Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hamohl
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 oktober 2020, 22:33:40
Ort: Stockholm

Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av hamohl »

Som det står i trådämnet så undrar jag vart jag kan vända mig för att få hjälp med / godkänna elen i ett hobbyprojekt. Är nybörjare på elfronten, så tar gärna emot tips här i tråden också.

Bakgrunden är att jag håller på att bygga en stor LED-tavla med metallfront. I princip en 90x90cm trälåda, med en lika stor metallplatta med laserskurna hål i där ljuset ska lysa ut. Så naturligtvis vill jag ta det säkra före det osäkra så att inte metallplattan blir strömförande.

- Det är drygt 100 pixel LED-lampor som kommer drivas av en Raspberry Pi inuti lådan. Det behövs 5VDC som vid maxbelastning drar 10A.
- Planen är att montera ett switchat 50W inbyggnadsaggregat i lådan som t.ex. denna MeanWell som finns på Kjell. Vill ha en snygg sladd i textil och inte ett ha ett nätaggregat som ligger och skräpar på golver under.

Har ett gäng frågor, t.ex.
1. Vart jag kan vända mig för att få hjälp med / godkänna elen i ett hobbyprojekt?
2. Du som är mer erfaren - vilka risker finns här baserat på ovan?
3. Om jag drar en jordad sladd in i lådan till nätaggregatet, är det "lugnt" då?
4. Nätaggregatet kyls av "free air convection", hur mycket space bör man lämna runt aggregatet, samt räcker det med ventilationshål på sidorna i lådan.

Många funderingar som sagt. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av TomasL »

Många MeanWell är dubbelisolerade, så det behövs ingen jord, dock en del av dem är inte dubbelisolerade och då måste de jordas.
I övrigt, eftersom du bara har lågspänning så finns inga krav.
Vore bra om du kompletterade upp din profil med var du håller till, då är det enklare att få hjälp
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av mrfrenzy »

Ska du sälja den eller använda den själv? Det gör stor skillnad på ansvar och hur mycket man behöver tänka på EMC, CE etc.
Användarvisningsbild
hamohl
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 oktober 2020, 22:33:40
Ort: Stockholm

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av hamohl »

Faktum är att jag bygger den till en kompis. Så inte för eget bruk alltså.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av TomasL »

Spelar ingen roll, den är fortfarande för privat bruk.
DOCK är det faktiskt så att EMC-direktivet även gäller för hemmabyggen, även sådana för privat bruk.
Så, stör den och myndigheterna kommer på det, så får du på "moppen" dvs blir beordrad vid straffansvar att inte använda den.
Användarvisningsbild
hamohl
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 oktober 2020, 22:33:40
Ort: Stockholm

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av hamohl »

Ok. Precis detta jag undrar över!
Var kan jag lära mig om / se till att jag följer EMC direktivet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av TomasL »

Ja du, det är en vetenskap i sig själv.
Kräver att du identifierar vilken standard som gäller, därefter köper standarden (kostar ett par tusenlappar) har tillräckligt med instrument för att kunna mäta osv.
Gör mätningar i ett lab, kostar några 100k osv
Enkelt uttryckt, eftersom du inte bygger en radiosändare och det är för privat bruk, så glöm den biten.
Dock, om du inte har kunskap om hur radiostörningar kan uppkomma, så.......
Så, du behöver lära dig hur saker funkar (och inte funkar), problemet är att det handlar väldigt mycket om erfarenhet, så svaret är inte enkelt.
Användarvisningsbild
hamohl
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 oktober 2020, 22:33:40
Ort: Stockholm

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av hamohl »

Haha, ja du. Kan ju inte snabbspola 20 års erfarenhet, så det låter som att det inte kommer bli ngn EMC-testning av detta hobbyprojekt för min del.. Ffa eftersom hela budgeten är runt 5k :lol:

Känns oerhört overkill för detta projekt som egentligen bara är några dioder som lyser.

Kan man inte bara ringa valfri elfirma i stan och betala en timmes elektriker som kommer och kikar och ger tummen upp/ner? Tänker mest på inkopplingen och positionering av nätaggregatet inuti lådan..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av TomasL »

Elektrikern har inte en aning om sådana här saker.
Jo, detta med lysdiodskyltar.
Även stora företag får på moppen ibland.
Ett antal skyltar monterades vid svenskla vägar, en del hamnade i närheten av flygplatser, det visade sig att skyltarna störde ut radiofyrarna vid flygplatserna.
Samtliga ingående komponenter klarade samtliga produktkrav med glans, dock när de monterades ihop, blev det inte så bra, summan av alla enheter översteg vida kraven enligt EMC.
Användarvisningsbild
hamohl
Inlägg: 8
Blev medlem: 8 oktober 2020, 22:33:40
Ort: Stockholm

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av hamohl »

Det är en bra poäng. Men hur fasiken vet man hur komponenterna lirar ihop innan man köper in dem? MeanWell har iof några aggregat brandade som "LED-drivers", t.ex. denna, så man kanske ska köra en sådan (än det andra jag länkade i trådstarten från Kjell&Co) för att vara ännu mer safe
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av ToPNoTCH »

Jaha ser man på...
TomasL kämpar på med att döda en ny entusiast som sökt sig till forumet.

SLUTA UPP !!!!!!!!!!
VAD HAR DU FÖR PROBLEM !!!!!

Snubben skall bygga en ledskylt för privat bruk.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av TomasL »

Det vet man inte, om man inte mäter på en prototyp.

Topnotch, TS frågade faktiskt efter vilka regler som gäller, så jag tycker du skall vara tyst.
Kan undra vad du hart för några problem, de verkar vara allvarliga.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av TomasL »

hamohl skrev: 9 oktober 2020, 00:18:21 Det är en bra poäng. Men hur fasiken vet man hur komponenterna lirar ihop innan man köper in dem? MeanWell har iof några aggregat brandade som "LED-drivers", t.ex. denna, så man kanske ska köra en sådan (än det andra jag länkade i trådstarten från Kjell&Co) för att vara ännu mer safe
Oavsett, som privatperson, kan du inte göra mycket mer än att bygga ihop dina system av komponenter vilka har ett CE-märke, dock skall du vara medveten om att du kan INTE köpa CE-märkta komponenter från till exempelvis Kina, USA eller nått annat land utanför EU.
CE-märket sätts av importören eller om produkten tillverkas inom EU av tillverkaren, ingen annan kan sätta på ett CE-märke.
CE-märket kan bara sättas på de produkter som Uppfyller de olika direktiven.
Så, för att vara någorlunda på säkra sidan, så köper du dina komponenter och enheter från leverantörer inom EU.
Helt säker kan du aldrig vara, men med tanke på vad du skall göra, tror jag det är en rimlig säkerhet.
Friskt kopplat, hälften brunnet, som det brukar heta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av TomasL »

Ett litet tillägg bara,
CE-märket är inget godkännande eller liknande.
Tillverkaren sätter på CE-märket om han anser att produkten uppfyller relevanta direktiv.
Tillverkaren kan fuska, och sätta på märket äcven om produkten inte uppfyller direktiven.

Dock, köper ma från kända leverantörer, såsom MW så kan man vara rätt säker på att de uppfyller direktiven.
När det gäller Rasberry, så finns det inga direktiv, förutom de som gäller WiFi, dock kan man nog utgå ifrån att en Rasberry även uppfyller EMC mm.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av FormerMazda »

hamohl skrev: 8 oktober 2020, 22:52:12 Har ett gäng frågor, t.ex.
1. Vart jag kan vända mig för att få hjälp med / godkänna elen i ett hobbyprojekt?
2. Du som är mer erfaren - vilka risker finns här baserat på ovan?
3. Om jag drar en jordad sladd in i lådan till nätaggregatet, är det "lugnt" då?
4. Nätaggregatet kyls av "free air convection", hur mycket space bör man lämna runt aggregatet, samt räcker det med ventilationshål på sidorna i lådan.
Hej och välkommen!

En heads up är att här finns det dom som är väldigt känsliga när det kommer till saker som ka kräva nån typ av godkännande/licens med mera.
Försök att läs mellan raderna där, ja det finns direktiv och liknande. Men tro mig att om det ens någonsin hänt att en hemmapulare åkt dit på nåt såvida inte apparaten gjort faktiskt skada på person eller egendom så lär det vara väldigt sällsynt.
Och jag tycker du har rätt inställning i frågan redan och känner att du kommer lösa detta snyggt. :)

1. Du kan vända dig hit, antingen bara för teoretiska svar, eller faktisk hjälp. Hade jag bott nära sthlm hade jag gärna hjälpt. Har du bra tumme med en "riktig" elektriker så kan han säkert hjälpa dig.
2. Risken är att sladden som ansluts inte ansluts ordentligt och nån snubblar på den så den dras ur och lådan blir strömförande. Detta avhjälps med att göra anslutningen säker och att ha en dragavlastning på sladden in i lådan.
3. Det länkade aggregatet har en jordplint, så dra gärna in en jordad kabel också. Denna kan med fördel även jordas i lådan. Då gärna med crimpade kabelskor och taggbrickor mellan skruv och kabelsko. (detta hjälper väl även lite mot EMC skulle jag tro)
4. 50W är en del, och räkna med att aggregatet inte är 100% effektivt. Detta med dina LEDs och en rPI. Totalt blir det några watt som ska luftas ur. Så lite ventilationshål känns som en bra idé. Svårt att räkna på, enklast att testa.

Och en bonuspunkt: skapa dig en projekttråd! Vi vill gärna se bilder och läsa om ditt bygge! :)
Skriv svar