Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Strobi
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 oktober 2020, 07:50:19

Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av Strobi »

Jordfelsbrytaren i min lägenhet besiktigades för ett tag sedan, och elektrikern som gjorde kontrollen fick koppla ur antennsladden på min TV när testet gjordes, jag förstod inte riktigt varför. Innan han gick blev jag tillsagd att skaffa en galvanisk avskiljare för antennsladdarna.

Varför skulle man behöva det på en TV? Är det risk att det blir så höga jordströmmar att den löser ut, eller är det förenat med någon annan fara?
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av peak@svelfo »

Har du en riktigt gammal "tjock-tv"? Äldre TV-apparater drog så mycket ström att en transformator skulle bli orimligt tung och dyr. Därför jordade man ena inkommande kabeln från väggkontakten i chassit. För att det inte ska bli kortslutning mot antennkontaktens jord (skärm) så sitter det en kondensator mellan antennjord och chassijord. Beroende på hur kontakten är vänd i vägguttaget har du antingen 0 eller 220V i chassit.

Jag förstår elektrikerns påpekande om du nu råkar ha en gammal TV. Är det läckström eller fel i kondensatorn som skiljer antennjord från chassijord har du 50% chans att det inte märks.

Har du en gammal TV? Byt!
Strobi
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 oktober 2020, 07:50:19

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av Strobi »

Min TV är bara två år gammal, så det borde inte vara något sådant som är problemet... Det har inte något att göra med att man på det sättet får in en jordad produkt i ett rum utan jordade uttag?
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av peak@svelfo »

Menar du att din två år gamla TV har jordad stickpropp? Är den till för en Jacuzzi?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av TomasL »

Är TVn jordad, så kan man nog behöva en skiljetrafo på antennnledningen
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av arvidb »

Min TV är kopplad till förstärkaren för bra ljud. Till förstärkaren är även datorn kopplad. Datorn sitter i jordat uttag. Om antennkabeln kopplas in i uttaget i lägenheten börjar det brumma rejält i högtalarna! Det löstes med en hemmagjord galvanisk avskiljare: en pytteliten toroid från någon slaktad datornätdel (ryms i antennkabelns vinklade kontaktdon, denna typ) med några varv tråd lindad runt sig för respektive lindning.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av peak@svelfo »

Det ska inte fungera så! Något annat är fel!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av danei »

Det kan behövas, men ska inte påverka jordfelsbrytaren.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av TomasL »

Väldigt vanligt att det blir så.
Strobi
Inlägg: 23
Blev medlem: 3 oktober 2020, 07:50:19

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av Strobi »

Nej, TVn är inte jordad, och uttagen är inte jordade.

En elektriker jag känner berättade för mig att man skulle undvika att blanda jordade och ojordade uttag i ett rum. Anledningen var att om en ojordad apparat får kortslutning till chassi, så löser säkringen inte ut. Om någon däremot råkar hålla i en apparat med jordat chassi(som sitter i ett jordat uttag) och samtidigt röra vid den ojordade apparaten, så får denne ström i sig.

Finns det samma risk med en TV om den är kopplad till jord via antennuttaget?
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av peak@svelfo »

"om en ojordad apparat får kortslutning till chassi, så löser säkringen inte ut"
Nej, jordfelsbrytaren löser kanske inte ut men försök att köra en dammsugare med kortsluten motor.
Det finns en övertro på jordfelsbrytare och en okunskap om vanliga säkringar. Blanda inte ihop jordfelsbrytare med säkringar.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Strobi skrev: 21 oktober 2020, 16:54:53Min TV är bara två år gammal, så det borde inte vara något sådant som är problemet... Det har inte något att göra med att man på det sättet får in en jordad produkt i ett rum utan jordade uttag?
Du får nog fråga den som gjorde kontrollen. Man kan tänka sig att han/hon mätte upp en misstänkt låg felström som fick JFBn att lösa, detta pga läckströmmar via TVn ut på centralantennsystemet.

Och det är helt rätt, centralantennen får under inga omständigheter föra in en jordpotential o ditt rum som har ojordade uttag. Det är ingenting som du ska lösa, utan det ska lösas central (kanske i TV-uttaget). Påtala i så fall detta för innehavaren/föreningen.
BJ
Inlägg: 8224
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av BJ »

När jag hade ett digitalt TV-kort i datorn
så var ett av förslagen att skaffa en jord-avskiljare
till antennsladden. Sen blev den kvar, och gjorde
så att digitala kanaler inte fungerade på TV:n.
När jag tog bort avskiljaren så började alla
kanalerna fungera.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av arvidb »

peak@svelfo skrev: 21 oktober 2020, 17:40:27 "om en ojordad apparat får kortslutning till chassi, så löser säkringen inte ut"
Nej, jordfelsbrytaren löser kanske inte ut men försök att köra en dammsugare med kortsluten motor.
Det finns en övertro på jordfelsbrytare och en okunskap om vanliga säkringar. Blanda inte ihop jordfelsbrytare med säkringar.
Nu pratade ju Strobi om just säkringen, inte JFB, i sitt exempel. Den enda som har blandat ihop det med JFB är väl du? :)

Strobis exempel/resonemang är helt korrekt.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Jordfelsbrytare och TV-antenn?

Inlägg av peak@svelfo »

Nej, Strobi nämnde "säkringen", vilken? JFB eller en konventionell?
På vilket sätt är det korrekt?
Skriv svar