Litiumladdare vill inte ladda

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Litiumladdare vill inte ladda

Inlägg av lineslim »

Hej!

Jag har en kinaladdare för litiumbatterier (lösa 18650 celler och liknade) som börjat signalera att batterierna är fulladdade trots att de inte är det. Felet uppstod när jag kopplade in väggkontakten (utan batteri monterat) och det lät som om det knäppte till lite inuti laddaren. Tidigare lyste indikatordioden röd tills batteriet uppnått 4.2v då det bytte till grönt. Nu lyser den grönt även om jag sätter i ett batteri med 3.7V spänning. Lossar man batteriet lyser det rött nån sekund innan dioten slocknar. Jag tolkar det som att laddaren "tror" att spänningen är högre än vad den är och i ett kort ögonblick när spänningen sjunker i samband med att batteriet tas bort känner av att det är dags att börja ladda.

Som framgår av bilderna är det inte någon direkt avancerad konstruktion. Tänkte att någon klok person här kanske hade en ide om vilken komponent som troligen är trasig så att det skulle vara värt ett försök. Toppen om det tom går att med en vanlig multimeter verifiera den misstänkta komponenten. Mina elektronikkunskaper är tämligen begränsade, men att löda ur och byta en diod eller annan liten komponent är ju inte så svårt :-)

Tacksam för er hjälp!
bild1.jpg
bild2.jpg
komponenter.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Litiumladdare vill inte ladda

Inlägg av StureS »

Vad har du för spänning över batteriet "på 3.7V"?
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Litiumladdare vill inte ladda

Inlägg av lineslim »

Spänningen över ett batteri som placeras i hållaren är densamma som när batteriet är löst oavsett om det är oladdat eller laddat (3.7/4.2v). Då lyser dioden grön (oavsett om den är ansluten till 230V eller ej). Antar att det betyder att omvandlingen från 230V till laddspänning inte fungerar.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Litiumladdare vill inte ladda

Inlägg av malman »

Förutsatt att det finns 5-8v över 330uF elektrolyten på lågspänningssidan så torde hotchip ht3582an vara den som strular...
Verkar vara högintegrerad.... Inte så mycket runtikring som kan fallera...
Databladet var inte helt lättläst, men vissa slutsatser kan dras trots språket...
https://html.alldatasheet.com/html-pdf/ ... 582DA.html
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Litiumladdare vill inte ladda

Inlägg av lineslim »

Med 230V inkopplat mäter jag med inställning växelspänning 18.2V mellan + och - på diodbryggan (MB10M) till vänster om den stora elektrolyten i första bilden. Med likspänning 8.8V. Mäter jag istället på den sidan av diodbryggan som vetter mot nätspänning läser jag av 9.5V vid växelspänning. Vet inte om detta säger något om komponentens tillstånd. Jag behöver nog lite vägledning för att kunna göra någon nytta med multimetern.. :?
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Litiumladdare vill inte ladda

Inlägg av lineslim »

Oj, missade ditt svar! Över elektrolyten du nämner mäter jag 1.07V, om det inte är min multimeter som spökar för den började precis signalera lågt batteri. Återkommer om det ändrar sig när jag bytt. Edit: Samma spänning efter batteribytet.
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Litiumladdare vill inte ladda

Inlägg av lineslim »

lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Litiumladdare vill inte ladda

Inlägg av lineslim »

Mellan ben 6 och 8 på HT3582:an är det bara 1.07V in, således fel på någon av de andra komponenterna?
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Litiumladdare vill inte ladda

Inlägg av malman »

Kan ju också vara kretsen som kortsluter ned spänningen... lyfter man på den och sedan kan mäta vettig dc spänning Så är det kretsen, annars dioder eller kondensator....
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Litiumladdare vill inte ladda

Inlägg av lineslim »

Då är det nog dioder/kondensator som du skriver eftersom laddaren funkar när jag kopplar in 7.5v från en gammal adapter mellan ben 6&8. Löste det så tillsvidare.
Antar att jag måste löda ur dioder / kondensatorer och testa en i taget..
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Litiumladdare vill inte ladda

Inlägg av breflabb »

Jag skulle börja med lyten 3300µF
Skriv svar