Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av Nerre »

För medicintekniska produkter är det i alla fall utryckligen krav att tillverkaren ska ha en representant inom EU.

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Le ... 011:en:PDF

Artikel 14:
2. Where a manufacturer who places a device on the market under his own name does not have a registered place of business in a Member State, he shall designate a single authorised representative in the European Union
Anledningen till detta är såklart att ett företag som ligger utanför EU inte kan åtalas enligt en EU-lag.

Sen är det ju ingen myndighet som kontrollerar detta i förväg, alltså gäller det att den som importerar ser till att så är fallet.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hur kan en fråga om ett hobbyprojekt med lysdioder spåra ur till att gälla lagar och regler inom medicin och EU!
Finns det ingen sans och självförståelse här inom forumet?
Respekt borde gälla ömsom!
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av RadarEnt »

Räcker det inte med hårklyverier nu?
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av ToPNoTCH »

Lasp skrev: 10 oktober 2020, 21:15:15 Hur kan en fråga om ett hobbyprojekt med lysdioder spåra ur till att gälla lagar och regler inom medicin och EU!
Finns det ingen sans och självförståelse här inom forumet?
Respekt borde gälla ömsom!
Det enkla svaret är "nej".

Ett fåtal inlägg som syftar till att hjälpa TS, och sedan drar det här jävla CE tjafset igång Igen.
Kan vi inte bara tillföra en regel som säger att det är förbjudet att "leka CE sheriff".

Kan ni åtminstone genomföra er CE K*K mätning i en egen tråd.

Det kommer knappast bli några nya friska vindar i form av nya användare, som folk tillåts bete sig nu.

Ett elektronikforum som dödar blivande elektronikentusiaster, kan det bli mer fel ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket bra skrivet! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Håller fullständigt med dig och Lasp!
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av Palle500 »

Lite of topic. Jag undrar om man kan CE märka en CE-certifieringsutrustning :-)

Till trådstartaren:
Enklast löser du nästan alla säkerhetsaspekter genom att använda en extern svagströmskälla på typ 12V som har sin egna klassning och redan är testad.
Så är det mesta som du köper konstruerat då det följer med en väggvårta (som är godkänd) sen kan du koppla rätt vilt i efterföljande utrustning.
Extra bra om du sätter en säkring (1-3A) på inkommande lågspänning i din apparat, så skyddar du även för ev kortslutningar.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av Nerre »

Dubbelfel i din "skojiga" fråga där.

1. CE-märkning är ingen certifiering, det är en deklaration från tillverkaren.
2. Det finns ingen utrustning som direkt kan hjälpa till med CE-märkning då CE-märkning handlar om att samla ihop bevis på att kraven är uppfyllda.

Eventuellt testutrustning skall såklart vara CE-märkt om den säljs. Egentillverkad testutrustning ska inte CE-märkas, MEN måste ändå uppfylla samma krav. Enda skillnaden är själva CE-märket.

Svagströmskälla skyddar mot elschock ja. Men det är inte säkert den skyddar mot brand, och den hjälper absolut inte mot EMC.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av Palle500 »

Du glömde att hur TS än utformar LED-tavlan så blir den aldrig skyddad från certificeringspolisernas irrelevanta inlägg :-)
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Vem kan hjälpa med elsäkerhet i hobbyprojekt?

Inlägg av gkar »

hamohl skrev: 8 oktober 2020, 22:52:12 Som det står i trådämnet så undrar jag vart jag kan vända mig för att få hjälp med / godkänna elen i ett hobbyprojekt. Är nybörjare på elfronten, så tar gärna emot tips här i tråden också.

Bakgrunden är att jag håller på att bygga en stor LED-tavla med metallfront. I princip en 90x90cm trälåda, med en lika stor metallplatta med laserskurna hål i där ljuset ska lysa ut. Så naturligtvis vill jag ta det säkra före det osäkra så att inte metallplattan blir strömförande.

- Det är drygt 100 pixel LED-lampor som kommer drivas av en Raspberry Pi inuti lådan. Det behövs 5VDC som vid maxbelastning drar 10A.
- Planen är att montera ett switchat 50W inbyggnadsaggregat i lådan som t.ex. denna MeanWell som finns på Kjell. Vill ha en snygg sladd i textil och inte ett ha ett nätaggregat som ligger och skräpar på golver under.

Har ett gäng frågor, t.ex.
1. Vart jag kan vända mig för att få hjälp med / godkänna elen i ett hobbyprojekt?
2. Du som är mer erfaren - vilka risker finns här baserat på ovan?
3. Om jag drar en jordad sladd in i lådan till nätaggregatet, är det "lugnt" då?
4. Nätaggregatet kyls av "free air convection", hur mycket space bör man lämna runt aggregatet, samt räcker det med ventilationshål på sidorna i lådan.

Många funderingar som sagt. Tack på förhand!
En seriös fråga kräver ett seriös svar!
Jag kommenterar ditt första inlägg eftersom det brusar lite i tråden, även om tråden brusar av välvilja!
1. Du ansvarar själv för att det blir rätt. Formellt är du skyldig att CE märka den då du ger bort den, dvs sätter den på marknaden. Blir det problem och kompisens barn eller någon annan får en stöt eller det blir brand är det på ditt ansvar. Det är fortfarande är ditt ansvar om kompisen ger bort den i sin tur. Det de flesta företag gör är att man låter någon granska sitt arbete då det ofta är för besvärligt att göra det själv.
2. De största är elchock och brand. Elchock dör man av och brand är inte bättre. Se till att inte använda några saker där du inte litar på tillverkaren. Ej, Dx, Ali, ebay stuff.
3. Nej, det kanske hjälper, kan vara ett krav eller hjälper inte alls.
4. Detta skall stå i manualen till nätaggregaten men ofta mäter man upp temperaturen på nätaggregatet i din konstruktion. Tänk också på att du skall klara ett felfall utan att det blir farligt. Vanligt prov är att man täcker över lådan med en filt, sätter en pinne i fläkten etc så att den stannar etc. Prylen får gå sönder, men det får ej bli farligt.

Jag rekommenderar att du tar dig en titt i EN 62368, den täcker elsäkerhet för IT produkter. Den är ganska praktisk. Det du bygger är väl en lågupplöst monitor?! För EMC är två standarder lämpliga, EN 55032 och EN 55035. Där står inget hur du skall konstruera, utan hur det skall provas och vilka gränsvärden som gäller. Ta gärna en titt! Om du produkt innehåller radio kommer det kanske att tillkomma ett antal standarder för det. Skall den användas utomhus tillkommer det.

Enligt min erfarenhet skulle jag gissa att ca 90% av företag som gjort en sådan här produkt skulle får allvarliga anmärkningar vid första försöket på elsäkerhet vid en extern granskning. Fel som man sedan åtgärdar innan man sätter den på marknaden. Så var inte naiv och tro att du gör allt rätt från början. Hur ofta funkar ett datorprogram som man vill innan man provat det och rättat det? ;-)

Praktiska råd får bli i ett annat inlägg, men se till att du har flamklassning på alla dina plastmaterial till att börja med och att du kan hantera felfall.
Skriv svar