Kretskort till skördaraggregat, vad gör det för något?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Kretskort till skördaraggregat, vad gör det för något?

Inlägg av verkstaden »

Kompisen har köpt ett stegmataraggregat till sin skotare, finns ingen möjlighet att fråga tidigare ägare om han använt det i detta skicket.
Det är en mångledad kabel med en rejäl multikontakt i vardera änden mellan stickan och hytten, stegmataren med ventilpaket i ena änden och dator med strömmatning i andra änden. Systemet har suttit på en jordbrukstraktor tidigare så det är 12V, tror det sitter 9 solenoider och spänningen är ibland nere på ca 9V så tillslag och hastighet är minst sagt tveksamma. I många av momenten används 3 eller 4 solenoider samtidigt.
Matningen kommer in till multikontakten inne i hytten men går till ett kretskort som sitter smältlimmat i botten, på senare versioner är tydligen det utbytt mot två vanliga flatstiftssäkringar. Dom två anslutningarna längst ned till höger som är ritat en säkring satt det tydligen en sönderärgad automatsäkring men den blev slängd och ersatt med en flatstiftsäkring 7.5A innan jag kom in i bilden.
Vad gör det här kortet egentligen? Om jag förstått det hela rätt så går all ström genom den lilla kabeln tvärs över kortet?
Bifogar ett hemritat schema över hur jag tror att det är kopplat...
Schema.pdf
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kretskort till skördaraggregat, vad gör det för något?

Inlägg av breflabb »

BYT70 är iallafall en kraftdiod . Men vad är ka23, bvss10?
Jag får inte någon träff. Om det är någon komponent med lågt motstånd då skall led dioderna inte lysa.
Först när det blir avbrott skall dioderna lysa. Någon slags indikator att något är fel.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Kretskort till skördaraggregat, vad gör det för något?

Inlägg av verkstaden »

Det är jag som inte kan skriva läsligt... :oops:
Tror det står BUSS 10A (Bussman?), 10A lödd säkring.
Gissningen kommer från den här pdf:en
MCR.pdf
KA23F R040 är väldigt lik den här?
mfr-777680.pdf
Är det också någon form av säkring?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kretskort till skördaraggregat, vad gör det för något?

Inlägg av breflabb »

Då tycker jag att min resonemang håller. Led dioden längst ner är förmodligen grön, och skall indikerar
inspänning. Dom andra två är röda, och dom skall inte lysa om säkringarna är hela. När någon säkringarna går
då skall röd diod lysa. Men om spänningsfallet efter BYT dioden(plus ut) är för hög då drar det nog
för mycket ström någonstans. Det man kan tänka sig att BYT dioden kan vara dålig vid hög ström uttag
eller någon av säkringarna har ändrat resistans
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Kretskort till skördaraggregat, vad gör det för något?

Inlägg av verkstaden »

Det jag tycker känns underligt är att all ström ska gå genom den klena blå/svarta kabeln? Lysdioderna finns ingen chans att se eftersom kortet sitter inuti hartingkontakten under plattan med stiften. Dioden som sitter mellan utgångarna, är det för att få bort någon backström?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kretskort till skördaraggregat, vad gör det för något?

Inlägg av breflabb »

Vist kan det stämma med dioden du nämnde.
Klen tråd ?. Men du kan väl prova med en grövre, vist kan det bli spänningsfall med klen kabel
och hög ström. Sen skall kabeln vara så kort som möjligt.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Kretskort till skördaraggregat, vad gör det för något?

Inlägg av verkstaden »

Kompisen har pratat med tillverkaren och ersatt kortet med 2 flatstiftssäkringar, nu slår solenoiderna till ordentligt.
Nu är det kvar någon funktion som inte går och lite med att få LS-systemet att samarbeta :D
Skriv svar