Felsökning av kretskort, Hydrema, krakelerade motstånd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Felsökning av kretskort, Hydrema, krakelerade motstånd

Inlägg av Melkutt »

Först så kommer antagligen överflödig information, men man vet aldrig vilka kunskaper detta forum besitter!
I vilket fall som helst, jag håller på att felsöka ett kretskort till en Hydrema M900 från 1999, det finns en omkopplare för att ställa om maskinen i tre olika lägen, N-S1-S2
Inte helt hundra på exakta funktionen på det hela, men en liten resumé på vad jag uppfattade var att S1 och S2 så kunde man bla låsa pendlings axeln, låsa gasmotorn, ansättning av parkeringsbroms.
I vilket fall som helst så fungerar varken lysen eller tuta på något läge, men när man slår över till N läget så lägger hela displayen av, indikerar endast laddning och oljetryck där.
Omkopplaren verkar vara hel så lång jag kan komma fram till, skall undersökas bättre dock.
Men för att inte gör historian för lång, om det inte skulle kunna finnas någon här som sitter på kunskap om just Hydrema då vill säga.

I vilket fall som helst så hittade jag några lödningar som såg suspekta ut på självaste displayenheten, så jag tog hem den för att löda om dessa och kolla över om det var något mer.
Då upptäckte jag att två motstånd hade "krakelerat", ser ut som att det har runnit något ur motstånden nästan?
Kan det ha rostat? Tycker det känns fel men det är det enda jag kan komma på som ser ut som denna "evvje" :lol:
S20201029_0001.jpg
S20201029_0002.jpg
Tyvärr så hade jag gjort ren dem med IPA innan jag kom på att jag kunde ta bilder med microskopet.

Sen nästa fundering, räknar ringarna och får det ena motståndet till 680Ohm och det andra till 2k2Ohm
Testade att mäta båda, värdet stämmer bra, började sedan på att klura på om resistansen kunde ändras om jag belastade den, testade så att ta loss de och lägga på spänning och räknade baklänges på strömförbrukningen och det stämde överens med resistansen.
Kan det vara något fel motstånden ändå som jag inte har lyckats förstå mig på?

Och om det inte är självklart så är det endast DC vi pratar om här :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning av kretskort, Hydrema, krakelerade motstånd

Inlägg av breflabb »

Utan att gå in närmare på övriga gissningar så börjar jag med motstånden
Bild 1 =2,2K 1%
Bild 2 = alla färger syns inte
Och till o börja med så kan man mäta på dioderna, det kan vara kortis
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Felsökning av kretskort, Hydrema, krakelerade motstånd

Inlägg av Melkutt »

Jo det är bekräftat med att både ringmärkningen och mätning, så det vet jag är schyssta, har även kollat alla dioder.
Kan erkänna att dem inte var av lödda, eller var det av ludda :lol:
Hade bara en kort stund i källaren ikväll, men kunde hitta någon kortis dock.
Skall fortsätta felsökningen i morgon.
Skriv svar