Löda kabeländar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mav
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 mars 2016, 12:32:26

Löda kabeländar?

Inlägg av mav »

Hej, jag har tillverkat några kretskort och använder mig av standard kopplingsplintar. Finns det någon norm eller hur brukar ni andra göra med att fästa kabel ändarna på
kopplingsplintarna. Skall man bara tvina lite och skruva dit kabeländarna eller ska man löda på lite tenn på kabeländarna innan man skruvar fast. Vilket är att rekommendera. Vi pratar om max spänning +/-50 VDC och kabelarea max 0.5- 1.5 mm2.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1319
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av Fortran »

Vill du göra rätt så är det ändhylsor som gäller.
En vettig tång kostar dock en hel del.

Kanske inte riktigt försvarbart om det bara handlar om ett fåtal kopplingar för hobbybruk.
Tvinna eller löda är att välja mellan risk för kortslutning eller risk för kabelbrott typ. :)
mav
Inlägg: 53
Blev medlem: 17 mars 2016, 12:32:26

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av mav »

Okej, får fundera lite. På 60-70 talet så virade man alla kablar runt stift på kretskorten och det har ju funkat sen dess :) . Kanske ska lägga på lite tenn på kabeländarna för då borde det finnas mindre risk för avmattning.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av Klas-Kenny »

Brukar så vitt jag vet inte rekommenderas att förtenna en kabel som ska skruvas i plint.

Anledningen är att tenn tenderar att kallflyta, vilket kan ge glappkontakt med tiden.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av GastonDeVille »

Annars kan man bara ta en liten dutt med tenn längst ut så att trådarna inte tvinnar upp sig men lämna 90% naken koppar att skruva mot men annars inte.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av SeniorLemuren »

Intressant förslag. Hur förhindrar man att tennet stannar i änden och inte sugs upp över en större längd. Kallödning? Vad är själva vinsten med en "dutt" jämfört med att tvinna trådarna ordentligt? Plintar brukar sällan vara speciellt djupa så dutten måste ju vara superkort Många plintar har dessutom ett litet bleck under skruven. Detta bleck landar ju då även på dutten och förhindrar fullt presstryck på den eventuellt oförtenta delen av kabeln.

Nej, glöm det där med förtenning av kabeländar. Det är och kommer alltid att vara fel metod. Köp i stället ändhylsor om du vill ha en korrekt anslutning. Fördelen med ändhylsor med krage är att kabelbrott just vid isoleringsslutet förhindras om man använder kabelhylsor av rätt format. De gör ännu bättre nytta när det gäller enkardelkablar för att förhindra kabelbrott. Vill man göra det riktigt bra så finns det pressverktyg för att pressa fast ändhylsan före montering.
ändhylsor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1319
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av Fortran »

Och vill man ha ett bra pressverktyg så är denna min personliga favorit.

975514.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av breflabb »

@:S.Lemuren: Nej, glöm det där med förtenning av kabeländar. Det är och kommer alltid att vara fel metod

Kan bara hålla med. Det är :tumner:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av prototypen »

ALDRIG förtenna flerkardelig ledare i skruvplintar, med tiden kommer kontakttrycket att vara noll.
Jag har en stor leverantör i Tyskland som haft pippi på att löda ihop många ledare och sedan in i skruvklämmor. Några år senare kan man med lilla skruvmejseln vrida åt skruven 1-2 varv.
Är det hissklämmor eller åtminstone en plåtflik som skydd mot skruvänden så är trådhylsor överkurs.
Får man inte in alla kardelar i en skruvplint så kanske man inte får in i en trådhylsa heller för att undvika kortslutning.

Personligen använder jag där det går fjäderkraftsplintar, där är det tillåtet med lödda ändar men undvik trådhylsor, de måste vara mycket bra pressade (och till vilken nytta).

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av TomasL »

Fördelen med hylsor är att man inte kan köra in tråden för långt i plinten.
Händer konstiga saker med tiden.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av prototypen »

Jag brukar ha motsatt problem, skalar för mycket så det blir för mycket synlig koppar.

Protte
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av Klickmans »

Fick nästan mardrömmar av denna tråd.

Har nämligen klampat ihop några knutpunkter i Permon med just lödda kablar, sen plintskruvade.
Detta för att inte lödstumparna ska få oavsiktlig kontakt och skapa kortslutning där under sadeln.
Utifrån vad jag nu läst i denna tråd måste jag ta bort skruvplintarna och ersätta med något annat.

Inte alla lödningarna, men några har jag skruvplintat.

Några andra har jag lött ihop, och sen skyddat med krympslang, sen vikt, och dragit buntband runt.

Så Tack, i denna tråd lärde jag mig att fel är fel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av TomasL »

Jag använder Legrand Starfix
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av säter »

Kör ni aldrig med oisolerade ändhylsor?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Löda kabeländar?

Inlägg av prototypen »

Jodå det händer om det är trångt och isolerkragen sticker ut för mycket.

Protte
Skriv svar