Överspänning, vad kan ha gått sönder i laserskrivare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 januari 2007, 10:25:24
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Överspänning, vad kan ha gått sönder i laserskrivare?

Inlägg av dayzleaper »

Hej,

Svärmor och svärfar fick en incident i knät där elbolaget skulle byta matarledningar till villan och där de tydligen missat att kontrollera så att nollan satt fast som den skulle. Resultatet blev att en hel del utrustning brann upp, bland annat deras laserskrivare, en OKI MC342.
Märkligt nog så fungerade skrivaren när jag testade den (med brandsläckaren på standby), men efter några minuter så började det lukta rejält illa.

Efter lite felsökning så har en 400V elektrolytkondensator på 270 uF på nätdelen spytt ur sig både det ena och det andra. Kondensatorn i fråga blev skållhet.

Jag har beställt en ny nätdel från Ebay, men min fråga är om det är något annat som kan tänkas ha tagit skada i maskinen?

Vet att Sveriges samlade elektronikkompetens finns här på forumet, och säkerligen så har någon bättre koll på reparationer av laserskrivare än mig och kan ge mig några tips? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3824
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Överspänning, vad kan ha gått sönder i laserskrivare?

Inlägg av Mickecarlsson »

Detta borde elbolaget ersätta, har du fått överspänning i en elektronikpryl så betrakta den som skrot.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Överspänning, vad kan ha gått sönder i laserskrivare?

Inlägg av Mathias@Åland »

Som sagt så borde elbolaget ersätta kostnaden för reparation/utbyte. Med det sagt så är nog risken att något annat än nätdelen tagit stryk inte så stor, speciellt med tanke på att skrivaren fortfarande startar. Antagligen skulle det räcka att byta kondensatorn och kanske om någon varistor spruckit, men ny nätdel är väl enklast och bäst om den går att få tag på.
Användarvisningsbild
dayzleaper
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 januari 2007, 10:25:24
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Överspänning, vad kan ha gått sönder i laserskrivare?

Inlägg av dayzleaper »

Elbolaget har tagit på sig fullt ansvar, så det är inga problem. Svärfar har redan fått en ny skrivare, men lämnade över den trasiga i min omvårdnad för att se om något gick att rädda.

Drygt 350 kr gav jag för en ny nätdel, inklusive frakt. Jag tyckte inte att det var så mycket att fundera på.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Överspänning, vad kan ha gått sönder i laserskrivare?

Inlägg av breflabb »

Med lite tur så kan din gamla nätdel( om det är på bilden) ha klarat sig
med bara den stora elektrolyten. Den har släppt den berömda röken
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Överspänning, vad kan ha gått sönder i laserskrivare?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Elyten kan ha fungerat som varistor...

När den fått 565V över sig så har den börjat koka pga strömrusningen.

Men allt på primär sidan är misstänkt misshandlat. Switch trissor, likriktarbrygga osv.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Överspänning, vad kan ha gått sönder i laserskrivare?

Inlägg av Klas-Kenny »

Med tanke på att den faktiskt fungerade en stund så hade jag provat att bara byta elektrolyten.

Möjligen mäta upp likriktaren också, så att det inte var negativ spänning som dödade kondingen.
Skriv svar