Någon med erfarenhet av Elcat-elbilar? (Trasig laddare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Freezer7Pro
Inlägg: 118
Blev medlem: 11 december 2008, 22:38:11
Ort: Åland

Någon med erfarenhet av Elcat-elbilar? (Trasig laddare)

Inlägg av Freezer7Pro »

Tjo, jag håller på att riva håret av mig med en 1997:ans 72 V Elcat Cityvan 200 som vägrar ladda det stora batteriet.

Då jag började så startade laddaren bra då man värmde på den med varmluftpistol; den laddade med ca. 40 A och gick igenom en normal laddcykel utan problem. Jag hittade massvis med trasiga lödningar då jag tog ut effektkretskortet, och gav det en ordentlig genomgång med omlödning och nya elektrolyter överallt. Detta gjorde absolut ingenting, och många timmars vidare felsökning hittade en 15 V 50 Hz-trafo med ett avskakat ben. Jag beslutade att byta ut den och den andra trafon av liknande modell till två reglerade switchnätdelar, och efter det blev laddaren mycket mystisk - även efter att ha bytt tillbaka till 50 Hz-transformatorer till elmatningen.

Nu då man kopplar i den så laddar den med 900 mA i ca. 1-10 sekunder, och tycker sedan att batteriet är fullt fast spänningen aldrig överstiger 76 V (12,7 V per 12 V-block). Men om man ställer den från IUI-läge till IU-läge, eller ställer den i balanseringsläge, så laddar den kontinuerligt med sina 900 mA i ett antal timmar. Den svarar inte på värme, inte på kyla, inte på mekanisk åverkan på relän eller kontakter, och jag börjar få slut på felsökningsvägar att gå.

Om någon har någon erfarenhet av att laga på de här laddarna, eller någon dokumentation på dem, så uppskattas all input! Jag har inga scheman eller nånting till den, och det finns många, många saker som kan vara sönder i den.

Här är ett album med en massa jättestora bilder på hur den ser ut. Laddaren består av tre kort, det stora effektkortet, det lilla reglerkortet med LED:ar på sig, och det stora kortet på locket. Jag har inte lyckats bli klok på vad kortet på locket gör, förutom att det styr värme och kyla av batteriet. De tre DIN-monterade reläerna har jag testat och putsat upp, de fungerar som de ska. Det finns några relän till på effektkortet som eventuellt kan vara i dåligt skick, men det känns långsökt då de inte påverkas av att man knackar och slår på dem, fast laddaren funkade för inte länge sedan.

Tjo och tack till den som läst,
FF

Uppdatering:

Felet var dålig kontakt mellan de stora bultarna som kopplar till induktorerna/transformatorn, och kretskortet. De såg helt perfekta ut från utsidan, men då jag tog bort dem så var det ett tunt lager oxid mellan brickorna och kretskortet. Jag putsade kretskortet med isopropanol och bytte ut dem till rostfria delar, och sedan började den fungera pålitligt. Lödfel och kondensatorer är dock ändå fel som måste åtgärdas på dessa för att de ska fungera i längden.

Uppdatering 2:

Lagade en till laddare med samma symptom från början (intermittent och opålitlig start) genom att byta 15 V-trafon, löda om alla flatstift, effektresistorer och andra uppenbart trasiga lödningar, och byta bultar + putsa kretskortet under dem. Ena benet på primärlindningen på 15 V-trafon var trasig på den med, så det verkar vara ett vanligt fel.