Identifiera komponenter på PCB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JensL
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 september 2020, 15:41:33

Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av JensL »

Hej, jag är verkligen inte erfaren när det kommer till elektronik kompononenter. Men jag har bestämt mig för att börja någonstans och det är med fysiska grejer. Elen har jag koll på men komponenter är värre. Jag skulle vilja identifera komponenterna på följande PCB:s, hur hade ni gått tillväga ?

Har sökt lite i forumet men inte hittat något relevant. Ber om ursäkt ifall detta är en liknande post som någon annan.

Mvh
Jens
PCBP.PNG
PCBP1.PNG
PCBS.PNG
PCBS1.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av peak@svelfo »

Ska du identifiera samtliga komponenter på alla kort du skickat bilder på?

Rent generellt, om du ska läsa texten på ytmonterade komponenter regelbundet och om du inte har en exceptionellt bra syn kan jag rekommendera ett (USB-)mikroskop. Det har hjälpt mig många gånger med identifikation.
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av vaxfan »

Kolla vilken komponent beteckning som anges bredvid komponenten, exvis Cnn är kondensatorer, Rnn är motstånd.
För IC och andra "skalbaggar" så är det till att googla på hela eller delar av det som står på själva komponenten.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av breflabb »

Ställer samma fråga som peak men skickar en länk hur du kan söka om du skriver kompnentnumret
så får du mycket info om komponenten. Om du väljer marking läge då kan du skriva smd koden
så får du svar
Och de finns en hel del andra sajter också.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av peak@svelfo »

@breflabb: Den länken skulle jag gärna vilja ha ... :D
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av breflabb »

Japp, hjärnan krymper :rofl
https://www.alldatasheet.com/
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av peak@svelfo »

Tack. Tror inte hjärnan krymper. Tror mer att den hittar alternativa sysselsättningar till komponentgrottning ... 8)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av breflabb »

Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av Castor »

En del ytmonterade komponenter har bara en kod på kapseln, här 2 länkar till sidor som översätter till komponentnamn:
http://www.marsport.org.uk/smd/mainframe.htm
http://www.s-manuals.com/smd
JensL
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 september 2020, 15:41:33

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av JensL »

Tusen tack för era svar, ska gotta ner mig i erat skickade material i veckan!! Det här var till stor hjälp. Jobbar som nybliven teknisk produktchef och forum är guld värt. Tack återigen och på återseende :bravo:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vill du ha en stor vägg att sparka din boll mot har du kommit alldeles rätt :) .

En fråga från grinig gubbdjävel som pensionerade sig för några år sedan. Vad är syftet med ditt studium? Vill du lära dig mer om elektronik, eller bara ha kläm på vad som sitter på korten (*)?
Vill du ha bra kläm på elektronikkomponenter, vilket inte behöver betyda att du vill lära dig konstruera en motorstyrning till en Formel1-racer, utan allmänt kunna titta på en krets (schema) och intuitivt förstå lite hur signaler behandlas, ska du kanske ha ett schema och gärna med en beskrivning och sedan översätta schemat till de svarta plupparna på kretskortet.





(*) För typ 200 år sedan jobbade jag på ett företag där vår VD (en riktig skitstövel) brukade visa gäster runt och när han kom till vår avdelning där killar satt och reparerade stora kort fyllda med enkla TTL-kretsar, pekade han på korten och berättade att vi jobbade med kort fulla med mikrodatorer .... :roll:
JensL
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 september 2020, 15:41:33

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av JensL »

HUGGBÄVERN skrev: 13 oktober 2020, 17:56:08 Vill du ha en stor vägg att sparka din boll mot har du kommit alldeles rätt :) .

En fråga från grinig gubbdjävel som pensionerade sig för några år sedan. Vad är syftet med ditt studium? Vill du lära dig mer om elektronik, eller bara ha kläm på vad som sitter på korten (*)?
Vill du ha bra kläm på elektronikkomponenter, vilket inte behöver betyda att du vill lära dig konstruera en motorstyrning till en Formel1-racer, utan allmänt kunna titta på en krets (schema) och intuitivt förstå lite hur signaler behandlas, ska du kanske ha ett schema och gärna med en beskrivning och sedan översätta schemat till de svarta plupparna på kretskortet.





(*) För typ 200 år sedan jobbade jag på ett företag där vår VD (en riktig skitstövel) brukade visa gäster runt och när han kom till vår avdelning där killar satt och reparerade stora kort fyllda med enkla TTL-kretsar, pekade han på korten och berättade att vi jobbade med kort fulla med mikrodatorer .... :roll:
Syftet är att lära mig mer om elektronik och vad som sitter på korten. Det låter som en bra plan, jag har inte riktigt tid att gå 3 år utbildning inom mekatronik utan nu är det learn by doing som gäller. Så alla tips mottagas tacksamt :)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av adent »

Det är kul och man lär sig mer och mer.

Det nästan kvadratiska kortet du har med avfasat hörn. Det har tre sladdar anslutna: Svart, vit och röd.

Bredvid dem sitter det 8-pinnars IC-kretsar, tre stycken på vardera sida.

Jag skulle nog sätta en/min hatt på att de är kopplade till en borstlös motor och IC-kretsarna
är P-kanals respektive N-kanals mosfet:ar för att bilda tre halva H-bryggor för att driva motorn?

*gissar*
JensL
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 september 2020, 15:41:33

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av JensL »

adent skrev: 15 oktober 2020, 11:28:33 Det är kul och man lär sig mer och mer.

Det nästan kvadratiska kortet du har med avfasat hörn. Det har tre sladdar anslutna: Svart, vit och röd.

Bredvid dem sitter det 8-pinnars IC-kretsar, tre stycken på vardera sida.

Jag skulle nog sätta en/min hatt på att de är kopplade till en borstlös motor och IC-kretsarna
är P-kanals respektive N-kanals mosfet:ar för att bilda tre halva H-bryggor för att driva motorn?

*gissar*
Tack! Nu har jag precis lärt mig om IC-kretsar. Kan meddela att det verkar vara en stegmotor, W, V och U brukar indikera att så är fallet.
IC.PNG
Men vet inte till 100%.

Sedan undrar jag vad nästa bild kan visa ?
IC1.PNG
Dessa komponenter sitter i fyrkanten respektive ringen. Någon som vet ?
20201016_054233000_iOS.png
20201016_055300000_iOS.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Identifiera komponenter på PCB

Inlägg av LeCanard »

Med största sannolikhet en halleffektsensor samt en piezosummer,
Skriv svar