ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av anders_bzn »

Du behöver nod en systemskiva. Testa att skriva "bye" för att komma till ABC/UFD-dos (vilket du nu har i din dator). Du kan ju testa om någon skiva har färdig start genom att skriva RUN START

De där gula elektrolyterna är bara att byta, de blir dåliga med ålder. Jag har bytt i flera själv. Samma nätagg sitter i datorn, så kolla det med.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av peak@svelfo »

Om du inte har någon diskett i diskettstationen, vad hoppas du åstadkomma med "Run LIB"?
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av MBY »

Ja, jag är lite konfunderad om det där med ABC/UFD-dos, CP/M, systemskivor o.dyl. När jag testat med BYE så resettas datorn och återgår till BASIC då den misslyckas med att hitta en systemdisk. Funderade på om det fanns något i ROM man kunde köra oberoende av disk. Jag har EN diskett med mjukvara på, ett skrivprogram "ORD 800" och själva programmet har ju en fillist-funktion som jag nyttjat. Och fotat av skärmen så jag får bläddra på mobilen efter filer... :/ Tyvärr finns ingen LIB.BAC eller andra systemfiler och alla filer jag försöker köra på ORD 800-disken startar på ett eller annat sätt olika delar av ORD-programmet.

På andra disketter med skräp på (ibland bokstavligt talat, korrupta diskar med tiotals filer med samma namn, typ ÉÉÉÉÉÉÉÉ.ÉÉÉ eller annat tråkigt) så hänger ju datorn sig om jag försöker starta med dessa i eller går via BYE-kommandot. Har då försökt i blindo skriva BAS¤ (eller om det är ¤BAS) för att se om det exekverar någon tolk som jag inte ser, men den går inte in i BASIC av det.

Ska någon form av "DOSish-liknande CP/M-derivat av UFD-typ" sitta i PROM? Jag måste säga att jag är dåligt påläst här och jag har sett benämningen "UFD" här och där men inte tänkt på vad det är riktigt. Jag fotade moderkortet när jag var inne i datorn, men dumt nog är bilderna för otydliga för att kunna läsa etiketterna på alla EPROM och datorn är ihopsatt nu. Men jag ska öppna den igen för att just precis mecka med själva datorns nätagg (och även huvudagget i monitorn ska nog få sig en omgång) samt kolla varför realtidsklockan inte verkar funka, trots nytt batteri¹ (datum vid uppstart är alltid "19I5-I5-00 00.00.00"). Är det något speciellt jag ska kolla efter? Alla ROM-platser verkar vara bestyckade iaf.

Det är möjligt att jag byter elyter men jag kanske byter ut nätagget helt mot moderna (förvisso kinaskräp) DCDC-moduler med bättre verkningsgrad. Fast jag sparar ju originalaggen förstås. De är ju föredömligt glesa och lätta att byta kondingar på, och TL497 är ju en robust klassiker.

1) Ett LiFePO4-batteri, man tar vad man haver... :)
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av MBY »

peak@svelfo skrev: 20 oktober 2020, 16:48:08 Om du inte har någon diskett i diskettstationen, vad hoppas du åstadkomma med "Run LIB"?
?
Vad får dig att tro att jag försöker med det utan diskett i? Jag har givetvis testat med alla diskar jag har i jakt på någon som kanske innehåller systemprogram. Jag skrev ju uttryckligen det - jag kan inte utföra kommandot eftersom jag inte har någon systemdiskett. Så om jag sitter med en LIB.BAC-fil på min PC så hjälper det mig föga om jag inte antingen kan föra över den binärt till ABCn, eller få en listning i klartext (dvs .BAS eller .TXT, inte .BAC) och kan knappa in skiten för hand.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av peak@svelfo »

"Jag skrev ju uttryckligen det - jag kan inte utföra kommandot eftersom jag inte har någon systemdiskett"
Var skrev du att du hade en annan diskett? Du blev nu otrevlig. Jag försökte hjälpa till men nu så får du leta själv.
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av MBY »

Inte alls meningen att vara otrevlig, ber om ursäkt isf., men det känns liksom ömsesidigt. Jag tycker jag skriver tydligt om vad jag gör, försöker med och hur jag resonerar. Jag kan ingenstans se att jag skrivit något som kan missförstås som att jag försöker köra "RUN LIB" utan diskett! Tvärt om så förklarar jag ju vad problemet är och varför det inte nödvändigtvis är meningsfullt med ett .BAC-program på PC. Dina svar känns, tja, malplacerade på något vis. Om någon kan *lista* sin "LIB.BAC" (fota av skärmen eller liknande) så jag kan knappa in en egen manuell så vore det ju bra. Jag har förvisso som jag sa hittat några olika varianter, även BAS-filer från olika entusiaster på ABC-klubben. Jag får väl ta och knappa in någon version manuellt (eller bättre, som jag sa, en miniterminal i AVRen som sänder till en ditto kodad variant i ABCn för att bootstrappa en riktig terminal via serieport). :) Sitter och bygger ut C-koden till AVRen med en mekanism för att sända längre texter med CRC-check.

Borde valt en MEGA324 i stället med två UARTs, eller så får jag breadboarda en omvandlare och koppla en av PCns serieportar direkt till ABCns tangentbord. Kanske är enklast. Jag återkommer med eventuella framgångar och funderingar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av anders_bzn »

Du har inte funderat på en Gotek? Jag har kört Gotek med både ABC80 och ABC806, dock aldrig samtidigt som en annan diskettstation. Men det borde fungera.

ABC-DOS och UDF-DOS är något eget, skilt från CP/m. Man kunde köra CP/m på 800 serien utan problem. På ABC80 krävdes det en del trix.

ABC-DOS var det som kom först. Sen kom UFD-DOS (User File Directory). Med UFD-DOS kunde man ha mer än en diskettstation och hårddisk. Det finns en UFD version till ABC 80 också, men jag tror inte det var en officiell Luxor produkt. Om du kikar bakpå eller möjligen under datorn borde det sitta en klisterlapp med bland annat DOS-versionen på (om den nu sitter kvar). DOS-prommet i datorn skiljer om man har UFD/ABC-DOS. Det är en ganska rörig historia speciellt med alla UFD-versioner. Körde datorn LUXNET eller CATNET så krävdes såklart speciella PROM.
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av MBY »

Jaså, det finns floppyemulatorer som passar ABC? Jag tänkte igår kväll att det är nästa projekt. Varför kör du aldrig tillsammans med en annan diskettstation? Är det några risker inblandat? Jag tänkte ju naturligtvis skriva upp namn och modell på själva diskettstationerna när jag hade lådan öppen, men glömde så klart bort det (min har två st halvhöjdsstationer så halva diskburken är tomrum). Kortkantskontakterna var ju rätt lik det man hittar på äldre PC, men jag tyckte pitchen var finare. Bara den ena driven tycks fungera, den andra ger alltid felmeddelanden av allehanda slag oavsett vad jag försöker med den. Accessar den som funkar med "MF1" och den sitter till höger.

Vad bra att du skriver att det är en rörig historia, då slipper jag känna mig dum som tyckte det var rörigt! :) Ska kolla in Gotek, men det får bli nästa månad då för jag har redan bränt alla hobbypengar denna månad på en SD2PET Future, alltså en diskemulator för Commodore PET (av någon anledning har jag aldrig varit intresserad av datorspel så mitt vintagedatorintresse lutar åt mer industriella eller kontorsmaskiner. ABC 806 platsar ju här rätt bra, speciellt då jag har den monokroma skärmen. Skulle gärna vilja ha en gammal minidator, typ PDP, men de växer ju inte på träd).

Vet du på rak arm vilken Gotek det ska vara? Det verkar också rörigt med modeller vigda åt gamla symaskiner och whatnot. Trevligast vore kanske att ha en HDD-emulator i stället kring ett SD-kort.

Jag får be att återkomma när jag ger mig in i datorn och diskettstationen igen, och får dokumentera bättre. Måste ändå se om realtidsklockan kan fixas, för den verkar inte lira trots batteribyte.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av anders_bzn »

Jag har inte kört Gotek tillsammans med en diskstation eftersom det inte blivit av. Jag har inte kommit dit helt enkelt. Det man ska tänka på är att flasha Gotek:en med flashfloppy om den inte redan har det. Sen är ju oled display och encodernratten trevliga att ha. Det finns bara en version av Gotek, oled, högtalare och ratten är tillbehör som man inte behöver. Även om de säljs i många smaker. Min köpte jag till min Amiga, men används till min ABC 80.

En minidator bör man ha. Jag har denna (bland annat): viewtopic.php?f=3&t=68634

Den finn en lösning som gör att man emulerar hårddisk och floppystationen: viewtopic.php?f=3&t=68634 Den fungerar med ABC 800 om man har ett förlängningskort som vänder kontakten så man får samma anslutning som på en ABC 80. Jag har gjort ett sådant, men nu är de slut.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av säter »

MBY skrev: 21 oktober 2020, 10:19:23 Skulle gärna vilja ha en gammal minidator, typ PDP, men de växer ju inte på träd).
Jag har en PDP-11 liggande.
Det kanske är för nytt för dig?
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av MBY »

anders_bzn skrev: 21 oktober 2020, 21:04:35 Jag har inte kört Gotek tillsammans med en diskstation eftersom det inte blivit av. Jag har inte kommit dit helt enkelt. Det man ska tänka på är att flasha Gotek:en med flashfloppy om den inte redan har det. Sen är ju oled display och encodernratten trevliga att ha. Det finns bara en version av Gotek, oled, högtalare och ratten är tillbehör som man inte behöver. Även om de säljs i många smaker. Min köpte jag till min Amiga, men används till min ABC 80.

En minidator bör man ha. Jag har denna (bland annat): viewtopic.php?f=3&t=68634

Den finn en lösning som gör att man emulerar hårddisk och floppystationen: viewtopic.php?f=3&t=68634 Den fungerar med ABC 800 om man har ett förlängningskort som vänder kontakten så man får samma anslutning som på en ABC 80. Jag har gjort ett sådant, men nu är de slut.
Jag tror du råkade posta samma länk två gånger. ;)

Jaha, det var intressant. Trodde det fanns massvis av olika Goteks för myriader av applikationer. Deras hemsida verkar mest fokusera på industrimaskiner och liknande: http://www.gotekemulator.com/

Jag har haft viss framgång med att överföra ett LIB-program via AVRen. Jag försöker nu föra över DOSGEN.ABS för att kunna formatera diskar, för de är i dåligt skick och behöver nog omformateras (ska man kunna ha flera filer med samma namn? Jag har 3-5 filer med samma namn efter ett antal sparningar). Problemet är ju att jag inte har någon systemdisk och inte vet hur jag ska köra dessa ABS-program. Har ännu inte öppnat datorn igen och kollat igenom PROMen. Jag har en ganska omständlig procedur nu där jag tar en fil på PCn, kör genom ett basic-program som gör en c-strukt som jag klistrar in i koden till AVRn, flashar och sedan sänder över till en fulterminal jag skrev på ABC-sidan som skriver filen till disk. Det är hit-and-miss och jag har inte lyckats föra över något annat än BASIC-program i textformat, trots att själva protokollet hanterar binärdata utan problem. Edit: Btw, någon som vet vad ABC-datorerna har för radslut? DOS/Win-slyle, *nix-style eller annat? Jag får en del "Error 20", rad för lång i en hel del blandade sammanhang.

Ja, det vore trevligt med en minidator faktiskt, har alltid velat ha en dator där CPUn inte är ett chip. Men jag bor i en tvåa så jag har nog inte plats och ej heller uppenbar tillgång till trefas ifall det skulle behövas.

säter: Haha, nja, det är nog inte för nytt, men kanske för stort för min tvåa. Fungerar den och vad gör du med den? :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av säter »

Fungerar den och vad gör du med den?
Den sitter i ett gammalt CNC-system.
Jag misstänker att den är i behov av service.
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av MBY »

Ah, spännande! Ja, någon vacker dag införskaffar jag förhoppningsvis någon form av minidator... Ta väl hand om din PDP!
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av MBY »

Sådär, nu lider projektet mot sitt slut. Egentligen borde jag valt en ATTiny i stället för en ATMega med 16kB flash. Det är som att inbjuda till bloat och mission creep... Så nu har jag ett tangentbord som har makron för BASIC och annat godis. Bara en funktion kvar att implementera, definierbara makron som sätts via OUT-kommandon från ABCn. Om jag orkar...

Nåväl, här är keymap. Allting verkar fungera bra, men jag har *inte* implementerat detta "upp/nermod" som nämns i servicemanualen. Vet inte om något program använder det läget och hur. Det verkar å andra sidan hyggligt enkelt att implementera om jag måste.

Jag har försökt uppfylla två principer samtidigt. Dels så nära ABC 77s tangentuppsättning (dvs saker som É på oskiftat, etc) och dels så att det känns naturligt att skriva på ett vanligt tangentbord, för det själv lockar ju till Alt-4 för att få $ (dvs ¤ på ABC) då $-tecken är nog något man skriver bra mycket oftare än man använder ¤-teckenet. Således ger både skift-4 och alt-4 ett ¤ på denna keymap. Eftersom ABC 77 bara har Shift och Ctrl och enda kombon då är Shift-Ctrl så har jag gjort så alla kombinationer av typen Ctrl-Shift, bara Alt/AltGr eller Ctrl-Alt, Shift-Alt osv, alla leder till vad som på ABC 77 skulle vara Shift-Ctrl (idag säger vi nog snarare Ctrl-Shift). Jag har också försökt tillse att hela den printbara delen av ABCs ASCII-tabell kan ges med tangentbordet, något jag tror jag uppnått. Och, pga "för mycket" minne kunde jag ju inte låta bli att införa en del Commodore/Sinclair-liknande kortkommandon för BASIC-ord. Löjligt nog har detta involverat tre rätt olika programmeringsspråk samt ett kalkylark. På kalkylarket har jag definierat tangenterna, sedan har jag gjort ett QuickBasic-program som översätter arket till en C-struct för att användas i AVR-GCC, samt att själva bilden på tangentbordet som jag bifogat har genererats via Lazarus (Free Pascal). På sätt och vis rätt språk för rätt sak.

En sak jag är osäker på, som någon gärna får verifiera för mig, är vad som händer om man trycker på *-tangenten (vid Enter). På moderna tangentbord får jag ju (') som oskiftat och (*) som skiftat, men jag vet inte om det möjligen kan vara tvärt om på ABC 77. Någon som vet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av MBY »

Nu har jag gett mig på RTCn i datorn som ju bara vill ge tiden "19I5-I5-00 00.00.00" (observera: innehåller bokstaven i, inte siffran 1). RTCn heter E050-16PC (enligt ICn) eller E05-16 (enligt schemat) och jag hittar inte ens ett datablad för den. Övrig markering är ett R i en cirkel vilket kanske är tillverkarlogo. Strängen är typ (R)-MEM83-45J. Jag hittar nada på nätet om detta chip, men jag har med 'scopet sett att RTC-kristallen lirar iaf. ABC-806 har *fruktansvärt* många chip i sig och förutom en buttload av 74-logik verkar det finnas snormånga GALs eller PALs och det dräller av EPROM överallt. Jävligt jobbig dator faktiskt på detta vid. Vet inte hur mycket tid jag ska lägga på RTCn, men det vore åtminstone roligt om den fungerade.

Edit: Bifogade en bild på EEPROMen i datorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar