Löda kanthal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Löda kanthal

Inlägg av _R_ »

Jag drog på det länge för det är inte roligt att göra, men tog så tjuren vid hornen. Skrapade av kanthal-änden runt om med en vass mattkniv och lindade sedan en spiral med supertunn förtennad koppartråd på änden. Doppade i lödfett ("BERA" med zinkklorid) och värmde, upprepade gånger. Lyckades så småningom få lite lödtenn (blyat 60/40) att fästa. Sedan gick det att löda dit en vanlig kopplingstråd - men snyggt blev det inte. Kanthaltråden (0,35mm) till vänster i bild:
kanthal.jpg
Har hört att silver är bra i sammanhanget. Skall man förtenna kanthalen med silverlod först och sedan löda som vanligt ? Någon som har egen erfarenhet av detta ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Löda kanthal

Inlägg av Bjaellerud »

Kanthal tråd, motståndstråd är en krom nickel legering, dvs liknande rostfritt stål.
Väldigt svårt att löda med tennlod.
Möjligen med syra som flussmedel, men kräver då rätt rengöring för att syran inte skall fortsätta fräta.
Själv lade jag på silverlod, dvs inte silverlegrat lödtenn, utan silverlod som kräver blåslampa för att smälta.
Sen kan man lätt löda med lödtenn.
Förr fanns silverlod enkelt att köpa hos Clas Olson, samt fluss till dito.
Idag gäller nog någon mer seriös verktygsfirma.

Att använda skruvklämmor, ta ut metalldelen ur "sockerbitar" och skruva med båda skruvar över tråden, sen kan man löda i skruvklämman.

Imponerande att du lyckas fått lite av tennlodet att väta, men troligen blir det inte så långvarigt, och det skall säkert flyta lite ström i ett sådant motstånd.

Ser man i värmeelement i kupévärmare, hårtorkar etc så verkar det som man chrimpar ett kopparrör och skruvar sen.

Jag minns en Amerikansk antenntilverkare som bytte från kopparlina till stållina av rostfritt, dvs motståndstråd.
Avsikten var att antennen skulle stå emot luftföroreningarna i Warsava.
Efter några månader på lager var den rostfria stållinan helt söndervittrad c:a 5 cm från lödstället.
de hade använt syra för tennlödning.
Syran hade runnit in i linan mellan dess kardeler, och förstört metallen.

Roy
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Löda kanthal

Inlägg av _R_ »

Tack för svar, uppskattas.

Kan det här vara lämpligt lod och flussmedel ? https://www.ebay.com/itm/Johnson-Matthe ... %3A2334524

När man lägger på silverlodet, kan man skippa lödfettet/syran då och bara skrapa rent ?

/R
ToPNoTCH
Inlägg: 4875
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Löda kanthal

Inlägg av ToPNoTCH »

Klämhylsor är perfekt till sådant.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Löda kanthal

Inlägg av _R_ »

En bra klämtång kostar ju en del, men det kanske det kan vara värt. Var köper man lämpligen en sådan (rekommendera gärna en som är tillräckligt bra för amatörbruk) ? Finns det förresten klämhylsor som passar till 0.35mm tråd ?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Löda kanthal

Inlägg av Mizzarrogh »

Får man fråga anledningen till att ni vill löda Kanthaltråd? :)
Egna lågeffektsmotstånd?
ds77
Inlägg: 2215
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Löda kanthal

Inlägg av ds77 »

Sen finns ju problemet med att lodet kan smälta om man värmer upp tråden.

Borrra hål i en och gänga för skruvar metallbit(mässing, rostfritt eller annat) eller ta insatsen från en sockerbit. Vik och tvinna kanthaltråden dubbel sista biten stick in och skruva fast.
ToPNoTCH
Inlägg: 4875
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Löda kanthal

Inlägg av ToPNoTCH »

_R_ skrev: 9 december 2020, 20:38:55 En bra klämtång kostar ju en del, men det kanske det kan vara värt. Var köper man lämpligen en sådan (rekommendera gärna en som är tillräckligt bra för amatörbruk) ? Finns det förresten klämhylsor som passar till 0.35mm tråd ?
Jag köpte en sådan här
Funkar riktigt bra i förhållande till pris, jag kan faktiskt inte komma på något att klaga på.

Hylsor finns i alla möjliga grovlekar utan sleeve och i sortiment med sleeve
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Löda kanthal

Inlägg av _R_ »

Tack för idéer och tips.

@Mizzarrogh : Just nu är behovet 0,8 ohm med 350 mA för att strömbegränsa en 3w led, och det finns inte plats för en mer sofistikerad strömbegränsare. Jag skulle kunna sätta 2 st 1,5 ohms motstånd i parallell, men jag vill också "utöka verktygslådan" så att ev kommande behov kan lösas med beprövade metoder och grejor som jag har hemma. Bekvämt också att kunna skräddarsy motståndet med trådens längd (c:a 50 mm i detta fallet).

@ds77 : Det handlar om en LED-blixt på några tiondels sekund så det blir inte varmt. Prio är också en liten och kompakt lösning.

@ToPNoTCH : Bra tips, skall kolla efter något liknande.

/R
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Löda kanthal

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, ja, så gör jag ju själv också när det krävs, jag var bara allmänt nyfiken på era innovationer. :)
Ibland kan det hjälpa att polera eller fila ytan mekaniskt alldeles innan så att man kommer in på ren metall.
Syra är smidigt, men som sagt kräver att man kan få rent ordentligt, annars brukar VVS lod med riktigt flussmedel ta bättre om man kan använda höga temperaturer.

Edit, du kan prova att mekaniskt gå över ytan, tex med en vass bit grov ståltråd eller liknande medan lodet är smält så att du får en frech yta alldeles under lodet, det kan ibland fungera.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Löda kanthal

Inlägg av _R_ »

Jag tar till mig detta ! :tumupp:
När (om) det här bygget blir klart någon gång så lägger jag upp en tråd om det. Har bara hållit på med det i snart ett år nu... men det är en perfekt corona-terapi detta att hitta på mer eller mindre tokiga idéer, en del är lyckade och andra inte. Oavsett vilket så lär man sig något.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Löda kanthal

Inlägg av Bjaellerud »

Vid lödning, eg. hårdlödning med silverlod använder man ett fluss avsett för just det lodet.
Det förekommer silverlod belagt med fluss, ser ut som en rosa stång. Man hettar upp lödstället och se till att flusset på stången smälter över lödstället, sen smälter man dit själva silverlodet. Omkring 600 - 700 C.
Ingen särskild rengöring krävs.
Silverlod flyter ut exemplariskt, men är dyrt.
Kanthatråd som värmeelement eller motstånd blir ju varmt, att efter silverlodet löda med tennlod kan därför smält om man kör mer än 200 C.
Så pressning som föreslås är inte fel.

Roy
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Löda kanthal

Inlägg av Teknikern »

ToPNoTCH skrev: 9 december 2020, 22:33:16

Jag köpte en sådan här
Funkar riktigt bra i förhållande till pris, jag kan faktiskt inte komma på något att klaga på.

Jag har en exakt likadan tång, jag köpte ett kit med tång och hylsor på Wish av alla ställen och har använt den massor och den har numera hamnat i avdelningen "oumbärligt", ett av mina bästa och billigaste verltygsköp. :tumupp:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Löda kanthal

Inlägg av Mizzarrogh »

Man behöver dock en gassvets om man vill använda silverlod och liknande hårdlod om man skall få bra resultat.
Nickel borde i teorin fästa på kanthal tror jag.

Med VVS lod menade jag i just dethär specifika fallet lågtemperatur silver eller koppar mjuklod (dvs det mjuka tennbaserade man kan smälta med en kraftig lödkolv eller vanlig bunsenbrännare) och saltsyra eller torrfluss för detta lod (enklaste sättet att förbereda torrfluss är helt enkelt att lägga en spottloska i det och röra om med pinnen... kanske inte så aptitligt, men man bränner ju bort det sedan...).


Håller det sig under kanske 175 (180) grader max så tror jag att detta fungerar för TS.
med vanligt elektroniklod, jag tror det duger till det han tänkt.

(om det hade varit en barlast till ett verkstadsmaskinsystem, belysningsreostat, motorpådrag, eller annat hade det inte gjort det, då är det krimpning, eller skruvförband, alternativt punktsvets med inläggsbleck som gäller.)
Anledningen till att jag var kritisk här är att det kan kortsluta och ta eld i plast och annat om man använder mjuklod i ovan nämnda starkströmstillämpningar.
Nu är den typen av plast som elskåp och annat är gjorda av självslocknande, men det är ändå bra att känna till om man mekar med gamla maskiner, det var ju dock inte det TS tänkt göra här.
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Löda kanthal

Inlägg av alexanderson »

Bjaellerud skrev: 9 december 2020, 18:41:56 Kanthal tråd, motståndstråd är en krom nickel legering, dvs liknande rostfritt stål.
Själv lade jag på silverlod,

Roy
Kantlal är en järn - krom - aluminiumlegering. Just det. Använd silverlod. Flussmedel borax eller fluoridhaltigt flussmedel.
Skriv svar