Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av kilimanjaro »

Tackar, tackar mycket bra tips, det kommer jag att kolla upp. Tandborstarna borde jag ju ha tänkt på själv eftersom jag dagligen använder dem som avsett. Ibland ser man inte skogen för alla träd. Om jag får igång den här pjäsen kommer det att bli en cool grej tillsammans med ett av flipperspelen som skymtar på tidigare bild. Sen får jag jobba på att hitta en jukebox till överkomligt pris. Good old days here we come.

Ha en goo kväll och tack så länge// Karl B.
cittra49
Inlägg: 272
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av cittra49 »

Har fått liv i två banditer själv, inte just din modell, men gemensamt är väl att de har stått länge,. Jag fick i princip ta isär allt i molekyler då oljan i det mekaniska hade sugit åt sig massa damm o hårdnat på nåt vis. Har du tur kanske du finner nån bra video eller elschema efter lite google. När jag gjorde rent kontakterna använde jag tandborste, fiberborste, mässingborste, rensnålar för svetsmunstycken, sandpapper samt wd40 electric cleaner körde nog även brakecleaner men det va mest för lorten. I det mekaniska ska man va väldigt försiktig med oljan.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs LÖST

Inlägg av kilimanjaro »

Lyfter den här tråden för att berätta att det lyckades med noggrann rengöring av kontakter och roterande delar.
Tack fö hjälpen till er som kom med goda tips.

Ha en goo kväll // Karl B.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av kilimanjaro »

Steampunk is da shit.
Här finns inga halvledare, inga tryckta kretsar utan här är det vackra kabelstammar och massor av reläer. Tidsförloppen sköts av 3-4 nerväxlade motorer och vinsutfallet regleras av brytare som styrs av motor med kamskivor.

Bra start av 2021 // Karl B.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av Glenn »

Fast steampunk är det väl ändå inte, alldeles för mycket elektronik, riktig steampunk ska ju vara ånga och mekanik.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av JanErik »

Silikonfett ska väl vara OK på såna kontakter?
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av kilimanjaro »

Haha njae för mig som tog klivet från elektronrör till transistorer när jag pluggade teleteknik är mekaniska reläer och vackra kabelhärvor steampunk, alltså teknik före min tid. Nåja kul oavsett benämningar nu är jag på jakt efter gamla enkronor.
Mojängen har jag modifierat från polletter till gamla typen av enkronor och det vore kul att ha den uppställd i Marsliden hos min kompis Ulf Kanon som driver en kiosk och prylcafé däruppe. Skulle passa bra tillsammans med hans övriga samling av gamla kameror, Stenmarks skidor och massor av annan nostalgi.
En kopp kaffe och en hamburgare tack och kanske kan man få dra några slantar i banditen? Vore ju kung att kunna erbjuda en sån nostalgitripp.
Nån som har gamla enkronor att sälja?
Med vänlig hälsning, Karl B.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av kilimanjaro »

JanErik: jag använde WD40 samt elektronikrengöring tillsammans med en polerskiva på slipmaskinen samt små tandborstar på kontaktdonen. Antar att det var kontaktproblem och tröga axlar på det motordrivna som var problemet.
Nästa projekt blir ett gammalt flipperspel som fått vila sig alldeles för läge och drömmen är en jukebox då vore trippen komplett.

Med vänlig hälsning, // Karl B.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Gammal trött elektromekanisk spelpjäs

Inlägg av Xyzzy »

Omg, jag känner (nästan) kaffelukt när jag ser dina bilder!

Off topic:
När jag var knatte hade farsan egen firma, i hemmet. Periodvis reparerade han diverse liknande maskiner (jag minns inte alls vad de gjorde, men jag minns rejält den gamla intorkade kaffelukten ifrån dem!).

On topic:
Jag har sett någon enstaka enkrona (om det är de "vanliga" som blev obsolete för ett par år sedan) nyligen som du gladeligen får (enbart som tack för luktminnet!).
Vet att jag haft ett mindre gäng i en myntautomat han byggt (för att ta betalt för en offentlig grovdammsugare). Jag har dock ingen aning var den myntautomat tagit vägen...
Skriv svar