Sida 2 av 3

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 13:49:53
av Lennart Aspenryd
För att förtydliga! En Hot Rod har inget tak! Det är helt klart en cabriolet, om den ens har ett regnskydd.

Rättelse: Det kan vara en kupé! Fel av mig.
Jag hade bara mina förebilder i huvudet!

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 13:52:46
av Glenn
En hotrod kan mycket väl ha ett tak, men behöver inte ha det.

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 14:41:35
av säter
Vad är det för Ford 1932 som har kidnappardörrar?
Jag har mest varit i kontakt med 5-fönsters kupèer, och de har vanliga dörrar.

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 14:43:06
av säter
Lasp skrev: 25 november 2020, 13:49:53 En Hot Rod har inget tak!
Du surrar bara en massa skit.

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 15:36:55
av Hotrodswe
Hej Det är en 3W Coupe som har Självmordsdörrar. Jag behöver ingen hjälp med mekaniken, det är styrningen som är utmaningen ;-)

Brytare på växelspaken för "Drive" gör ju att de inte hoppar i och ur vid rödlyse, men aspekten vid olycka har jag också tänkt på, så rörelsesensor är natruligtvis att föredra, men går det att få till på ett enkelt vis?
OM inte så är jag ok med brytare på växelväljaren, hade inte tänkt att krocka.....

Vet någon hur jag skall koppla elektriskt?

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 15:44:22
av Glenn
Man vill förvisso aldrig krocka, men ännu mindre i en rod :D

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 16:13:06
av mrfrenzy
Åk till skroten och hämta en sådan krocksensor som används för att stänga av bränslet på alla moderna bilar.
Sätt en mikrobrytare på P-läget och koppla från tändningen via krocksensorn till reläet.

Dörrrna kommer låsas upp vid en av följande händelser:
Parkering ilagd
Tändning av
Krock

Ingen elektronik behövs.

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 16:16:53
av Palle500
Vad är det för styrning av låskolven. Behövs det en puls eller hanterar dom att vara spänningssatta hela tiden? Polvänder man vid öppning eller är det 3 tråds styrning?
Du har ingen länk till låsen?

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 16:26:57
av Hotrodswe
Det är två kablar till solenoiderna och man polvänder för att få dem att gå i olika håll. troligen så bör man bara ge dem en kort stöt för att sedan vara strömlösa tills man vill köra åt andra hållet

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 16:28:55
av Hotrodswe
mrfrenzy skrev: 25 november 2020, 16:13:06 Åk till skroten och hämta en sådan krocksensor som används för att stänga av bränslet på alla moderna bilar.
Sätt en mikrobrytare på P-läget och koppla från tändningen via krocksensorn till reläet.

Dörrrna kommer låsas upp vid en av följande händelser:
Parkering ilagd
Tändning av
Krock

Ingen elektronik behövs.
Har du nått exempel på krocksensor? hur ser den ut och vart sitter den?

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 17:09:06
av verkstaden
Koppla på växelspaken drive-lägena, innerbelysningsbrytare och laddningen på generatorn så motor igång och växel i låser den dörrarna när dom stängs, funkar så på dom flesta halvgamla jänkare.
Gissar att du har golvspak, är det något speciellt märke typ Hurst eller så? Dom flesta har redan en givare eller går det köpa till, du ska ju inte heller kunna starta i annat än park och neutral.
350/TH700?
säter skrev: 25 november 2020, 13:20:36 Det är ett ickeproblem ni diskuterar här.
Det är inga som helst problem med kidnappardörrar.
Som Säter skriver känns det som som ett ickeproblem och personligen tycker jag inte att en mikrodator har något att göra på en rod i det här sammanhanget

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 17:13:42
av svanted
varför inte en helt manuell lösning, en kort kedja med en kabinhake och en ögla på ett bra ställe,
den fungerar efter en krock åckså, av vem som helst.
glömma den?
tja visst, många glömmer ju bilbältet åckså...

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 17:46:45
av Lennart Aspenryd
Jag håller med, både swanted och säter, jag svamlar en massa skit som säter så träffande uttryckte sig.
Trodde i min enfald att TS har rätt att fråga och få svar.

Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 25 november 2020, 17:49:55
av Palle500
Hotrodswe skrev:Det är två kablar till solenoiderna och man polvänder för att få dem att gå i olika håll. troligen så bör man bara ge dem en kort stöt för att sedan vara strömlösa tills man vill köra åt andra hållet
Ok. Skall det vara en puls blir det krångligare, om inte så fungerar det rakt av med ett dubbelt växlande relä via brytaren på växelspaken ev med en fördröjning. Sen behöver du nog en nödöppningsfunktion när det krånglar.
Har du mekaniska dörrlås förutom denna låsning?
Annars kan du använda en låskolv som endast behöver ström vid öppning av dörren, där du bryter öppningskretsen när Drive är ilagd. Typ detta
https://www.electrokit.com/produkt/sole ... v-laskolv/
IMG_1169.png
Edit
Enklas är nog att dina säkerhetslås endast låser sig automatiskt. Sen har man en knapp som man låser upp med. Då slipper du en massa flipp flopp från låsen när du tex lägger i driven och sen inte kör i väg utan går till neutral/parkläget.

Re: Hjälp önskas om elstyrning till säkerhetslås i en Hot Rod

Postat: 26 november 2020, 01:03:35
av mrfrenzy
Såhär ser exempel på brytare ut:
https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-MG-R ... 4172211379
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/WQT100030/

Hatten i toppen hoppar ut vid krock och man måste trycka ner den för att bränslepumpen ska fungera igen.
Vissa märken har röd hatt.

En solenoid är absolut enklast, ska man använda centrallåsmotorer behövs några fler reläer.