Huvudsäkringsmördare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlgoJerViA
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 maj 2014, 08:45:28
Ort: Karlstad

Huvudsäkringsmördare

Inlägg av AlgoJerViA »

Jag har en LED-lampa som blivit skadad.

För ett par månader sen när jag slog på lampan gick en huvudsäkring utan att snabbsäkringen löste ut. Sen nu ikväll gjorde frugan det samma men den här gången gick snabbsäkringen också.

Lampan har ett motstånd på 25MΩ och kapacitansen är runt 0.1nF.
Någon som kan förklara varför huvudsäkringen löser ut istället för snabbsäkringen?

Jag bor i lägenhet och får inte byta huvudsäkring själv så det kommer en väktare som bestämt hävdar att de inte får byta säkringar större än 10 Ampere. Vem är det som hittat på det? Väktaren kommer dit bara för att säga att jag inte hittar på och sen ringer bostadsbolaget en elektriker. :doh:
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Huvudsäkringsmördare

Inlägg av peo007 »

är detta vad du menar med snabbsäkring ?
automatsäkring.jpg
Är det kort avstånd mellan din central och huvudsäkringen, så är en vanlig diazed säkring snabbare än en automatsäkring vid ren kortslutning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Huvudsäkringsmördare

Inlägg av Palle500 »

Antar att du endast har en fas som inkommande och troligen har du mycket igång så huvudsäkringen är nära sin maxbelastning.
Sen drar du på en LED lampa som drar ordentligt i startström ja då löser huvudsäkringen ut.
Du skriver inget om att det är samma lampa som sist eller om den oftast fungerar? Hur som köp en ny LED lampa av bra kvalité så är nog problemet borta.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Huvudsäkringsmördare

Inlägg av Bo.Siltberg »

Det måste vara en riktigt rejäl startström från denna lampa, dvs onormalt. Den behöver kasseras, eller repareras om det går.

Då säkringen går direkt handlar det om kortslutningsströmmar och där är det tyvärr fullt normalt att en smältsäkring löser snabbare än en dvärgbrytare (på bild) vid högre kortslutningsströmmar, och då pratar vi om flera hundra ampere. En smältsäkring brinner ju av snabbare med ökad ström medan en dvärgbrytare är mekanisk och har en ganska konstant bryttid på några ms. Hög belastning på säkringen när detta sker har liten inverkan.

Mätarsäkringen kan också vara "sliten" och ge upp för lägre strömmar, och du kanske har en dvärg av typen B, dvs snabb. Men ändå.
Skriv svar