Defekt 13 kanal mixerbord Kobble DSP13.4

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Defekt 13 kanal mixerbord Kobble DSP13.4

Inlägg av agfamatic »

Jag köpte ett billigt begagnat mixerbord från Holland på Ebay, enligt säljaren fungerade inte kanal 8 men att det i övrigt skulle fungera dock såldes mixerbordet som skrot utan garantier.

När jag testade mixern visade sig alla kanaler fungera när jag kopplade in en billig XLR kondensatormikrofon dock verkade ljudet dista och lät inte så bra vilket jag då skyllde på den billiga kinesiska mikrofonen jag testade med.

Därefter kom mixerbordet att stå oanvänt en tid hos en kompis som är musiker tills hon en dag testade att koppla in en dyr dynamisk mikrofon till mixerbordet (med fantommatningen avslagen) och fick ingen utsignal. i samband med efterföljande yttre felsökning upptäckte jag att jag inte längre fick någon utsignal från min kondensatormikrofon eller ens när jag anslöt en linjesignalskälla (dvs. en mobil med spotify med volymen på max) således verkar något vara fel.

då jag inte har schema för mixerbordet tänkte jag börja med att kolla på nätaggregatet och försöka begripa hur det är kopplat och vilka spänningar det ska ge,
gissningsvis en högre spänning på omkring 48v för fantommatning för kondensatormikrofoner samt några lägre spänningar för förstärkarna.

mina farhågor att mixerbordet skulle vara fyllt av gammal intorkad holländsk öl och haschrester från någon konsertlokal besinnades lyckligtvis inte då allt var rent och fint inuti.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Defekt 13 kanal mixerbord Kobble DSP13.4

Inlägg av Danny »

Om du inte har något ljud från någon kanal och
spänningarna stämmer, så kolla DSP modulen.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Defekt 13 kanal mixerbord Kobble DSP13.4

Inlägg av StureS »

Är den verkligen digital? (DSP?)
Mät alla spänningar från nätdelen. Har du oscilloskop så kolla "ripple". Kondensatorerna är troligen dåliga och behöver bytas.
Det är blygsam info, är den helt död nu eller?
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Defekt 13 kanal mixerbord Kobble DSP13.4

Inlägg av agfamatic »

Digital är den förmodligen inte förutom effektmodulen (som jag inte har fått att fungera ens när kanalerna fungerade) då både ingångar och utgångar är analoga hur själva kretsen fungerar vet jag inte exakt men det ser ut som det sitter en massa operationsförstärkare i nära anslutning till XLR ingångarna och det lär ju sedan vara någon form av signalbearbetning i form av tonkontroller, stereomixning mm.

gällande funktion får jag bara ut brus och en mycket tyst ljudsignal från mixerbordet när jag kör musik via 6.3mm teleanslutningen, från XLR anslutningarna får jag inget ljud alls när jag ansluter en kondensatormikrofon (med fantommatningen påslagen då alla mina XLR anslutna kondensatormikrofoner kräver det)
jag befarar dessvärre även att någon föregående ägare varit inne i mixerbordet då fantommatningsknappen är kopplat till fel kontaktpar så att matningen är på när knappen är på off och av när den står på on, antingen det eller så är mitt mixerbord ett måndagsexemplar
Skriv svar