Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elrinth
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 oktober 2020, 22:27:06

Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av Elrinth »

Hej!

Jag försökte leda mot ett chip i ett gammalt tvspel (3 pinnar uppe och 6 på sidan) och kabeln jag använde var en sån 10 tunna kablar i en rad (skalade bort en)
men dom var bannemej inte tillräckligt tunna, vart för tjocka att löda direkt mot chippen så fick skala isär dem och köra en upptill mot chipbenet och en nedtill varannan vilket gjorde hela processen mycke mycke svårare än vad den borde varit.

Min fråga är alltså, vart köper man väldigt tunna trådar/kablar att löda med? Helst i en sån 10 i rad-variant åsså far man dela dem själv om man vill.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej och välkommen till forumet.
Eftersom du troligt bara behöver en kort snutt tipsar jag dig om att slakta och återvinna ur trasiga grejor i elektronikskroten.
Det finns alltid bra grejor att ta tillvara på i gamla prylar som man bara kan slakta utan ansvar för att de skall fungera igen ;-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lasp kom med samma tips och var snabbare på RETURN-tangenten men jag skickar ändå.
Om du ska ha små mängder kan du ju fråga härinne.
Du menar säkert flatkabel och jag har en snutt jag plockar från till småjobb. Min snutt kommer från en flatkabel som har suttit till floppydisken i en PC och trådarna är himla små.
Elrinth
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 oktober 2020, 22:27:06

Re: Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av Elrinth »

Tack för tipsen. Ska se om min storebrorsa kan få tag i någe sån kabel.
När man köper modkit som t.ex. gba consolizer så får man med den tunnleken jag är ute efter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av Glenn »

Du vill ha virtråd..

Den är extremt lättlöden och har en isolering som tål värme, finns inget bättre nrä man gör sånt som du vill göra..

Alfakrull här på EF sålde billigt i 10m-rullar förr iaf..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av Glenn »

Denna tråden då..

viewtopic.php?f=11&t=24524

Vet inte om han har kvar, men troligen..
Användarvisningsbild
Ostboll
Inlägg: 368
Blev medlem: 15 oktober 2006, 14:59:50
Ort: Österlen
Kontakt:

Re: Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av Ostboll »

Finns det virtråd att köpa idag? Jag vet jag använde det mycket på 80-90'talet. tunna fina kablar med teflonhölje.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av nifelheim »

Elfa har ju förstört sin hemsida så du måste söka på "virning" inte virtråd för att hitta den :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av MadModder »

Jag har en rulle med gul kabel jag köpte på Elfa för länge sen som jag använde exempelvis här
20FF6624-EB69-4B49-9FE4-098C00208E92.jpeg
men jag har helt glömt vad den heter.
Väldigt seg och värmetålig isolering. Måste typ ha skalpell för att skala. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av Synesthesia »

Jag har ibland använt lackerad koppartråd (typ det man använder i spolar och transformatorer) för att ansluta komponentben.
Pebert
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 september 2020, 19:19:48

Re: Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av Pebert »

förutom det som Synesthesia skriver så brukar jag ta ledarna från t.ex. USB kablar.

eller från slaktade laptops, finns alltid massa små fina trådar där i olika färger, vilket underlättar både inkoppling och felsökningen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av Glenn »

MadModder skrev: 17 oktober 2020, 18:08:20 men jag har helt glömt vad den heter.
Väldigt seg och värmetålig isolering. Måste typ ha skalpell för att skala. :D
Är det den som kommer i vita små plåtrullar med röd eller blå text och "made in USA" ?, sån använde vi på ett tidigare jobb när det skulle lödas liknande grejer, men jag tycker nog virtråden är ännu bättre.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Undrar vad TS tycker om tipsen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vart köper man tunn tråd/kabel typ 0.7mm 0.5mm eller 0.25mm man kan löda med?

Inlägg av MadModder »

Glenn: Det har jag inget minne av.
Däremot har jag en annan lite grövre på just en sådan rulle. Jag skulle ha tunn, mjuk och smidig kopplingstråd till strömställare och lysdioder och köpte en rulle med vit. Men den var ganska stel och inte särskilt medgörlig. Så det där med att det står mjuk smidig och böjlig mm ska man ta med en nypa salt.

Det slutade med att jag skalade upp och återvann från gammal 12-polig kabel jag hade, från en hel drös adapterkablar jag hittade i en skrotbinge en gång. Har aldrig hittat någon så smidig senare. Det är runt 10 koppartrådar i, ytterdiameter ca 0,8mm, och väldigt mjuk. Det går knappt att hålla 10cm av den rakt upp utan att den faller åt sidan.

Här är rullar ur mitt förråd med mjuk kopplingstråd.
TPF-rullarna har jag fått av en väns mans föräldrar, så vet inte var man kan köpa dem.
Resten är från ELFA-reor så de finns ju inte i sortimentet längre vad jag vet.
Två lådor med sådant, i lite obskyra färger som rosa, lila, brun och så. :D
IMG_7459x.jpg

IMG_7460x.jpg

IMG_7461x.jpg

IMG_7462x.jpg

IMG_7463x.jpg


Men för att dra småsignalledare på kretskort, där inget ska röra sig, så är det nog bäst med lackad koppartråd, och sen fixera med smältlim. :)

Men alla de här är ju tjockare än de du angivit om det är ytterdiameter du tänker på.
Ska du har flertrådig kopplingstråd är det svårt att komma under ∅0,6mm som 300-72-780 på https://www.elfa.se/
Plastisolerad enkeltrådig finns ned till runt ∅0,3mm, (t.ex 300-93-623 på Elfa, utförsäljning utgående produkt) men då är det billigare att använda lackad koppartråd.
Notera att kopplingstråd anges i kvadratmillimeter, så dina 0,7mm blir 0,4mm², 0,5mm blir 0,2mm², och 0,25mm blir 0,05mm². Med en solid koppartråd då.
Exempel: 155-17-537 på Elfa.
∅0,5mm, 0,02mm², 104,50 kr.
schaltdraht-90grad-c-8[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar