Gjuta in batteri i epoxi

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jaman42
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 mars 2011, 10:07:36

Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av Jaman42 »

Hej!
Jag har ett projekt som skall klara ett djup under vatten på 100 m, för att slippa genomföringar har jag tänkt att använda mig av trådlös laddning och för enkelhetens skull gjuta in allt i epoxi. Tidigare projekt jag har gjort har jag främst använt mig av lipo-batterier men osäker på säkerheten kring detta.

Vilken typ av batteri bör jag använda och kan man gjuta in ett batteri i epoxi utan att oavsiktligt skapa en potentiell bomb?
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av DaXiong »

svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av svanted »

ska du inte ens ha kablar ut från batterierna?
eller ska förbrukarna åckså gjutas in?
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av Klickmans »

Ventilation..

Man brukar ha en nödutgång om det börjar pysa i batteriet, så det kan nog bli just en Bomb.

Inget jag hade vågat hantera (ingjutet i epoXy)
Jaman42
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 mars 2011, 10:07:36

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av Jaman42 »

Ja förbrukarna skall också gjutas in. Jag får försöka läsa på lite mer men är det samma med alla batterityper att det finns risk att dom expanderar vid allvarligare fel som kortslutning?
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av _R_ »

Tycker det är synd att omöjliggöra all återvinning av komponenter om/när behovet av den här mojängen upphör, eller om något går sönder, genom att gjuta in alltsammans.
Kolla om det inte finns VVS-delar (rör) som man kan plugga igen ändarna med gummipackning och stora plastmuttrar typ.

(Det vore ju kul att veta vad du skall ha det till).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av mrfrenzy »

Pacemakers har ju använt lithiumbatterier sedan 70-talet och där är de definitivt inneslutna.
Även batteriet i en mobiltelefon är inneslutet i en påse som är tät och håller gasen instängd vid haveri. Påsen sväller upp och tar lite mer plats bara.
Användarvisningsbild
DaXiong
Inlägg: 327
Blev medlem: 12 juni 2015, 12:33:26

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av DaXiong »

Nej.

Som sagt, LiFePO4:

"Phosphate based technology possesses superior thermal and chemical stability which provides better safety characteristics than those of Lithium-ion technology made with other cathode materials. Lithium phosphate cells are incombustible in the event of mishandling during charge or discharge, they are more stable under overcharge or short circuit conditions and they can withstand high temperatures without decomposing. When abuse does occur, the phosphate based cathode material will not burn and is not prone to thermal runaway. Phosphate chemistry also offers a longer cycle life. "

https://www.mpoweruk.com/lithiumS.htm
Jaman42
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 mars 2011, 10:07:36

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av Jaman42 »

Ja lite synd kanske det är men det är det mest kostnadseffektiva sättet jag har kommit fram till hittills. Det är lite knepigare att få till en helt tät försegling vid det trycket på ett billigt sätt. Jag ska göra lite enheter som skall mäta och samla in data, det blir ett kluster med många enheter så försöker hitta på billiga alternativ och säkerställa att det inte blir bomber.

Ja det verkar ju vara en lovande kandidat, läste lite mer om dom också.

"The LiFePO4 batteries are the safest type of Lithium batteries as they will not overheat, and even if punctured they will not catch on fire. The cathode material in LiFePO4 batteries is not hazardous, and so poses no negative health hazards or environmental hazards. Due to the oxygen being bonded tightly to the molecule, there is no danger of the battery erupting into flames like there is with Lithium-Ion. The chemistry is so stable that LiFePO4 batteries will accept a charge from a lead-acid configured battery charger."

Verkar svälla något dock som de flesta batterier vid fel men verkar inte vara ett snabbt händelseförlopp så sprickbildning möjligtvis men explosioner verkar inte vara en risk. Vet ju inte vilket tryck det kan skapa dock så det är ju bara spekulationer i och för sig. Man kan ju tänka sig att man använder sig av ett mjukare resin som tillåter expansion men då får man ju och andra sidan en del tryck utifrån som jag inte vet hur ett batteri kan hantera. Eftersom det finns specialbatterier för tryckutsatta miljöer förmodar jag inte så bra.

Edit: Det finns ju fjäderbelastade ventiler med som håller tätt utifrån och släpper ut tryck om det blir högre på insidan än utsidan men då är det en väldigt mycket dyrare lösning igen
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11338
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av Klas-Kenny »

Fundera över någon mjukare massa att gjuta in i istället än "stenhård" epoxi.

På jobbet använder vi en gjutmassa som blir mer som en gelé efter härdning. Där hade jag inte varit orolig över att man bygger en bomb. Likaså vill batteriet ha lite utrymme att svälla under normal användning, det får det ju inte om man gjuter in det direkt i epoxi (men går såklart att lösa).
Jaman42
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 mars 2011, 10:07:36

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av Jaman42 »

Har du någon erfarenhet över hur batteriet hanterar utvärtes tryck?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av mrfrenzy »

Lägg en liten uppblåst ballong bredvid/runt batteriet innan du häller på epoxyn. Då finns ett utrymme att expandera till där luften kan komprimeras.
Jaman42
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 mars 2011, 10:07:36

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av Jaman42 »

Jag misstänker att ett batteri klarar i alla fall lite tryck. Läste någonstans att lipobatterier inte innehåller någon luft så dom borde ju klara hyfsat tryck relativt bra men kanske känns lite ostabila. Om man tänker sig att ett batteri skulle klara trycket tillsammans med övriga komponenter skulle man kunna fylla en behållare med en icke elektrisk ledande vätska och på så sätt förenkla själva förseglingen med en del av mer elastiskt material så det blir samma tryck på båda sidor, jag har varit inne på det spåret lite innan då jag byggde ROV men kunde inte riktigt hitta svaret på vad ett normalbatteri klarar för tryck. Om det och andra sidan inte är någon större expansiv kraft när ett LiFePO4 batteri sväller bör det ju inte vara några problem att gjuta in det men hittar ingen info om det heller.

Edit: Jag tänkte att det var jätteavancerat att göra trycktest men blev positivt överraskad av denna läsning :D : https://www.instructables.com/Hyperbaric-Test-Chamber/
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av _R_ »

Jaman42 skrev: 3 december 2020, 15:56:31 ... Det är lite knepigare att få till en helt tät försegling vid det trycket på ett billigt sätt. Jag ska göra lite enheter som skall mäta och samla in data, det blir ett kluster med många enheter så försöker hitta på billiga alternativ och säkerställa att det inte blir bomber....
Om man har en rörformad kapsling som hela tiden kan hållas vertikal så behöver den bara vara tät i överdelen, som en dykarklocka. Men det är svårt att inse vad som skulle kunna fungera utan att veta mer om projektet (bara en sådan sak som att samla in data med sensorer ingjutna i epoxy, vad kan man mäta då undrar jag).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Gjuta in batteri i epoxi

Inlägg av grym »

mrfrenzy skrev: 3 december 2020, 16:12:40 Lägg en liten uppblåst ballong bredvid/runt batteriet innan du häller på epoxyn. Då finns ett utrymme att expandera till där luften kan komprimeras.
lite skumplast runt duger, då sitter den fast med, en torr kula silicagel med
Skriv svar