Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
makelemons
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 oktober 2020, 08:51:59

Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av makelemons »

Hej.
Jag har en samsung smart tv som en vacker dag inte ville starta längre. Den står bara och klickar av och på. Ingen bild kommer ens. Har googlat massor, läst olika trådar osv och insett att det är ett ganska vanligt problem.

Har öppnat upp baksidan för att kika men ser inget själv som ser fel ut. Bifogar en bild så får ni gärna kika om ni kan se felet.
Inget som är svullet eller läcker.

Med vänlig hälsning.
makelemons
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 oktober 2020, 08:51:59

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av makelemons »

2DE03169-3F03-4665-8341-38D40ED17878.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av breflabb »

Det första du bör göra är att lyfta på kontakten mellan nätdelen och moderkortet(nätkabeln urdragen)
Detta för att konstatera om felet ligger i nätdelen eller moderkortet.
Dom flesta Samsung TV startar utan moderkort. Om det är nätdelsfel så börja med att mäta
dioderna på sekundärsidan. Det kan vara kortis. Sedan kan det vara diverse elektrolyterna som har tappat
kapacitansen också.
makelemons
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 oktober 2020, 08:51:59

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av makelemons »

När jag drar ut sladden som jag ringat in med rosa så är tvn igång hela tiden, lyser enbart en mörkblå bild på rutan. Sätter jag i sladden så börjar den igen. Klickar av och på med sekunder emellan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av Glenn »

Låter ju inte så aktuellt för din del men det finns nån "superreset" genom att hålla in knappar osv som fick igång min samsung efter att den började bootloopa.. men där hann man se att den precis fick upp snabbvalen till apparna innan den startade om och fortsatte så gång på gång.

Tyvärr minns jag inte exakt hur man gjorde..

Sen verkar det som sagt inte vara ett sånt problem du har.
Användarvisningsbild
peak@svelfo
Inlägg: 187
Blev medlem: 13 april 2016, 16:48:57
Ort: Stockholm

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av peak@svelfo »

makelemons skrev: 5 oktober 2020, 12:45:32 När jag drar ut sladden som jag ringat in med rosa så är tvn igång hela tiden, lyser enbart en mörkblå bild på rutan. Sätter jag i sladden så börjar den igen. Klickar av och på med sekunder emellan.
Då ligger felet på det gröna kortet med all drivelektronik för skärm, ljud mm. Med allt avstängt, har du dragit ur och satt tillbaka alla kontakter på det kortet?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av adent »

Det är ju inte omöjligt att det är någon kondensator (edit: på nätdelen), kan vara mycket annat också, men.
Du har inte tillgång till oscilloskop så du kan titta på spänningarna med och utan last (moderkortet inkopplat respektive urkopplat)?
Var bor du?

MVH: Mikael
makelemons
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 oktober 2020, 08:51:59

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av makelemons »

adent skrev: 5 oktober 2020, 14:51:42 Det är ju inte omöjligt att det är någon kondensator (edit: på nätdelen), kan vara mycket annat också, men.
Du har inte tillgång till oscilloskop så du kan titta på spänningarna med och utan last (moderkortet inkopplat respektive urkopplat)?
Var bor du?

MVH: Mikael

Jag bor i Borås :)
Nä jag har inget i dagsläget själv..bara gett mig fasen på att få igång den🤣
makelemons
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 oktober 2020, 08:51:59

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av makelemons »

peak@svelfo skrev: 5 oktober 2020, 14:50:48
makelemons skrev: 5 oktober 2020, 12:45:32 När jag drar ut sladden som jag ringat in med rosa så är tvn igång hela tiden, lyser enbart en mörkblå bild på rutan. Sätter jag i sladden så börjar den igen. Klickar av och på med sekunder emellan.
Då ligger felet på det gröna kortet med all drivelektronik för skärm, ljud mm. Med allt avstängt, har du dragit ur och satt tillbaka alla kontakter på det kortet?
Okej, nej har inte rört något på det gröna kortet då jag trodde det var det andra kortet det var fel på. Ska pröva det.
makelemons
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 oktober 2020, 08:51:59

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av makelemons »

Glenn skrev: 5 oktober 2020, 13:12:34 Låter ju inte så aktuellt för din del men det finns nån "superreset" genom att hålla in knappar osv som fick igång min samsung efter att den började bootloopa.. men där hann man se att den precis fick upp snabbvalen till apparna innan den startade om och fortsatte så gång på gång.

Tyvärr minns jag inte exakt hur man gjorde..

Sen verkar det som sagt inte vara ett sånt problem du har.
Ja den rebooten vet jag om, tack ändå :) Går tyvärr inte då tvn inte startar upp för att göra det möjligt :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av breflabb »

Då är nätdelen och bakgrundsbelysningen OK.
Felet ligger på moderkortet. Kan vara någon minneskrets eller processor,eller någon DC-DC omvandlare.
Det kan vara lite knepigt att felsöka. Men kolla dom halvledare som du kan mäta med en multimeter.
Lägg upp några bra bilder på kortets bägge sidor
makelemons
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 oktober 2020, 08:51:59

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av makelemons »

Ok ska ta och fota lite direkt :)
makelemons
Inlägg: 12
Blev medlem: 5 oktober 2020, 08:51:59

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av makelemons »

breflabb skrev: 5 oktober 2020, 19:01:34 Då är nätdelen och bakgrundsbelysningen OK.
Felet ligger på moderkortet. Kan vara någon minneskrets eller processor,eller någon DC-DC omvandlare.
Det kan vara lite knepigt att felsöka. Men kolla dom halvledare som du kan mäta med en multimeter.
Lägg upp några bra bilder på kortets bägge sidor
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av breflabb »

Ser ingenting ovanligt.
Kommer inte ihåg alla enskilda modeller hur dom ser ut med knappar mm.
Men jag vet att dom modeller som har mekaniska knappar på sidan någonstans
har gett upphov till en hel del knasiga fenomen. Det störde data trafiken med moderkortet.
Så finns det knappar på din också så koppla bort kontakten från den och prova
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Samsung Tv startar ej.. HJÄLP!

Inlägg av FormerMazda »

Jag bumpar adents förslag om att mäta spänningarna från nätdelen med och utan last. Det kan ju gå att se med multimeter om det flaxar, men visst, ett skåp hade ju varit at föredra.

Annars verkar ju breflabb sitta på väldigt specifik info och han har inte nämnt nåt om detta, så det kanske är meningslöst..?
Jag tänker att det kan ju vara så att nätdelen orkar utan moderkortet, men med så kroknar det eller nån specifik spänning till moderkortet.
Skriv svar