Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av kilimanjaro »

Trist och blöt höst har fått mig att krypa ner till hobbyrummet. Där har den här pjäsen stått oanvänd i många år vid det här laget. Naturligtvis trilskas den och vägrar fungera vilket den faktiskt gjorde senast, kanske är det 20-25 år sedan. Då ombyggd från polletter till enkronor vilka numera är borta och helt oanvändbara. Nåja det fanns ett gäng i pjäsens kassalåda så det vore skoj att få igång den och jag siktar att ställa den i ett prylmuseum som jag har anknytning till i Lapplands fjällvärd.
Helt elektromekanisk och svår att felsöka för mig som har typ noll koll på såna här konstruktioner så min fråga blir:

Nån här som är bekant och hemma på den här typen av leksaker och som möjligen har ett schema till den eller en ekvivalent maskin?
När kan den vara tillverkad och kan min gissning på 50tal eller möjligt tidigt 60 vara i närheten?

Det finns ett antal mångpoliga anslutningar mellan delarna och efter kontakrsprejning av dem upphörde mojängen helt att fungera förutom belysningen så jag drar slutsatsen att mycket är oxiderat och med kontaktfel. Svårt att felsöka för jag har ingen lust att sprätta de fina kabelstammarna.
Lägger ut några bilder på den.

Tack på förhand // Karl Bergman
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag kan nog bara bistå med ett litet gäng enkronor om det skulle hjälpa ;-)
Akai
Inlägg: 1361
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av Akai »

"kontaktspray" har jag fått lära mig inte hör hemma i brytare och reläer.

Vanligt A4 skrivarpapper funkar fint att "fila" reläkontakter och brytartungor med, det slipar bort oxid osv utan att förstöra.

Lycka till!
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av _R_ »

Kan inget om sådant men kolla på https://www.youtube.com/watch?v=IPgMf3srtBc. Fler träffar finns om du googlar på : bell-fruit slot machine 1004 repair. Lycka till !
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av Icecap »

Kontaktspray er ret OK - OM MAN FÖLJER INSTRUKTIONERNA!
De säger "spray på, venta 1 minut och RENS SEDAN BORT KONTAKTSPRAYEN HELT!

Då fungerar det bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av Glenn »

"billigare" kontaktspray brukar ju förvisso vara enstegs, som är avsedd att vara kvar efteråt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av Marta »

Kontaktspray är en styggelse. Det blir till en tjock geggamojja som garanterar dålig kontakt. Det löser upp kolbanan i pottar. Det får isolationen på ledningar att bli hård och spröd. Samma sak med andra plastdetaljer.

Håller med om att grovt, torrt papper funkar bra. Är där redan geggamojja så kan IPA och mekanisk torkning upprepat några gånger ibland hjälpa. Inte bara låta det dunsta, då blir geggan kvar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av Glenn »

Gammaldags suddgummi (den där rosa rågummibaserade sorten som är värdelösa för att sudda med) brukar vara bra för att rengöra kontaktytor med om man kommer åt.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av kilimanjaro »

Stort tack för input om kontaktsprej även om det inte var riktigt det min fråga handlade om, för den här typen av kontaktdon är inte enkla att åtgärda med papper och det är genomgående den här typerna som kopplar ihop mekaniken. Om inte sprej är ok och papper besvärligt vad rekommenderas då?

Tack // Karl B:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av kilimanjaro »

Stiften kanske jag kan polera med min Dremel men motsvarande honor hur kommer jag åt de hålen?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av Glenn »

Jag ser inte att det är nåt problem med spray, speciellt inte trestegsvarianten, där den första löser oxid, den andra tar bort oxidlösaren och den tredje skyddar mot oxid.

Om man vill utelämnar man ju det sista steget då.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av kilimanjaro »

Glenn var hittar jag den sprej du rekommenderar, har inte hört talas om den typen.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av Danny »

Jag brukar använda fiberpenna vilket fungerar kanon.

https://www.digitaltvexperten.se/22-ant ... iUQAvD_BwE

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av Glenn »

Jag misstänker att dom där riktigt bra sorterna inte finns att köpa längre, så tills vidare kör jag med konktakt chemies sprayer.

Först kontakt 60 som löser oxiden
Sen kontakt WL som rengör både från Kontakt 60 och annat skit
Och sen kan man ta Kontakt 61 som skyddar från korrosion och smörjer kontaktytor.

Elfa brukade ha deras produkter förr, kanske fortfarande. Även clas ohlson men dom har ju inget vettigt kvar.

När jag jobbade med bilar hade vi dock sprayer som var helt fantastiska, man sprayade på en oxiderad yta och såg verkligen hur det bubblade i oxiden, sen sprayade man på en annan "stoppspray" och sist en skyddande spray, ungefär som kontakt chemies sprayer, bara det att den första var extremt mycket kraftigare, och det stod varningar om att man MÅSTE använda stoppsprayen efteråt, troligen frätte den väl sönder allt annars :) den sprayen var dessutom väldigt otrevlig att andas in, lite som att andas in ångor från lut.

För att komma åt nere i kontakthylsor kan man ofta spraya ner oxidlödsare och sen borsta med mellanrumsborstar för tänder, otroligt bra att ha i elektroniklabbet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av Glenn »

Dessa..

https://www.apotea.se/ekulf-ph-professional-mixed-7-st

Finns i många olika storlekar, det där är en blandning, men jag köpte flera olika storlekar när dom hade rea på dom förut (10kr/påsen tror jag)
Skriv svar