Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micke46
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 november 2020, 13:58:09

Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Inlägg av Micke46 »

Hej, jag har en liten chassifläkt på 12 volt 0,42 Watt som jag vill koppla till 24 volt, men kan inte räkna ut vilket motstånds värde och storleken jag skall ha, är totalt oduglig på Ohms lag , så jag frågar här, kan någon hjälpa mig.
Skriv gärna värdet och watt talet jag skall ha, samt förklara på ENKELT sätt hur man räknar ut detta.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Inlägg av StureS »

Motstånd? Jag skulle antingen köpa en fläkt till och koppla i serie eller löda ihop en spänningsregulator 24V-12V. Bara googla.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Inlägg av Hobbyisten »

Har den effeken 0.42 watt vid 12 volt går strömmen I=P/U genom den, 0.42/12 = 0.035 ampere = 35mA
För strömmen 0.035 A genom ett motstånd om 12 V ligger över det (spänningsdelning) blir R=U/I ,R=12/0.035=343 Ohm, tag närmsta värde. Eller gör som StureS säger och köp en spänningsregulator. Två fläktar efter varann tror jag inte blir lyckat.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Inlägg av StureS »

Två fläktar efter varann tror jag inte blir lyckat.
Varför skulle det inte bli lika "lyckat" som att bränna energi i ett motstånd?
Jag skrev inte köpa en spänningsregulator. Jag skrev löda ihop (=konstruera) en sådan.
Micke46
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 november 2020, 13:58:09

Re: Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Inlägg av Micke46 »

Tack för dom snabba svaren, kommer testa med ett motstånd först, har flera små spänningsregulatorer baserade på LM2596, köpt på Amazon. Men i detta fall vill jag köra med ett motstånd pga platsbrist och att det blir lite snyggare där den kommer att vara.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Inlägg av Icecap »

Ett motstånd i serie med spänningen ger INTE en stabil 12V!

Orsaken är dels att den angivna effekten är en maximal effekt som fläkten kan dra - vilket inte betyder ATT den dra den effekt - och dels att den pulsar i strömstyrka under ett fläktvarv.

Totalt sett betyder det att den kommer att få överspänning utan en riktig regulator.

En enkel regulator är t.ex. 7812 med de två kondingar som behövs.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Inlägg av Electricguy »

Två fläktar i serie är ingen bra idé. Det räcker att en av dom har andra toleranser och/eller drar lite mer ström än den andra så kommer den enda fläkten få mer spänning än den andra.

Jag har bytt fläkt i min UPS där det satt en på 24V, och jag bytte till en tystare 12V fläkt. Där valde jag att sätta motstånd utan problem. Men jag provade mig fram till ett lämpligt värde där den inte får för mycket spänning, istället för att räkna fram ett värde som "borde" vara rätt till fläktens specar. Dessa fläktar drar som tidigare sagt inte det som står på dom vid normal drift. Bäst är så klart en riktig regulator.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Inlägg av StureS »

Två fläktar i serie är ingen bra idé. Det räcker att en av dom har andra toleranser och/eller drar lite mer ström än den andra så kommer den enda fläkten få mer spänning än den andra.

Den lilla skillnaden spelar ingen roll. Du skriver ju själv att fläktarna har toleranser. Inte går en 12V-fläkt sönder om den körs på 13-14V.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Inlägg av YD1150 »

Jag har använt två 12V fläktar (120x120mm) i serie och det fungerar bra, det enda är att varvtalet kan pulsera lite i när de varvar upp. Det kanske kan mildras med en elyt kondensator parallellt med varje fläkt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26418
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Inlägg av danei »

Efter som strömmen beror av belastningen kommer spänningen att bli allt annat än stabil. Men det kan ju funka ändå.
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Inlägg av Gimbal »

StureS skrev: 15 november 2020, 14:54:21 Motstånd? Jag skulle antingen köpa en fläkt till och koppla i serie eller löda ihop en spänningsregulator 24V-12V. Bara googla.
Ska han köpa ytterligare en fläkt för att kunna köra den gamla på fel spänning :humm: då är det väl bättre att den nya fläkten har rätt spänning och så kör man med den.
Micke46
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 november 2020, 13:58:09

Re: Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Inlägg av Micke46 »

Hej igen, har nu fått mina motstånd, testade mig fram så det skulle bli rätt, det blev så här 540 Ohm = 12,5 V, 600 Ohm = 11,7 V, 660 Ohm = 11 V, Så jag kommer seriekoppla 270 och 330 Ohms 1 Watt motstånd till 600 ohm, test körde 1 timme och skulle kolla om dom vart varma, men det var helt okey, så nu kommer det bli installation under veckan. Som ny medlem i forumet vill jag tacka för allt intresse o hjälp, det är skönt att ni finns.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Sänka spänningen till min chassi fläkt?

Inlägg av Icecap »

Har du mätt AC över den? Då kan vi få veta en idé om hur mycket spänningen fluktuerar.
Skriv svar