Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av bearing »

Vill med den här tråden försöka förstå hur det går till rent tekniskt att ett jordfel med likström i en fastighet orsakar att jordfelsbrytare (typ A) i ett flertal fastigheter förlorar sin funktion.

Frågan har sitt ursprung här:
viewtopic.php?p=1561585#p1561585

Betrakta följande exempel och diskussionsunderlag:

Låt säga att min grannes gamla Volvo 240 med motorvärmare har fått fukt i elsystemet. Grannen ansluter en motorvärmarsladd till bilen. Fas och nolla får då kontakt med värmeelementet, och skyddsjord får kontakt med bilens chassie. Vad grannen inte vet är att 12V-batteriet via fukten leder ström till nollan. Fukten har resistansen 1kohm. En likström på 12mADC går då från bilen genom noll-ledaren in till elskåpet, genom en typ A jordfelsbrytare, och ut genom skyddsjordsledaren tillbaka till bilen.

Grannen går sedan in i huset och skall byta glödlampa i en lampa med jordat hölje. Ena handen håller i höljet, andra handen råkar vidröra fasledaren i lampsockeln. Mellan grannens händer är resistansen 10kohm. Det leder till att 23mAAC går genom grannen, skyddsjordsledaren och jordfelsbrytaren. Detta skall normalt, utan DC-komponent genom jordfelsbrytaren, leda till att jordfelsbrytaren öppnar dess inbyggda trefaskontaktor, så att huset blir strömlöst, och den elchock som grannen upplever blir kortvarig. Men så blir inte fallet denna dag, eftersom att strömtransformatorn i jordfelsbrytaren blivit mättad. Den transformerar inte den ström som skall öppna den normalt stängda trefaskontaktorn. Jordfelsbrytarens funktion garanteras nämligen bara med lägre än 6mA likström genom dess strömtransformator.

Frågan är då hur det här påverkar min elinstallation?
Låt säga att min installation är likvärdig grannens. Grannen har motorvärmaren inkopplad. Jag gör precis som grannen ett misstag då jag skall byta glödlampa, och får 23mAAC genom kroppen. Spontant är min tanke att min jordfelsbrytare kommer öppna sin kontaktor och bryta strömmen. Stämmer inte det?
Haralt
Inlägg: 2479
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av Haralt »

Fas och nolla får då kontakt med värmeelementet" Vad menas med det.
Senast redigerad av Haralt 7 oktober 2020, 14:13:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av peak@svelfo »

------------------------------------------------------
Senast redigerad av peak@svelfo 7 oktober 2020, 07:07:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Bilbatteriet kan inte leda en ström via nollan då det är flytande och inte har potential mot PEN?

EDIT: Men oavsett, säg att en likström finns av annan anledning så fortsätter vi därifrån.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av AndLi »

Är inte grundförutsättningen för att det ska finnas en likström att det finns en sluten krets? Och att denna krets passerar igenom jordfelsbrytaren?
Och för att två hus jordfelsbrytare ska slås ut så behöver kretsen börja i ena huset och avslutas i andra?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av grym »

japp, det måste flyta likström genom avkänningen på jordfelsbrytaren, en transformatorkärna som har faserna och nollan igenom sig och diffar det något så får man en ström ut på en separat lindning som trippar en en säkring som fäller faserna

en dc komponent mättar kärnan och man får inte funktion
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av Palle500 »

Lägger in en bild hur en jordfelsbrytare är inkopplad i elcentralen.
IMG_1072.jpg
I fallet med Volvon så går likströmmen från batteriets plus via en glödlampa (som tappat sin chassianslutning) alt ett överslag till nolledningen N in i centralen genom jordfelsbrytaren och vidare i skyddsjorden PE (inkommande skyddsjord och nolla är ihopkopplade vid elmätaren) till bilens chassi och slutligen till batteriets minuspol.
Blir inte lätt att beskriva med ord!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av bearing »

farbrorvattenmelon skrev: 6 oktober 2020, 18:38:31 Bilbatteriet kan inte leda en ström via nollan då det är flytande och inte har potential mot PEN?

EDIT: Men oavsett, säg att en likström finns av annan anledning så fortsätter vi därifrån.
Batteriet är anslutet mellan nolla och PEN via en resistor på 1k.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av Palle500 »

Helt rätt @bearing. Sen kanske det inte är så ofta detta händer i praktiken, men det händer.
Jag får inte till i huvudet hur det kan bli en ström hos grannen som slår ut grannens jordfelsbrytare?
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av bearing »

peak@svelfo skrev: 6 oktober 2020, 18:22:11 Det handlar mer om en ansvarsfråga. Nej, fel! Det handlar om jag bryr mig om hur jag gör!
Bryr jag mig mer om min grannes jordfelsbrytare än mitt eget förnuft? I denna tråd låter det lite så faktiskt.
Sunt förnuft på rätt sätt fungerar alltid!
Agera klokt i alla lägen. Även när det gäller el!
Hur påverkar grannens bil min jordfelsbrytare i detta exempel?
Folk påstår att grannens bil kan mätta min jordfelsbrytare med DC. Hur?
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av Palle500 »

Grannen använder ditt motorvärmareuttag :-)
Både billigare och blir ju helt ofarligt för grannen.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av bearing »

Palle500 skrev: 6 oktober 2020, 21:09:52 Helt rätt @bearing. Sen kanske det inte är så ofta detta händer i praktiken, men det händer.
Jag får inte till i huvudet hur det kan bli en ström hos grannen som slår ut grannens jordfelsbrytare?
jordfelsbrytare_350.jpeg
https://www.nyteknik.se/energi/jordfels ... ut-6426130

Den magnetiska kärnan mättas. Man kan likna det med pendeln på ett gammalt ur. Växelström är den vanliga pendlingen som driver urverket. Överlagrad likström är som att hänga uret snett på väggen. Uret kan klara några graders lutning, men vid säg 6 graders lutning slår pendeln lätt i väggen varannan sekund. Och vid 7 grader eller mer slår pendeln hårt i väggen och stannar. Då driver den inte längre urverket, dvs öppnar inte kontaktorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av TomasL »

bearing skrev: 6 oktober 2020, 21:06:09 Batteriet är anslutet mellan nolla och PEN via en resistor på 1k.
Hur skulle det kunna vara det, det är ju en omöjlighet.

Om så skulle vara fallet får hela bilens elsystem 230V och skulle brinna upp, eftersom det är jordat via chassi/kaross, vilket i sin tur är kopplat till PE.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av Palle500 »

Nej @TomasL. Nollan och skyddsjord är anslutna till bilens 12V system. Fas är inte anslutet.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?

Inlägg av bearing »

TomasL skrev: 6 oktober 2020, 21:40:42
bearing skrev: 6 oktober 2020, 21:06:09 Batteriet är anslutet mellan nolla och PEN via en resistor på 1k.
Hur skulle det kunna vara det, det är ju en omöjlighet.

Om så skulle vara fallet får hela bilens elsystem 230V och skulle brinna upp, eftersom det är jordat via chassi/kaross, vilket i sin tur är kopplat till PE.
Du läste nog inte texten. Som grund för diskussionen skrev jag nämligen ett fiktivt exempel, att fukt i elsystemet orsakade en resistans på 1k mellan nolla och 12V-batteriet.

Trist med folk som inte bryr sig om att läsa innan de kommer med kommentarer.

Detta var bara ett enkelt exempel. I verkligheten beskylls elbilsladdare, solpaneler, UPSer, och liknande för likströmmarna som sägs påverka fastigheter.

Skriv svar