Lampors resistans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lampors resistans

Inlägg av TomasL »

Öh, nej.
I varje given lampa har du en fast resistans, om du lägger märkspänning på den blir strömmen och därmed effekten den blir.
Sänker du spänningen, sjunker strömmen och därmed effekten, sänker du tillräckligt mycket så kan den inte tända/lysa.

Vid tillslaget drar i regel lampan betydligt mer ström, eftersom glödtråden är kall, och därmed lägre resistans, märks framförallt i högeffekts spotlights och liknande, där en 500W lampa med lätthet skjuter en 10A säkring.
Till exempel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lampors resistans

Inlägg av rikkitikkitavi »

Mm, resistansen vid 2500K är ca 13 ggr högre än vid 20 grader C, och ca 14,5 ggr högre vid 2700 K .

Men orsaken till att stora lampor skjuter säkringar är inte bara för att de har en stor startström, det är också för att stora halogenlampor tex har ganska grova trådar för att tåla påfrestningarna och därmed större massa. Man ser det genom att de tar några tiondelar eller tom en sekund att svalnar från arbetstemperaturen ner till att inte avge så mycket synligt ljus, dvs ca 2000 K.

Det gör att överströmmen varar längre tid och en säkring med fel I2t värde, dvs för liten och för snabb kommer lösa ut. Min gamle far hade en 1000W halogen som arbetslampa (och förmodat El-Björn också) från anno dazumal när vårt hus byggdes till på glada 80-talet och jag var en liten pågaglytt (nja, tonåring) - det var kul att se den svalna och jädrar vad den värmde och lyste upp.

Det var i princip en stor aluminiumreflektor 50cm diameter och en sladd på det samt beröringskydd framtill i form av nät. Aldrig några problem med att tända den dock.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Lampors resistans

Inlägg av Bo.Siltberg »

Hobbyisten skrev: 6 december 2020, 18:31:42Är inte spänningen över lampan och spänningen över hela kretsen samma sak ?
Inte riktigt. Det finns ju en resistans i ledningar och strömkälla så spänningen över lampan är marginellt mindre, dock vanligen försumbart.
Ser man på formeln U²/R så ska ju U vara spänningen över R för att formeln ska bli meningsfull.
Om R är lampans resistans så kan man kan ändå skriva 230²/R för att beräkna lampans resistans eftersom skillnaden i spänning är liten.
Men om man minskar på lampans R kraftigt, då kommer andelen spänning över lampan också att minska signifikant, så mycket att man behöver räkna på det.

Citat 2 har inte jag skrivit. Jag skulle säga att resistansen är medan ström blir beroende på spänning, eller spänning blir beroende på ström. Att det sedan finns NTC-motstånd och liknande är en annan historia.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lampors resistans

Inlägg av rikkitikkitavi »

Fast resistansen blir, beroende på ström*spänning, dvs utvecklad värmeeffekt och tillhörande värmeförluster :)

det gäller för alla ledare, halv- eller hel- ...

Antingen är det en vaccummätare, eller en varmtrådsflödesmätare, eller en lyskropp eller en infravärmande kropp.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Lampors resistans

Inlägg av Hobbyisten »

Tack Bo Siltberg för att du verkligen svarar på det jag SKRIVER :tumupp:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Lampors resistans

Inlägg av LaRdA »

rikkitikkitavi skrev: 5 december 2020, 16:34:32 Vi (min bättre hälft) envisas med en julljustake med 4 lampor. Eftersom Led varianterna är apfula, och jag inte hittar med högre spänning än 55V köper jag i princip en ny ljusstake varje jul i reservlampor.

Suck. Får väl asa ut en av mina 10A variacs.
Du borde kunna modifiera ljusstaken med en seriekopplad kondensator för att begränsa strömmen så att dina 55v lampor håller längre.
Skriv svar