ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag fick en känsla av att tillverkaren är RCA. Och när jag sökte på ”rca E050-16PC” (utan citat-tecken) så fick jag en del träffar, bl.a en länk till franska eBay där kretsen verkar finnas:
https://www.ebay.fr/itm/E050-D-16PC-EM- ... 1820627500
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av mrfrenzy »

Rimligtvis(?) skickar RTC tiden som ett heltal inte som ASCII. Jag skulle börja med att försöka följa signalen och se hur den hanteras i nästa steg.

Fundera på vilka bittar man kan flippa för att göra om I5 till ett tal. Kanske någon krets som hakat upp sig med hög eller låg bit på en linje.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av anders_bzn »

Jag har faktisk funderat så mycket på detta tidigare, men jag får inte vettig tid/datum på någon av mina ABC 806. Jag får en del É5:É5:É5 i tid och datum. Jag har hela tiden tänkt att det borde bero på att klockan aldrig satts innan uppstart och att jag aldrig haft ett RTC-batteri monterat. Men nu testade jag att ställa klockan med programmet setcal.bac som finns på systemskivan. Efter reset håller klockan inte tiden fastän kretsen rimligen borde vara spänningssatt även under reset. Skumt.

Det står lite om RTC:n i servicemanualen: https://www.abc80.net/archive/luxor/ABC ... manual.pdf
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av JimmyAndersson »

Apropå RTC:
Antar att ni sett CuriousMarc (Youtube) äventyr med en HPs realtidsklocka? :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av anders_bzn »

Japp! Fantastiskt kul! Jag känner igen mig ganska mycket i att man lagar en sak en gång, bara för att laga den igen. Eller att något nytt blir fel/brinner under tiden man letar efter ett annat fel.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av mrfrenzy »

Intressant läsning.

Det verkar alltså som att programmet i ROM inte läser in aktuell tid från RTC utan det måste operativsystemet/användarens program göra efter varje boot.
Då ska man alltså läsa från RTC som sitter på videokortet och uppdatera rätt register i RAM enligt sidan 59 i manualen.

På sidan 121 står hur man adresserar RTC via IO-kommandon.
På sidan 135 visas ett exempelprogram hur man läser ut tiden, men de använder den inte för att uppdatera systemtiden utan det får man klura ut själv.

Det du nämner "setcal.bas" verkar bara ställa in RTC-kretsen, inte uppdatera systemtiden? Det kan det ju inte göra heller om det inte kördes automatiskt efter boot.
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av MBY »

Ja, jag har sett det programmet och knappat in det. Kvalitén på scanningen av servicemanualen är rätt kass, så det är svårt att se om alla variabel- och funktionsnamn är rätt, men jag tror det blev rätt efter att ha gått igenom programmet ett antal gånger rad för rad. Det som händer på min burk är att den fastnar på rad 340. I kommentarerna står det också att om klockan inte går så fastnar datorn här. Jag kollade vad det är som läses och det är "??". Jag vet att kristallen går på RTC, och att den har ström. Ur RTCn klockutgång som är kopplad till en testpunkt kommer 32,768 Hz ut som sig bör.

Jag har använt ett annat program som skriver tiden via adress -17 och framåt och efter det så ger TIME¤ ställd tid, vilket bevaras över soft reset men försvinner vid kallboot. Magkänslan är att RTCn går fint, men något annat är tokigt.

Edit: Är det för övrigt någon som kan identifiera om jag har några roliga ROM utöver BASIC? Bifogade en bild i mitt tidigare inlägg.
Edit2: Ja, jag har också sett att RTCn säljs på eBay. Tror jag sett minst två annonser. Men inget datablad.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av anders_bzn »

Vad är kasst med scanningen av manualen? Är det för att det är svårt att läsa programlistningarna? Jag kan avslöja att originalmanualen är svårläst den med.

De prom du har finns alla här: https://www.abc80.net/archive/luxor/Prom/fw/ABC806/

Det finns ett roligare options-PROM (GRAF806), Både manualen och PROM-binären går att hitta i arkivet,
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av MBY »

Ja, det är svårt att läsa. Visste inte att originalet är dåligt, inte skanningen. Har blandad ihop såväl a,o och w, i, l och 1 såväl som + och *.

Det är lite lustigt att BASIC ska ta upp 6 av 8 ROM-platser. Ett av ROMen är märkta med "DOS V.19", men som sagt hamnar man ingenstans om man skriver bye, utan det blir en varmboot in till BASIC igen (såvida jag inte har min ORD 800-diskett i driven, för den är bootbar). Får försöka bränna ner GRAF806. Inte för att jag har en susning om vad det gör eller hur jag ska ta reda på det egentligen. Jag undrar vad option 76-11 är för något? Jag är säker på att all info finns där i arkivet, men det är lite svårt att hitta. T.ex. vare sig ABC80x-options-PROM.pdf eller luxor-prom-lista-850222.pdf är speciellt begripliga att läsa (edit: nu hittade jag "graf806-option-prom-manual-ny.pdf" som verkar rätt). Finns det ingen konkret lista över PROMen och vad det gör för något/hur man använder dem? Mycket är rätt frustrerande med denna dator. Man kan läsa hur mycket i manualerna som helst och fortfarande inte begripa hur man sätter en pixel på skärmen, hur man kommer in i grafikmod, etc. Verkar som man gör det via printkommandon, fast ändå inte. Mycket verkar handla om att man ska sätta portar och klocka ut värden till Z80s kringkretsars register (som DART, etc). Verkar mycket primitivt och jag som tyckte Commodore PET/C64 var primitiv där det mesta behöver göras via PEEK/POKE eller maskinkod. Med sex PROM-minnen tycker man ju att de åtminstone ska få plats med felmeddelanden i klartext (i stället för någon fil som jag inte har som kan/ska laddas), att "TIME¤" ska vara assignbar, att det ska finnas sätt att lista diskinnehåll, etc. Härom dagen stirrade jag i den vanliga BASIC-manualen rätt länge för att, tja, sätta en pixel eller liknande. Ingen framgång. Jag har den monokroma skärmen, men enligt någonstans i någon manual skulle färgerna åtminstone synas som olika intensitetsskalor, men det är inget jag noterat. Finns mycket saker som är rätt frustrerande med ABCn faktiskt. Vad var det för ljushuvud som kom på att skärmen ska driva datorn i stället för tvärt om (som i princip alla system jag någonsin sett där någon ger ström till någon annan, inklusive andra svenska datorer som Ericsson PC där datorn driver skärmen)? Omöjligt att låta datorn arbeta med avstängd skärm då.

På sätt och vis är det väl trevligt att BASIC avviker från det rätt trista och primitiva Microsoft BASIC som "alla" andra 80-talsdatorer körde med, som använder uppslag och sökning för variabler och hoppsatser. Det gör åtminstone ABCn rätt, länkar programmen så att de exekverar snabbare. Men att inte ha en fullskärmseditor är ju rätt dumt.

Ska bränna lite PROM vid tillfälle, men först måste jag hitta var de ska sitta, vad de gör och hur man använder dem. Vet fortfarande inte om RTC lirar, och det känns dödfött att felsöka om det inte ens är där felet ligger. Hur många bytes hade det kostat för att sätta TIME¤ vid uppstart från RTCn? Verkar inte heller finnas någon annan mer granulär timervariabel, som uppdaterar i 50, 60 eller 1000 Hz eller vad det brukar vara. Mycket bra för att mäta tid i loopar och har väl funnits på alla andra datorer jag testat, Commodore, HP¹, Tandy, Spectravideo och Sinclair, även om jag inte minns granulariteten hos alla. ABCn verkar vara väldigt kompetent, samtidigt väldigt bäng.

Edit: Finns det något PROM som har en maskinkodsmonitor eller rentav assembler?

1) HP-85 är också riktigt anal faktiskt. BASIC har inga som helst möjligheter att sätta och läsa minnesadresser eller kalla systemprogram. Att ö.h.t får göra vad man vill är någon form av options-ROM-modul (som jag inte har) det också, avgränsaren mellan två statement (i BASIC) är "@" i stället för ":" som i alla andra normala dialekter. Varenda komponent är unobtanium, går någon IC sönder är det kört. Men BASIC är av den länkande/bindande typen, vilket verkligen behövs då CPUn kör i 0,613 MHz. Det var väldigt slött redan då.
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av MBY »

Nu när projektet faktiskt gick i hamn känner jag att jag vill ladda upp allt material någonstans. Kanske skapar en github för detta om jag orkar, eller så laddar jag sonika upp alla filer här (om det går). Blev en makrofunktion till slut och den visade sig faktiskt rätt användbar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av anders_bzn »

Angående uppdatering av klockan i hårdvara. Jag hittade en utskrift i helgen när jag försökte inventera allt ABC.
scan1.jpg
scan2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MBY
Inlägg: 89
Blev medlem: 8 juni 2003, 10:50:01

Re: ABC-806 tangentbord ABC 77 bara piper...

Inlägg av MBY »

Ursäkta sent svar, men tack anders_bzn! Bra kvalié på scanningen också, fullt läsbart! Ska pröva vid tillfälle!
Skriv svar