara skapa en referensspänning (förslagsvis via spänningsdelning) som du kan stoppa in på en ingång till OP:n. Vad du ska ha in på den andra ingången borde börja klarna lite hoppas jag!

MVH: Mikael
Skriv svar