disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Watashi
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 december 2019, 10:27:10

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av Watashi »

Jan Almqvist skrev: 25 oktober 2020, 11:24:33
svanted skrev: 25 oktober 2020, 11:14:19 att den skulle vara för 400V tycker jag verkar lite konstigt, men det kanske finns sådana?
"Varmvattenberedaren är försedd med sladd och stickpropp för enkel anslutning till 230 V jordat uttag (ger effekt 1 kW). Kan också anslutas till 400 V 2-fas (ger effekt 3 kW). "

https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/var ... be-eminent
Du kapilär givare var bortom räddning vart det ny styrning och ny lös elpatron beställd.
Hade lång diskussion med nibes högsta tekniska support och några av deras montörer.
Dom var mycket intresserade av min lösning då till deras kännedom den ej var möjlig. Dom såg möjlighet att enkelt sälja denna lösningen till kunder för att minska kostnaden till en bråkdel av deras standard lösning.
Efter en del bilder och ritningar insåg dom det jag förstod.
Och var helt med på tåget.

Kort sagt du har helt rätt i det du skriver.
Det är typ ett stort motstånd där antingen nolla på ena sidan och fas på andra eller fas på båda för mer effekt.
Styrningen är ju bara on off med kapilärgivare(termostat) och en övertemp skydd i serie för extra säkerhet.
Watashi
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 december 2019, 10:27:10

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av Watashi »

svanted skrev: 25 oktober 2020, 11:22:35 är det så?
jag har 3 faser in i huset men inget i huset drivs med 400V.
Spis, vvb bör gå på 400v.
Måste inte men det blir rätt grova säk till spis annars (20A)
Och det är lite svårt att hitta spis som fungerar på den strömbegränsningen.
En en fas spis eller häll ligger ofta på 20-35A.
Watashi
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 december 2019, 10:27:10

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av Watashi »

säter skrev: 25 oktober 2020, 09:52:45 Vad då "gör ngt åt"?
Det fungerar väl som det ska?
Tills huvud säk går och man är borta.
Så får en fas dra lasten av 2. Det kommer ju gå så länge det går sen faller fas nr 2 och då är det bara 1 kvar.
Då är det bara hoppas på att kyl å frys ligger på den som ej gått.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7051
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av Teknikern »

Watashi, jag håller fullständigt med dig, allt som är högeffektsutrustning bör man sträva efter att köra på högre spänning liksom direktstartade utrustningar med hög startström där det är möjligt. Dessutom är ju lastbalansering något man ska sträva efter och speciellt viktigt är det när man, som jag, bor på landet med tillgång till reservkraft och möjlighet till att kunna köra ö-drift.

Som fd. lantbruksreparatör har jag sett det mesta, jag lovar, och jag är inte speciellt imponerad över behöriga elektrikers kunskap eller läskunnighet eller vad sägs om 400 volt växelström inkopplad i plinten där det stod 24 volt likström med stora bokstäver. Den datafodervagnen mådde inget bra efter elektrikerns klant och dessutom försökte han skylla ifrån sig, inte helt ovanligt tyvärr. Jag har många liknande exempel.
Watashi
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 december 2019, 10:27:10

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av Watashi »

Teknikern, jo direkt startande utrustning med hög startström har sina för och nackdelar. I ditt förra yrke där det bara måste fungera och vara snabbt/lätt reparerat där hör mjukstartare och frekvensare inte hemma.

Har klarat mig från att göra 24vdc tabben själv, bortsett då installations chef mycket argt beordrade mig att lägga 2 faser på 24vdc plintar.
Påtalade innan att något var konstigt med plintarna än tidigare.(kryptiskt märkta, stod inget om 24vdc)

Hans filosofi att "lärlingar ska bara lyssna, inte prata" kostade företag ½ miljon och garanterat hans bonus.

Har sett andra göra den tabben några gånger, lite tragiskt när exemplar ritningar finns och felet ej kan skyllas på ngt.

Reservkraft säger du och lantbruksreparatör då har du sten koll på detta. Som jag ser det är att dels är dumt och bakmata skenor och dels är det en säkerhetsrisk.
Då är all polig frånsslag ett måste man planerar ett arbeta där en eller flera huvudsäkringar ska brytas samt att både gänga och botten av pk blir spänningsförande.
Då borde man montera typ ngt liknande https://www.conrad.se/p/spaenningsoever ... tty-507140

Eller?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av danei »

Watashi skrev: 25 oktober 2020, 16:23:31
2 faser inte 400v???
Hur tänker du nu?
Om vi tittar på effektiv värdet så är det ju 400v.
Om du tittar på verkligt värde kanske diffrentialen blir lite annorlunda mot effektiv värdet, minns inte riktigt och orkar inte ta fram grafräknaren. Någon med koll får gärna upplysa mig.
Men ingen har 400v mellan 1 fas och nolla inkommande i ett vanligt hus.

Dom senaste 32 åren har vi inte haft 220v..
Vet att det går att välja 1.5 kw eller 3kw vill jag minnas(osäker exakta siffrorpå kw)
mellan A: 230 och B 400v.
Kopplad enligt nibes inkopplings schema.
Självklart kan det bakmatas på samma sätt om du tappar en fas innan närmaste elc när det är Y kopplat.
Vvb är ej fel kopplad.
Ursäkta om jag låter oförskämd eller respektlös nu, men vet du ens hur en elpatron fungerar?

Om du läser mina inlägg borde du inse att jag inte är inkompetent när det gäller EL.
Att gissa vad jag har jobbat med borde inte vara raketforskning.

Inget elakt menat men ibland blir man trött på folk som tror sig kunna saker och ting på internet. Men du är varmt välkommen att rätta mig eller upplysa mig där du känner att jag har fel. Om du har den kunskapen.
Ska man vara petig är inte en 400V last en tvåfaslast utan en enfaslast. Men i princip alla kallar det tvåfas efter som två faser är inblandade. Lasten märker inte om det är en eller två faser som matar
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7051
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av Teknikern »

Watashi skrev: 25 oktober 2020, 20:40:57
Reservkraft säger du och lantbruksreparatör då har du sten koll på detta. Som jag ser det är att dels är dumt och bakmata skenor och dels är det en säkerhetsrisk.
Då är all polig frånsslag ett måste man planerar ett arbeta där en eller flera huvudsäkringar ska brytas samt att både gänga och botten av pk blir spänningsförande.
Då borde man montera typ ngt liknande https://www.conrad.se/p/spaenningsoever ... tty-507140

Eller?
Man får ABSOLUT INTE kunna bakmata nätet, no way, står en reparatör och håller i sin lina och skarvar och transformatorn är en 10kV -400V och man kopplar in ett elverk får reparatören 10 kV rätt in i kroppen och blir grillad. Det enda som gäller är allpolig reservkraftbrytare eller kontaktor. Handmanövrerad SKA ha 3 lägen, nätdrift, 0-läge och reservdrift. Dessutom ska anläggning avsedd för reservkraftdrift ha eget jordtag med max 100 ohms motstånd mot jord och eget jordtag är ett krav.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7051
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av Teknikern »

En sak som inte är så tokig är att i verkstan, garaget, sågen, logen eller på andra ställen där det inte behöver finnas el när ingen är där är att installera en kontaktor som gör byggnaden spänningslös när lyset släcks och man lämnar den. Det är en militärspecifikation, finns i alla av fm-s byggnader samt i mina byggnader. I verkstan finns endast ett ständigt spänningssatt vägguttag för ev. laddare, resten ligger under en huvudkontaktor som matar undercentralen i verkstan. Det går att tända ett enkelt lysrör i en armatur mitt i taket om man ska hämta någonting, trycker man på den återfjädrande andra knappen i strömbrytaren finns full kraft och full belysning, släcker man så blir det spänningslöst och ingen spänning = betydligt minskad brandrisk.
Watashi
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 december 2019, 10:27:10

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av Watashi »

danei skrev: 25 oktober 2020, 21:33:51
Watashi skrev: 25 oktober 2020, 16:23:31
2 faser inte 400v???
Hur tänker du nu?
Om vi tittar på effektiv värdet så är det ju 400v.
Om du tittar på verkligt värde kanske diffrentialen blir lite annorlunda mot effektiv värdet, minns inte riktigt och orkar inte ta fram grafräknaren. Någon med koll får gärna upplysa mig.
Men ingen har 400v mellan 1 fas och nolla inkommande i ett vanligt hus.

Dom senaste 32 åren har vi inte haft 220v..
Vet att det går att välja 1.5 kw eller 3kw vill jag minnas(osäker exakta siffrorpå kw)
mellan A: 230 och B 400v.
Kopplad enligt nibes inkopplings schema.
Självklart kan det bakmatas på samma sätt om du tappar en fas innan närmaste elc när det är Y kopplat.
Vvb är ej fel kopplad.
Ursäkta om jag låter oförskämd eller respektlös nu, men vet du ens hur en elpatron fungerar?

Om du läser mina inlägg borde du inse att jag inte är inkompetent när det gäller EL.
Att gissa vad jag har jobbat med borde inte vara raketforskning.

Inget elakt menat men ibland blir man trött på folk som tror sig kunna saker och ting på internet. Men du är varmt välkommen att rätta mig eller upplysa mig där du känner att jag har fel. Om du har den kunskapen.
Ska man vara petig är inte en 400V last en tvåfaslast utan en enfaslast. Men i princip alla kallar det tvåfas efter som två faser är inblandade. Lasten märker inte om det är en eller två faser som matar

Förklara mer utförlig är du snäll.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26406
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av danei »

Flerfassystem innebär att du har flera faser (i allmänhet3) med en tidsförskjutning mellan faserna. I delar av Norge har man två faser i vanliga 230V uttag. Det innebär inte att telefonladdaren är en tvåfas last. Den har enbart två poler med en sinusspänning mellan dessa. Samma sak gäller för en 400V varmvattenberedare i Sverige. Men i vardagligt tal kallas de i allmänhet tvåfas.

Ska man ha riktig 2fas är det 90grader mellan faserna, men det existerar inte i praktiken.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av arvidb »

Ett annat slags "äkta" tvåfas är väl om man har en apparat som använder nolla plus två faser, t.ex. för att koppla in två olika värmeelement, värmeelement + motor eller liknande?

Men som sagt, kopplar man in en apparat enbart mellan två faser så blir det ju enfas 400 V.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av prototypen »

Din VVB är enfas, den går koppla mellan nolla och en av faserna och får en effekt av 1 kW (inte 1,5)
Kopplas den mellan två faser är den fortfarande enfasig men 400 volt. 400 volt är 1,73 ggr mer än 230 men strömmen ökar lika mycket då patronen är rent resistiv så blir effekten 3 kW.

Nej jag är inte elektriker, Protte
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av säter »

Teknikern skrev: 25 oktober 2020, 21:58:58 Man får ABSOLUT INTE kunna bakmata nätet
Det var nog inte den typen av bakmatning som avsågs här, utan det som sker när en huvudsäkring har gått och man samtidigt har 3-fas förbrukare påslagna.

Jag har råkat ut för det där många gånger, men jag har aldrig fått för hög spänning på den felande fasen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av mrfrenzy »

Vid trasig huvudsäkring och bakmatning genom trefaslast får man för låg spänning.

Vid trasig eller glappande nollanslutning kan man få för hög spänning på en eller två faser.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: disco ljus i huset troligen pga spänningsfall

Inlägg av Hobbyisten »

Watashi skrev: 25 oktober 2020, 01:07:40
L1 säk urdragen. ju hårdare jag belastar L1 och L2 desto mer disco blir det på bel som går på L1 och L2.
L3 opåverkad.
Jag har nån gång fått förklarat mig att flerfas fungerar som ett "gungbräde" om man belastar en av faserna. Detsamma torde gälla om säkringen för en fas går/är urdragen.
Skriv svar