Mobilstörningar i högtalarna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Strobi
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 oktober 2020, 07:50:19

Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av Strobi »

Jag har precis köpt ett par datorhögtalare, men besväras av "GSM" störningar, ett brummande/surrande ljud som kommer i stötar någon gång var 5.e minut. Är det möjligt att få bort dessa med en ferrit?

Den ena högtalaren har en volymknapp och en sladd som går till datorn(3,5mm) och en som går till den andra högtalaren. Högtalaren med volymknappen har även en USB-sladd för strömförsörjning.

Fungerar det med en klämferrit? Och på vilka/vilken sladd ska den sitta?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av svanted »

det går inte att säga, köp flera och testa dig fram, du kanske lyckas...
gsm stöningar är svåra just för att de är digitala och väldigt bredbandiga,
i proffssammanhang med ljudutrustning är regeln, "STÄNG AV ALLA MOBILTELEFONER"
eller så får man leva med det.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av xxargs »

Nu är GSM bara 200 kHz breda - UMTS är 5 MHz och LTE är upplänken från ca 200 kHz (8 carrier parallellt) till flera MHz breda beroende på hur mycket data som sänds samtidigt. Sedan är toppeffekten också lägre än GSM (~200 mW istället för 2W som GSM kan ge som mest) vilket minskar risken för LF-detektion av likriktad HF (dvs HF-amplituden är nu mindre än mången elektroniks halvledarövergångars spänning) och effekten utspridd över längre tid när det väl är aktivt.

Men fråga är - bor du så illa till att bara GSM fungerar eller är det en antikvitet till telefon du använder? Med UMTS och LTE så är LF-detektion i dåligt skärmad elektronik som du hör något som knappt är ett besvär längre till skillnad från GSM.

Skall du prova med ferritblock så är det inte på en enda kabel du skall prova med - utan samtliga kablar in/ut och så nära förstärkaren som strular som möjligt - tänk det hela som att du skall klippa ned antennens spröt (sladdarna in och ut med ferriter) för att minska dess funktionella area att fånga upp signaler med så att den får så dålig mottagning som möjligt.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av mcrj »

Prova USB-sladden för strömförsörjning i en mobilladdare ist för i datorn.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av Bjaellerud »

Kolla först om det är din mobiltelefon som orsakar störningen.
Den ger ju starkast fältstyrka, kanske det finns fler i familjen.

Med stor sannolikhet skulle högtalarna, som troligen har en inbyggd förstärkare reagera för annan radiosändning, exvis kommunikationsradio i närheten.

Dela upp högtalarna först, så att bar den ena är inkopplad, den där förstärkaren och matninsgströmmen går in.
Hörs störningen även i den behöver du inte avstöra sladden till den passiva högtalaren.

Dra sen ur sladden till datorn för att se om det kanske är datorn som tar emot radiosignalen och för den vidare in i högtalarna.

Du bör även kontrollera så att högtalarna är CE-märkta, det innebär att de skall vara immuna mot yttre EMC-fält, exvis radiosändningar.
Har de inte CE-märke, kan man öppna och se om det fattas komponenter på kretskortet, och sätta dit dessa.
Har de inte CE-märke får man stå sitt kast och inse att billigast möjliga Kina saker saknar EMC egenskaper.

Med CE-märke och om de har ett högre värde, gå tillbaka med dem där du köpte dem.
Kanske finns annat fabrikat med EMC egenskaperna kvar.

Att avstöra själv med ferriter att sätta på sladdarna, ja kanske o du har tur. det kan bli kostsamt.

EMC innebär Elektromagnetic Compabilitet, dvs att de skall kunna samexistera med annan elektronik exvis sådan med radiosändare i sig. (mobila telefoner)

Att mobilen sänder då och då är normalt då den uppdaterar sig till sin basstation.

Roy
Strobi
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 oktober 2020, 07:50:19

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av Strobi »

Jag provade med en ferrit på 3,5mm audiosladden(från en VGA kabel), men den gjorde inte någon skillnad. Jag vet inte säkert att det är GSM störningar, men det låter väldigt typiskt. Vi har en liten lägenhet och 3st mobiltelefoner, det verkar inte gå att placera telefonerna tillräckligt långt bort från datorn för att inte få några störningar. Tyvärr har jag inte lyckats att provocera fram störningarna, samtal eller SMS verkar inte skapa störningarna. GSM störningarna kommer slumpmässigt, kanske var 5.e minut.

Högtalarna är av märket Trust, köpta på Kjell och Co
kenneth1212
Inlägg: 74
Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
Ort: Göteborg

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av kenneth1212 »

Stäng av mobilerna helt en stund. :idea:
Då lär det ju visa sig om det är de som stör.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av Hobbyisten »

Jag tycker inte det låter som mobilstörningar, jag kan avgöra på knastret i stereohögtalarna sekunderna innan jag får ett SMS att det är på väg, samt om jag inte slår av stereon så hörs det där knastret hela tiden om jag pratar i mobilen.
Strobi
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 oktober 2020, 07:50:19

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av Strobi »

Ljudet låter precis som i det här videoklippet, det är väldigt enerverande. Jag har beställt ett antal kläm ferriter som jag tänkte montera på sladdarna.

https://www.youtube.com/watch?v=uPYyrS7 ... =AllSounds
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av MadModder »

Kommer inte ihåg senast jag hörde det där ljudet. Det var flera år sen.
Jag kan inte få något här hemma att låta så. Och då har jag lagt mobilen direkt mot diverse prylar som datorhögtalare och ett par billiga trådlösa från NetOnNet som t.o.m tar in en vanlig radiokanal om inte sändaren är på.
Och när jag hörde det förr så var det bara ur billiga eller gamla saker. Aldrig från bilstereon, teven, eller grejerna i tv-/stereobänken. :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av JimmyAndersson »

mcrj skrev: 17 november 2020, 08:54:12 Prova USB-sladden för strömförsörjning i en mobilladdare ist för i datorn.
Håller med.
Prova även med en annan USB-sladd. Gärna en sådan (oftast äldre) som har inbyggd ferrit. Syns som en (oftast) vit burk som sitter på sladden.
(Detta löser alltid motsvarande problem i bilar.)

Annars är det helt enkelt så att förstärkaren i högtalaren fungerar som en antenn. Bjaellerud beskrev detta på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av arvidb »

Sådär låter mina datorhögtalare också ibland (noise 2 tycker jag var mest likt). Men det är så sällan att jag inte har orkat göra något åt det. Det verkar inte vara från mina mobiler utan måste komma från någon granne eller liknande.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av Bjaellerud »

Ibland har man en mobiltelefonbas i grannskapet.
Kanske på taket eller vinden av fastigheten man bor i, eller närmaste höga punkt.
Även om avståndet är längre kan den genom att många sänder samtidigt på en sån bli högre fältstyrkor.

Tur i alla fall att hårddisken i datorn tål att någon sänder, utan att radera all data.
Men ynkligt att en modern högtalaranläggning till datorn låter sig störas.

Roy
Strobi
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 oktober 2020, 07:50:19

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av Strobi »

Nu har jag provat att sätta 4st ferriter på sladdarna på olika ställen men helt utan att det blir bättre. Jag bor cirka 150m från en mobiltelefonmast, kanske är det den som spökar.

Finns det något sätt man kan veta/misstänka att ett par högtalare inte kommer att ha den här sortens problem? Jag köper gärna nya, men vill veta om det funkar i förväg.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mobilstörningar i högtalarna

Inlägg av E Kafeman »

En ledtråd är givetvis om man kan avgöra vilken teknik störande utrustningen arbetar med.
Ljudfilen gav exempel, 2G,GSM.GPRS är oftast mer "ton-rik" än modernare system.
Ljudet kommer av regelbunden uppkoppling mot basstation, för att annonsera att man finns inom basens område, beredd att ta emot och skicka data.

Hittar man störkällan kan den eventuellt stängas av eller ges riktad antenn, riktad bort från det som blir stört..
Det är är relativt lätt att spåra källan om man bygger sej en liten loop eller dipol-antenn och gör invers triangulering.
Man vrider mottagar-antennen tills ljudet blir som svagast och mappar in en linje med 90 graders vinkel på en lokal karta.
Kartan kan vara fastighetskarta eller ritning över egna bostaden.
Efter tre fyra försök bör man komma rätt nära var linjerna korsar varandra.
Som mätmottagare är en SDR-dongel enkel och billig, men man kan ju även använda de störda batteridrivna högtalarna där man kopplar in en tråd-loop direkt in på högtalarens lågnivå signal-ingång men man förlorar möjligheten att avläsa hur stark signalen är, som kan ge ledtrådar när man kryssar sej fram, hur nära det är till källan.

Beroende på plats, moderna telefoner arbetar normalt inte på 2G,GSM om det finns andra mottagnings-möjligheter på 3G. Bor man på avlägsen plats där bara 2G når fram så ja då kan telefoner ge denna typ av ton-störningar med 5-30 minuters mellanrum.
Diverse enklare larm och data-överförare kan vara begränsade till äldre 2G. Det kan vara automatik i värmepanna eller en allmän sensor.

Om störningarna når in i högtalare så beror det på att relativt starka signaler når in i aktiva förstärkaren, in i olinjära kretsar som kan demodulera RF-signaler. För att de ska kunna göra det krävs en sak, en mottagar-antenn. Utan antenn, ingen mottagning av störningar.
Antennen är vanligen någon av kablarna som går till eller ifrån elektroniken.

Ferriter är enkla medel för att absorbera en del av dessa störningar. De har ofta den fördelen att de aldrig skadar något och kräver ingen tank på komponentvärde. Ferriter är ett samlingsnamn för en mängd olika RF-absorberande material., där olika material är bättre än andra på specifika frekvenser.
Storlek och mängd av ferrit-materialet spelar också roll.
Effektiva antenner för mottagning av störningar är normalt några centimeter långa.
Vill man bromsa sådan mottagning med ferriter måste ferriterna sitta nära den elektronik man vill minska störningarna för. Lämna 5 cm kabel och man har lämnat en fullgod mottagnings-antenn gör GSM-signaler.

Just vad gäller enklare audio-förstärkare, om man kan identifiera ett på PCB RF-stabilt jordplan, kan man ofta avkoppla med kondensatorer med korta ben eller ytmonterat från alla antenner (lågnivå, matningsspänning, utgående signal-kablar, inklusive dess jord-kbalar).
Kondenstorvärdena kan vara relativt låga så det påverkar inte audio-signalen, och ändå begränsa RF-signalers möjlighet att ta sig in på den elektronik som agerar RF-mottagare. Vet man inte, välj 10nF och kortast möjliga kondensator-ben mellan yttre anslutningar till förstärkaren och jord.
Skriv svar