Hur använder man en BJT-transistor för att switcha på hög frekvens?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Crochum
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 oktober 2020, 19:01:16

Hur använder man en BJT-transistor för att switcha på hög frekvens?

Inlägg av Crochum »

Hej, jag undrar om i vilken av en BJT-transistors tre lägen (saturation, Cut-off och active) som man ska använda om man vill switcha på hög frekvens (100-200 kHz) med fyrkantsvågor.

Målet är att använda BJT-transistorer av NPN för att sätta av och på två MOSFET-transistorer av enhancment type som i sin tur ska användas för att driva en synkroniserad buck-konverterare.

Om någon också kan de svenska termerna för de engelska ord som jag har skrivit så kan ni gärna dela med er av dem så jag lär mig dem. ^^
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Hur använder man en BJT-transistor för att switcha på hög frekvens?

Inlägg av YD1150 »

Är det överskott av laddningsbärare i bas-regionen så blir det långsamma omslag då dessa måste "tömmas" från basen. Så transistorn ska inte vara mättad. Sök på "Baker Clamp" så hittar du lite mer info.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur använder man en BJT-transistor för att switcha på hög frekvens?

Inlägg av prototypen »

Varför inte använda en gate drivkrets i stället för meka ihop något eget med BJT.

Protte
Crochum
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 oktober 2020, 19:01:16

Re: Hur använder man en BJT-transistor för att switcha på hög frekvens?

Inlägg av Crochum »

Tack för rådet med Baker Clamp. Jag får kolla upp det. Angående att inte ta någon färdigbyggd gate drivkrets så är det mer för att jag känner för att försöka åtminstone utan en först. Mer för att jag har under en lång tid varit så fascinerad av just hur effektiva switchade DC-DC aggregat är. Jag funderar på hur effektiv jag kan få ihop den kontra hur effektiv den blir med färdig drivkrets som komponent.
Skriv svar