styrskåp för elpatroner

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: styrskåp för elpatroner

Inlägg av TomasL »

Så här hade jag gjort
PWM-generator https://www.instructables.com/555-Timer ... ontroller/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: styrskåp för elpatroner

Inlägg av TomasL »

Beträffande PWM-perioden.
Ponera att du har 100kg mäsk, det går åt 420 kWs för att höjja temperaturen 1K.
Har du då 3kW elelement tar det 140s.
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: styrskåp för elpatroner

Inlägg av gkar »

danei skrev: 6 oktober 2020, 23:40:13 Nätägaren brukar ha regler för hur fort man får slå till och från stora laster.
Flicker kallas det!
Ja och det finns krav på utrustningar också, läs i standarden 61000-3-3 https://en.wikipedia.org/wiki/Power-line_flicker
Gör det innan ni tar fram en konstruktion för annars kommer ni behöva göra om konstruktionen! ;-)
AdrianV
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 oktober 2020, 16:01:01

Re: styrskåp för elpatroner

Inlägg av AdrianV »

jag kommer nog börja med någon liknande lösning som jag länkade bild på tidigare, men nu till lite mer frågor;

1. visst bör det räcka med att koppla in sig på befintliga 25a säkringar i elcentralen (25 per ledare), och sedan dra EN trefaskabel (6mm?) i rätt dimension fram till mitt styrskåp?
eller bör jag be elektriker installera större säkring och kabel i rätt storlek?

2. har en huvudbrytare Ensto 3.40, 40A. klarar den av 25A per ledare eller ska jag gå upp i storlek?

Och efter huvudbrytaren så är det ju uppdelat så att det blir max 10A per ledare, så där känner jag mig relativt trygg. blir även en ganska balanserad last vid drift.

Nollan dras rakt från samtliga element tillbaka till elcentral?
och jord kopplas på alla kapslingar eller vad det nu kallas?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: styrskåp för elpatroner

Inlägg av TomasL »

gkar skrev: 9 oktober 2020, 21:01:26
danei skrev: 6 oktober 2020, 23:40:13 Nätägaren brukar ha regler för hur fort man får slå till och från stora laster.
Flicker kallas det!
Ja och det finns krav på utrustningar också, läs i standarden 61000-3-3 https://en.wikipedia.org/wiki/Power-line_flicker
Gör det innan ni tar fram en konstruktion för annars kommer ni behöva göra om konstruktionen! ;-)
Men det handlar om stora laster.
Inte några få kW
Dock elpannor skall ha en slumpvis fördröjning om ca 2h efter elavbrott.
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: styrskåp för elpatroner

Inlägg av gkar »

Nej, EN 61000-3-3 är bara upp till 16A, sedan finns det andra standarder, så nej det behöver inte vara så höga effekter för att det skall bli problem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: styrskåp för elpatroner

Inlägg av TomasL »

Snälla nån, köper du en 250kW elpanna så är det bara stegräknare och en termostat.
Stegräknaren lägger på effektstegen var 20 sekund eller nått sånt.
Det är inga problem, inte här i landet i alla fall.
en 9 kW elpanna har ofta bara 2-3 steg.
Kraven nätägarna har på elpannor är att vid spänningsbortfall skall laster över 6 kW fördröjas i 2h.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: styrskåp för elpatroner

Inlägg av TomasL »

AdrianV skrev: 9 oktober 2020, 21:21:30 jag kommer nog börja med någon liknande lösning som jag länkade bild på tidigare, men nu till lite mer frågor;

1. visst bör det räcka med att koppla in sig på befintliga 25a säkringar i elcentralen (25 per ledare), och sedan dra EN trefaskabel (6mm?) i rätt dimension fram till mitt styrskåp?
eller bör jag be elektriker installera större säkring och kabel i rätt storlek?

2. har en huvudbrytare Ensto 3.40, 40A. klarar den av 25A per ledare eller ska jag gå upp i storlek?

Och efter huvudbrytaren så är det ju uppdelat så att det blir max 10A per ledare, så där känner jag mig relativt trygg. blir även en ganska balanserad last vid drift.

Nollan dras rakt från samtliga element tillbaka till elcentral?
och jord kopplas på alla kapslingar eller vad det nu kallas?
Du har glömt ÖT-skydden, jag har med i mitt förslag.
Du behöver bara dra nollan till den patron som skall styras av SSR.
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: styrskåp för elpatroner

Inlägg av gkar »

Nej, en 250kW panna är inget problem om man switchar in och ur värmarna tillräckligt sällan.
Kraven finns där av en anledning. Förenklat innebär de att om du switchar stora laster får du inte göra det för ofta. Vad många gör att de har alldeles för snabba reglerloopar.
AdrianV
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 oktober 2020, 16:01:01

Re: styrskåp för elpatroner

Inlägg av AdrianV »

hej, här kommer jag med lite funderingar igen och hoppas på snabbt svar.

Jag har kommit över följande 4NO kontaktor: https://se.rs-online.com/web/p/contactors/7515619/
den är klassad för 22A AC-1 vid 400v.

Men kommer den klara av att agera relä enligt kopplingsschemat jag laddade upp förut, alltså där jag vill koppla in 3st "separata" 230v som kommer att dra ca 9amp styck?
jag har samma frågor kring huvudbrytaren. Den jag har är klassad för 40A, och det kommer gå 25A per plint.

så det jag vill förstå är egentligen hur man dimensionerar trefas-komponenter.. är det hur mycket total ström de kan hantera eller kan man i mitt fall se på klassningen som ett värde per "plint"

skriver jag helt obegripligt så får ni hojta till..
Skriv svar